گاهی اوقات در برخی از بازیهای ویدئویی، ایده های جدیدی به کار می روند که تاکنون مشابه آنها را در کمتر عنوانی دیده بودید. اگر این مفاهیم جدید به درستی روی ساختار کلی بازی به کار روند، می توان به موفقیت نسبی آنها امیدوار بود و محصول نهایی، یک عنوان مستقل جاه طلبانه خواهد بود که مطمئنا ارزش وقتی که روی آن صرف می کنید را خواهد داشت. این توضیحات در مورد بازی UNABLES نیز صدق می کند، البته اگر توسعه دهندگان، کمبودها و ایرادات آن را برطرف می کردند، محصول نهایی دقیقا همان چیزی بود که انتظار می رفت.
این بازی در یک دنیای کارتونی مانند جریان دارد که در آن همه یک چیز مشترک دارند: تنبلی. و این غیر عملی است، زیرا بازی از 15 سطح تشکیل شده است که در آن ماموریت های مختلف باید انجام شود. خوشبختانه، توسعه دهنده 9unz راه حلی ارائه کرده است. اگر نمیتوانید مردم را به حرکت درآورید، چرا فقط خود سطح را جابهجا نکنید و آنها را به اجبار به تحرک وادار کنید؟ در این مقاله بررسی از طرف تیم تحریریه IRG Review می توانید چگونگی انجام این کار را یاد بگیرید.
آیا برخی بازیهای قدیمی و یا اسباب بازیهای دوران کودکی خودتان را از گذشته به یاد دارید؟ آن جعبه های پلاستیکی کوچک حاوی یک توپ و یک مسیر پر پیچ و خم که در آنها با حرکت دادن جعبه، باید سعی میکردید یک توپ را در پیچ و خم هدایت کنید. این دقیقا همان ایده مورد استفاده در بازی Unables است: با چرخاندن محیط، افراد و اشیاء را به مکان مناسب منتقل می کنید.
می توانید محیط را با دکمه آنالوگ چپ نینتندو سوئیچ حرکت دهید، در حالی که با دکمه آنالوگ راست آن را روی محور خود می چرخانید. شما همچنین این گزینه را دارید که محیط را بزرگنمایی کنید و یک “قدرت ویژه” را فعال کنید که در هر سطح متفاوت است. علاوه بر ظاهر مدرن و رنگارنگ، بازی UNABLES توسط یک راوی نیز هدایت می شوید که یک مقدمه کوتاه و خنده دار برای هر سطح بیان می کند و در مورد هر ماموریتی که انجام می دهید توضیحاتی ارائه می دهد.
چیزی که بیشتر از همه در گیم پلی بازی UNABLES اهمیت دارد، ایجاد آشوب است و هر چه بیشتر بتوانید این کار را انجام دهید، در تکمیل مراحل بازی موفق تر خواهید بود. برخی از مراحل به چالش کشیدن به خودی خود تکمیل است. اما اگر می خواهید قفل مراحل جدیدی را باز کنید، باید آن را در کمتر از یک دقیقه انجام دهید!
بسته به تعداد ماموریت هایی که در طول زمان انجام می دهید، می توانید تا سه ستاره کسب کنید. برای کمک به شروع، یک حالت Easy وجود دارد که می توانید بدون محدودیت زمانی تمرین کنید. سپس در حالت Hard، چالش واقعی گیم پلی ایجاد می شود و شما باید ماموریت های خود را در سریع ترین زمان ممکن انجام دهید. هرچه جلوتر می روید، متوجه می شوید حالت آسان بازی به شما کمک می کند تا بتوانید نگاهی گذرا به ماموریت های هر مرحله داشته باشید. بازی علاوه بر عنصر مهارت، جنبه پازلی نیز دارد.
چیزی که بیشتر از همه در مورد بازی UNABLES دوست داشتم، این بود که هر مرحله موضوع خاص خود را دارد. سازندگان به وضوح تمام تلاش خود را برای ارائه تنظیمات فوق العاده متنوع و خلاقانه انجام داده اند. به عنوان مثال، گاهی اوقات شما باید مراسم صبحگاهی یک شخص تنبل را انجام دهید، در مرحله ای دیگر نیز یک دراکولا را برای برگزاری یک مراسم عروسی آماده می کنید یا اینکه به زندانیان کمک می کنید تا فرار کنند. در هر سطح، ماموریت های شما در سمت راست پایین صفحه قرار دارند. اینها (معمولا) مربوط به کادرهای زرد رنگی است که در یک سطح ظاهر می شوند. برای مثال، در یک سطح باید تعدادی دکمه رنگی را فشار دهید تا بتوانید به قلعه بروید. این تنوع اهداف هر مرحله، تا حد زیادی از خسته کننده شدن گیم پلی جلوگیری می کند و به افزایش جذابیت بازی کمک شایانی می کند.
در کل، من متوجه شدم که گیم پلی بازی UNABLES واقعا متغیر است و هر مرحله جدید، چالش خاص خود را به همراه دارد. مراحلی وجود داشت که برای من خیلی واضح بود و در آنها دقیقا می دانستم چه کاری را باید انجام دهم، اما برخی دیگر نیز اصلا شفاف نبودند. من این ویژگی بازی را دوست داشتم که اجازه می داد در حالت Easy بازی کنم تا زمانی که احساس کردم به همه چیز مسلط شده ام. این یک چالش واقعی بود که با پیشرفت شما، سریعتر می شد تا اینکه در نهایت بتوانید آن را در حالت Hard اجرا کنید، دنیای رنگارنگ و آشفته بازی نیز به گونه ای دیگر این چالش را دشوارتر می ساخت.
از آنجا که مراحل بازی بسیار متفاوت از یکدیگر هستند، گیم پلی را تا انتها سرگرم کننده باقی می گذارند. اما گاهی اوقات هرج و مرج بیش از حد رخ می داد و دقیقا نمی دانستید چه چیزی روی صفحه نمایش در جریان است، به همین علت در برخی از سطوح من به سادگی نمی دانستم چه کار اشتباهی انجام می دهم. یا حتی اینکه عناصری در محیط وجود دارند که بازی هدف استفاده از آنها را دقیقا توضیح نمی دهد. این فقدان باعث شد بعد از مدتی از تکان دادن بی هدف خسته شوید. اما از آنجایی که شما بایبا با گرفتن ستاره های کافی در سطوح قبلی قفل سطوح جدید را باز کنید، باید این نوع مراحل را نیز طی کنید. اگر آشوب برای شما جذابیتی ندارد، ممکن است بخواهید این بازی را نادیده بگیرید. با این حال حداقل ارزش یکبار وقت گذاشتن را دارد.
- استفاده عالی از یک مفهوم جدید و نسبتا منحصر به فرد
- گرافیک دوست داشتنی
- ارائه سطوح متنوع که هر کدام چالش جدیدی را شامل می شوند
- ماموریت ها همیشه به طور دقیق مشخص نیستند
- برخی از مراحل، بیش از حد آشفته می شوند و تشخصی آنچه در جریان است را دشوار می کند