در اوایل دهه 80، کمپانی برادران پارکر یک بازی در سبک پلتفرمر بسیار خوش ساخت به نام Montezuma’s Revenge برای پلتفرمهای مختلف منتشر کرد، با حال و هوای اکتشافی ساده ای که قبل از اینکه در بازیهایی مانند سری Metroid به کار گرفته شود، وجود داشت. این عنوان توانست امتیازات بسیار خوبی را کسب کند و همچنین درصد بالایی از رضایت مخاطبان را جلب کرد، با گرافیک هنری به شیوه پیکسلی مختص نمایشگرهای قدیمی CRT که با گیم پلی به سبک مترویدوانیا همراه است. این بازی محبوب در تاریخ 16 فوریه 2023 تحت عنوان Montezuma’s Revenge: 8-Bit Edition برای کنسول Nintendo Switch پورت شده است و اکنون می توانید یکی از دوست داشتنی ترین بازیهای دهه 80 را با حال و هوای پلتفرم های امروزی تجربه کنید. این بازی به شما وظیفه میدهد تا شخصیت اصلی را در حالی که معبد وسیعی را در جستجوی گنج کاوش میکند، کنترل کنید. درست مانند عناوین پلتفرمر قدیمی، محتوای داستان این بازی نیز به همان اندازه است که برای کاوش نیاز دارید. در ادامه با نقد و بررسی این بای با ما همراه باشید.
این بازی سومین نسخه شبیهسازی شده انحصاری نینتندو سوئیچ کمپانی Nami Tento محسوب می شود که از نظر ارائه مشابه دو نسخه قبلی خود یعنی دو عنوان Orebody و Beebis II است، زیرا هیچ گزینه برای حالت ذخیره میزان پیشرفت شما در دسترس نیست، اما دارای یک کتابچه راهنمای اسکن شده و یک فیلتر CRT مناسب و یک حاشیه و چند مورد اضافی متفرقه برای بازی کردن می شود که البته در مورد عنوان Montezuma، شامل چند عکس مطبوعاتی منظم از دهه 80 به همراه تصاویری از کالاهای اخیر برای NES Kickstarter نیز می شود. حتی نقشههای درون بازی را نیز در کتابچه راهنمای همراه ارائه کرده که این نقشه ها به شما کمک می کنند تا از راه های پیچ و خم بازی عبور کنید. متأسفانه اسکن این نقشه ها در بازی کمی تار است و نمیتوان روی جزئیات دقیق هر اتاق زوم کرد.
از نظر گیم پلی، بازی Montezuma’s Revenge در ژانر مترویدوانیا قرار می گیرد، اساساً هدف اصلی شما در هر مرحله جمع آوری گنج از یک معبد، گرفتن کلیدها برای باز کردن درب ها به منظور دسترسی به قسمت های بیشتر معبد است و تنها تکنیک شما، حرکت و پریدن در اطراف هر یک از اتاق های متعدد این معبد است. مرحله اول یک امر ساده و نیمه خطی است تا اینکه نیمه دوم بازی به شما اجازه می دهد تا مسیرهای مختلفی را برای دریافت کلیدهای مورد نیاز خود طی کنید و طعم مناسبی از یک عنوان پلتفرمر فوق العاده را بچشید، در حالی که دفترچه راهنمای بازی دو نقشه متمایز دیگر را نشان می دهد، از جمله اینکه چگونه این نقشهها انواع تغییر یافته را دریافت میکنند که شما را در تاریکی قرار میدهد و از شما میخواهد از یک مشعل یا فقط از شوخ طبعی خود برای گشت و گذار در محیط های معبد استفاده کنید.
با این حال، طبق رسم همیشگی بازیهایی مانند این عنوان، شخصیت شما فوقالعاده ضعیف است: همه چیز او را با یک ضربه میکشد و اگر از ارتفاع خیلی بلندی بیفتد که طناب نداشته باشد، در اثر برخورد با زمین میمیرد. شما باید هر اتاق معبد را با دقت تمام بررسی کنید تا بتوانید همه چیز را انجام دهید و وسایل مورد نیاز خود را دریافت کنید، اگر اکتشاف هر مرحله بیش از حد طول بکشد، پرنده ای وارد عمل می شود و شما را به مرگ زودهنگام می برد.
از نظر زیبایی شناسی، این بازی به نسخه اصلی خود وفادار است که همراه با یک پالت رنگی ساده به کنسول NES آورده شده است و نسبتاً زیبا به نظر می رسد، به طوری که احساس می کند می تواند در کنار سایر عناوین موفق و خاطره انگیز NES اواسط دهه 80 قرار بگیرد. رنگها و انیمیشنها همانطور که انتظار دارید هستند و موسیقی پسزمینه شامل آهنگی نسبتاً ساده و در عین حال شاد است که به خوبی با جلوههای صوتی تحسین شده بازی همراه هستند. آیتمها نیز متمایز هستند و اتاقها به اندازه کافی دقیق هستند تا ایدهای در مورد کاری که قرار است انجام دهید به دست بیاورید و برخلاف عنوان Orebody، من با شبیهسازی صوتی در بازی Montezuma’s Revenge با هر ظرفیتی هیچ مشکل نداشتم.
بازی Montezuma’s Revenge: 8-Bit Edition یک پورت نینتندو سوئیچ بسیار قوی است که شبیه سازی آن به خوبی انجام شده است. همانطور که گفته شد، فقدان هر گونه ویژگی حالت ذخیره یا امکان غیرفعال کردن نمایشگر High-Score در سمت راست بالای صفحه (که به طرز ناخوشایندی توسط گزینه نمایش 4:3 محو می شود) می تواند این پورت را نسبتاً ساده جلوه دهد. در این نسخه شما یک عنوان بسیار عالی از یک بازی کلاسیک را تجربه می کنید که به تعیین استانداردهای بازی های اکتشافی در آینده کمک می کند، اما با چیزهای دیگری خارج از مرحله انتخاب شده. این بازی قطعاً یک نسخه عالی برای کسانی که قبلا با این عنوان آشنا بودند یا مایل به یادگیری آن با آزمون و خطا هستند، می باشد. اما برای تازه واردان درخواست کمی سخت تر است و بایستی چالش های بیشتری را متحمل شوند.
- گرافیک هنری پیکسلی به سبک بازیهای پلتفرمر دهه 80
- صداگذاری عالی و موسیقی متن شنیدنی
- گیم پلی بسیار سرگرم کننده و ساده
- تنوع زیاد مراحل
- شخصیت اصلی بازی بسیار ضعیف است
- عدم وجود ویژگی حالت ذخیره