دیدن این موضوع که برخی توسعهدهندگان عناوین مستقل به ریشههای خود و ادای احترام به برخی از ساختههای اولیه خود همچنان پایبند هستند، واقعا قابل تحسین است. استودیوی Tribute Games یکی از همین موارد است که با ساخت بازی هایی مانند Flinthook، Steel Assault و اخیرا TMNT: Shredder’s Revenge در صنعت بازیهای ویدئویی، نامی برای خود دست و پا کرده است، اما کارنامه هنری آنها قدمت بسیار بیشتری دارد و بازی Wizorb یکی از برجسته ترین عناوین آنها محسوب می شود. Wizorb عنوانی لذت بخش در سبک خاطره انگیز و محبوب آجرشکن یا بلوک شکن است که برای اولین بار در سال 2012 روی استیم منتشر شد. اکنون پس از گذشت حدود 11 سال از زمان انتشار نسخه اولیه این بازی، سازندگان تصمیم گرفتند آن را برای دارندگان کنسولهای نینتندو سوییچ و همچنین ایکس باکس ارائه کنند. در این مقاله نقد و بررسی به این موضوع می پردازیم که این بازی هیجان انگیز با انتشار مجدد خود برای دارندگان کنسولها تا چه اندازه به موفقیت دست پیدا کرد است و اینکه آیا توانسته همانند گذشته عملکرد درخشانی داشته باشد یا خیر؟
Wizorb جزو عناوین مستقلی بسیار ارزشمندی است که فقط طی هر چند سال یکبار موردی مشابه آن خواهیم داشت عناوین است. این یک بازی آجرشکن فوق العاده است که در نگاه اول همانند یک بازی Arkanoid است، اما المانهای سبک نقش آفرینی نیز به آن اضافه شده است. از لحظهای که وارد صفحه عنوان، منوها و سپس خود محتوای واقعی بازی میشوید، میتوانید متوجه شوید که توجه زیادی در مورد طراحی کلی بازی رفته است.
در این عنوان شما نقش یک جادوگر را بر عهده دارید که باید با تکمیل یکسری مراحل جذاب به سبک آجرشکن، برای بازسازی یک شهر ویران شده پول به دست بیاورد. جالب اینجاست که میتوانید به شکل یک عنوان نقش آفرینی معمولی در اطراف شهر قدم بزنید و با شهروندان روستا تعامل کنید. در حالی که این بخش از بازی بسیار جذاب است، ولی در نهایت متوجه می شوید وجود این بخش غیر ضروری است و حتی حذف آن لطمه ای به محتوای کلی وارد نمی کند و این بخش فقط اندکی از زمان شما را به خود اختصاص می دهد.
این بازی در هسته گیم پلی خود همان چیزی است که شما از یک بازی به سبک Arkanoid و یا Breakout انتظار دارید که در آن یک گوی را از یک پارو که در پایین صفحه قرار دارد، پرتاب میکنید که میتواند به امید از بین بردن تک تک آجرها، جعبهها و دشمنان در زمین بازی، به محیط اطراف حرکت کند. در همین حال، شما به عنوان یک جادوگر بازی می کنید که می تواند از طلسم های جادویی برای تغییر جریان پیروزی به نفع خود استفاده کند. این ترکیبی از گیم پلی جادویی و کلاسیک امتحان شده و واقعی فوق العاده است و شما را با پیشروی بیشتر و در عین حال باز کردن قفل مراحل جدید با محیط های متمایز در طول مسیر، جذب می کند.
مراحل بازی به 12 مورد جداگانه تقسیم می شوند که در آن شرط بپیروزی، پاک کردن تمام بلوک های شکستنی و نابودی دشمنان است. با این حال در بازی Wizorb شما همانند دیگر عناوین سبک بلوک شکن به سادگی فقط از پارو و توپ استفاده نمی کنید بلکه جادو نیز در اختیار دارید. تعداد انگشت شماری از طلسم ها مانند حمله با گلوله آتشین به سمت بالا، توانایی قرار دادن توپ به صورت دستی در زمین و وزش باد وجود دارد که می تواند حرکت شما را به چپ یا راست تغییر دهد. هر چقدر هم که اینها مفید باشند، شما فقط مقدار محدودی انرژی دارید و همیشه نمی توانید استفاده از آنها را به عنوان یک نیروی کمکی در نظر بگیرید. البته یکسری معجون های قابل جمع آوری و چند روش دیگر نیز در بازی تعبیه شده اند که موجودی های شما را پر می کنند.
یک پارو قابل تعمیم و داشتن سه توپ در زمین بازی به طور همزمان دو نمونه از ارتقاهای موقتی هستند که می توانید از فروشگاه ایتمهای بازی خریداری کنید. طی پنج مرحله با یک باس فایت روبرو می شوید که مشاهده چنین چیزی در یک بازی به این سبک بسیار سرگرم کننده و جالب است. مبارزه با آنها اساسا به شما مربوط می شود که سلامت دشمن را از بین ببرید و در عین حال با پاروی خود از هرگونه حمله پرتابه دشمن خودداری کنید. مطمئنا، اما این مبارزات حداقل از نظر بصری جالب هستند.
جلوههای بصری و انیمیشن های برجسته این عنوان جزو اولین چیزهایی هستند که بلافاصله پس از ورود به بازی خودنمایی کرده و نظر شما را جلب می کنند. آنها مقدمه ای عالی برای Wizorb هستند، که شباهت بسیار زیادی به عناوین گرافیکی دارای سبک 16 بیتی دارند. سبک هنری زیبا، توجه به جزئیات در رابط کاربری و منوها و حتی موسیقی متن، نشان دهنده اوج خلاقیت سازندگان در توسعه این بازی است.
تصمیم گیری در مورد اینکه آیا این بازی را توصیه کنم یا نه، بسیار دشوار است و به نظرم در این مورد سایر گیمرها نیز با من هم عقیدهاند. با یک نگاه جزئی به تصاویر بازی به نظر می رسد دوست داشتنی است و گیم پلی آن می تواند سرگرم کننده باشد، اما مزاحمت ها و ایرادات زیادی وجود دارد که به تجربه کلی آن لطمه زیادی وارد کرده است. اما با این وجود همچنان می توانم تجربه بازی Wizorb را به همه پلیرها توصیه کنم؛ اگر مشکلات متعدد آن را در نظر نگیرند و قطعا در آن لذت کافی وجود دارد.
- طراحی دوست داشتنی محیط بازی
- ارائه گیم پلی کلاسیک به سبک بازی محبوب Breakout
- موسیقی متن فوق العاده شنیدنی
- گرافیک پیکسلی خیره کننده
- استفاده از المانهای جدید و نوآورانه در سبک منحصر به فرد خود
- بسیار کوتاه است
- نبود بخش آموزشی برای توضیحات مکانیکهای گیم پلی
- بازی در مراحل آخر بی از حد دشوار می شود
- تمام شدن جادو می تواند آزاردهنده باشد
- بازی می توانست از حالت های اضافی مانند ارائه چالش ها و یک بخش چند نفره استفاده کند