اگر جزو متولدین دهه 90 میلادی باشد، حتما دوران بازی های RPG استراتژی فانتزی نوبتی کلاسیک را به یاد دارید که فقط تعداد کمی از آنها وجود داشت. مخصوصا سری معروف Heroes of Might and Magic که پیدایش آن دقیقا به همین دوره باز می گردد. خود بنده به عنوان نویسنده این مقاله، به یاد دارم که زمان بسیار خوشی را با بازی Age of Wonders و نسخه های دنباله آن گذراندم. اما چرا مقدمه را اینگونه آغاز کردم و هدفم از بیان این همه ارجاعات فانتزی قدیمی چیست؟
به این علت که همه این توضیحات به نوعی با بازی Hero’s Hour آمیخته شده اند که قصد دارد بهترین تجربه ممکن یک عنوان استراتژی نوبتی را به ارمغان آورد. این بازی توسط توسعه دهنده Benjamin Hauer ساخته شده و ابتدا در سال 2022 برای رایانه های شخصی عرضه شد و اکنون با گذشت دوسال در 11 آوریل 2024 راهی کنسول های نسل جدید از جمله Xbox S|X شده است.
از همان ابتدا که وارد بازی می شود، متوجه می شوید که بازی Hero’s Hour به عنوان دنباله معنوی Heroes of Might and Magic (از این به برای اختصار آن را HoMM می نامم) محسوب می شود و هدف توسعه دهنده نیز این بوده که تا حد امکان به سبک آن کلاسیک های بزرگ وفادار بماند. با چنین تاکیدی بر روی مکانیک و گیم پلی، سازنده حتی به خود زحمت نداد که حتی یک داستان را وارد بازی کند، زیرا بازی اصلی به محض پایان بخش آموزش، شروع می شود. Hero’s Hour زمانی را برای توضیح چگونگی و چرایی مکان و منشاء موجودات خود تلف نمی کند. اما چرا اینگونه است؟ زیرا هرکسی که در گذشته یک عنوان فانتزی بازی کرده باشد، احتمالاً با دنیای خارقالعادهاش احساس راحتی میکند.
تا آنجا که من می توانم بگویم هیچ حالت داستانی وجود ندارد، اما مودهایی با نقشه های سفارشی سازی شده هستند و حداقل 20 نقشه مختلف در حال حاضر در بازی وجود دارد که واقعاً بزرگ هستند. شاید با خود فکر کنید که این بازی یک تقلید محض از HoMM است، اما اصلا اینگونه نیست. زیرا طراحی اصلی بازی، عناصری را که در یک محیط مدرن کار میکنند با دقت انتخاب کرده و از شر آنهایی که ناخوشایند نبودند خلاص شده است.
Hero’s Hour در واقع بسیار مستقیمتر از بازیهای کلاسیک منبع خود است، بهقدری که برای یک بازی موبایل تقریباً عالی به نظر میرسد. شما به یک قهرمان فرمان می دهید که عمدتاً به طور خودکار در کنار یک شهر ایجاد می شود. سپس گیم پلی شامل فرماندهی آن فرد می شود که آنها جنگجویان را استخدام می کنند، نقشه را کاوش می کنند و شهر را با ساختمان های جدید ارتقا می دهند. کلید موفقیت این است که بین وظایف خود تعادل برقرار کنید و در عین حال عناصر حمله و دفاع خود را تقویت کنید.
همانطور که از یک بازی الهام گرفته شده از HoMM انتظار دارید، 11 جناح مختلف دارید که هر کدام ساختمان ها، واحدها و حتی مکانیک های بازی خاص خود را دارند. این ویژگی باعث شده هر مخاطبی با توجه به رویکرد بازی خود و اینکه چه استراتژی های را انتخاب می کند، تجربه ای منحصر به فرد را رقم بزند.
مبارزات بازی دارای ساختار Real Time هستند (این جایی است که با HoMM یا Age of Wonders تفاوت می کند) و شما کنترل بسیار کمی بر واحدهای موجود روی صفحه دارید. یگان ها را می توان تقریباً به نبردهای نزدیک، تیراندازی یا چرخان تقسیم کرد و عموماً به عنوان یک گروه هجوم آورده و شروع به کوبیدن یکدیگر می کنند. شما می توانید با قرار دادن یک نقطه تمرکز (که آنها سعی می کنند به سمت آن بجنگند اما عموماً نادیده می گیرند) ارتش را هدایت کنید یا فرار کنید.
بزرگترین سهم شما در واقع انجام طلسم های جادویی است (از طریق قهرمان خود) و بسته به آنچه که قهرمان می داند می تواند جریان یک نبرد را کاملاً تغییر دهد. شما در واقع می توانید حریفانی را که با آنها روبرو خواهید شد تعیین کنید و حتی تصمیم بگیرید که گروه های دیگر را در یک بازی تقسیم کنید تا در تیم های مختلف حضور داشته باشند.
متاسفانه هوش مصنوعی بازی ضعیف است، اغلب ساختارها را نادیده می گیرد و همیشه به دنبال اساسی ترین استراتژی است. با این حال، من آنقدر از خود گیم پلی لذت می برم، که حتی متوجه هوش مصنوعی یا بد بودن آن نشدم.
نرخ فریم گاهی اوقات دچار افت می شود. امیدوارم برخی بهینه سازی عملکرد بیشتر برای بهبود این امر انجام شود. اگرچه گرافیک پیکسلی این بازی حالتی قدیمی دارد و دارای انیمیشن های جذابی مانند پرش پیروزی است، موسیقی متن آن چیز خاصی نیست. با این حال، با توجه به سبک بودن بازی از نظر منابع، مطمئناً می توان چیز دیگری را در پس زمینه قرار داد.
به طور کلی بازی Hero’s Hour یکی از آن عناوینی است که در پشت نمای بیرونی پیکسلی ساده 8 بیتی خود، مکانیک های عمیق و جذاب بسیاری را پنهان می کند. شما چیزهای زیادی برای تغییر و کنترل در اختیار دارید که برای ایجاد یک رقابت کاملاً متناسب ضروری هستند. همچنین می توان به صورت رویه ای یک نقشه جدید از ابتدا ایجاد کرد و در آن بازی خود را ادامه دهید. کاوش در دنیای بازی و یافتن رویدادها و چالش های جدید همیشه لذت بخش است.
این یک استراتژی فانتزی نوبتی با قابلیت پخش مجدد بی پایان و فوق العاده دوست داشتنی است و حتی حالات Hotseat و Co-op Multiplayer نیز ایده خوبی هستند. تنها شکایتهای جزئی من مربوط به کمبود کمپین و برخی مشکلات مسیریابی – بهویژه هنگام جمعآوری منابع است. با این حال وقتی مشغول بازی کردن Hero’s Hour می شوید، خروج از آن واقعا سخت است و مطمئنم این بازی، بهترین هدیه برای هر طرفدار استراتژی نوبتی با تم فانتزی است. این بازی بسیار سرگرم کننده است اگر محتوای زیادی را دوست دارید و می خواهید یک بازی مشابه HoMM داشته باشید که دقیقاً مانند آن نباشد.
- ارائه انواع گوناگونی از جناح های مختلف، بازیکنان را قادر می سازد شیوه بازی خود را انتخاب نمایند
- تعداد زیادی واحدهای مختلف جنگی که توانایی های متفاوتی دارند
- گرافیک به سبک عناوین کلاسیک و Retro بازی عمدتاً زیبا به نظر میرسد
- موسیقی متن خوب است و یادآور آهنگ های Heroes of Might and Magic می باشد
- فاقد حالت کمپین معمولی است
- هجوم انبوهی از دشمنان، مشکلات کاهش نرخ فریم را به همراه دارد
- هوش مصنوعی دشمنان عملکرد خوبی ندارد