استودیوی Experiment 101 با ارائه اولین بازی خود به نام Biomutant قصد داشت المان های سبک جهان آزاد قدیمی را با برداشت های جدید در ژانر نقش آفرینی ترکیب کند، اما تا حد زیادی در انجام این کار ناموفق بوده است و ایدههای اصلی آن نمیتوانند اثری را که فقط یک تجربه جهان باز معمولی است، از خود به جای بگذارند. Biomutant عنوانی در سبک اکشن و نقش آفرینی سوم شخص تخیلی و تک نفره جهان باز است که شما را به یک دنیای اخرالزمانی می برد که در آن پستانداران کوچک به استادان هنرهای رزمی تبدیل شده اند. موجودات و حیوانات جهش یافته با ظاهری عجیب زمینی را به ارث بردهاند که در خطر انقراض دوباره است. در حالی که این بازی دارای طراحیهای خارقالعاده موجودات، گزینههای جنگی متنوع و سلاحهای قابل تنظیم است، موفقیتهای خود را با برخی از ماموریتها، گشت و گذارها و پازلهای نسبتا ابتدایی و تکراری و همچنین داستانی که بهنظر میرسد بهطور منظم در ارتباط با محیط است، در همه جنبه های خود بیش از حد اغراق می کند و همین موضوع یکی از عوامل اصلی شکست آن محسوب می شود. در ادامه با نقد و بررسی این بازی همراه ما باشید.
بازی Biomutant پتانسیلهای زیادی برای شکوفا شدن داشت و در واقع این یک نوع بازی از نوع “آنچه می توانست باشد” است. در حالی که بسیاری از مکانیکهای آن عملکرد متوسطی دارند، واضح است که این عنوان میخواست در سیستمهای گیم پلی سبک RPG پیشرفت زیادی داشته باشد. شما در طول ماجراجویی 20 ساعته خود ماموریت های متعددی را انجام می دهید و در صورت شکست در آنها با تصمیمات سختی روبرو می شوید که تعیین می کند چه کسی در این دنیای پسازمانی زنده بماند. مشکل این است که آنها بسیار اندک هستند و ترجیح می دهند صرفا یک پاورقی محض در یک منظره رنگارنگ اما کاملا پراکنده باشند.
این بازی داستان جهانی را روایت می کند که رو به پایان است. در حالی که درخت جهانی هنوز پابرجاست، طاعون در حال خراب کردن زمین است. شما به عنوان یک جنگجوی شجاع بازی می کنید که باید از سلاح ها، قدرت های جادویی و هنرهای رزمی برای متوقف کردن آخرالزمان آینده یا وقوع آن استفاده کند. شخصیت شما قابلیت صحبت کردن ندارد و در عوض داستان توسط یک راوی روایت می شود. بازی شما را به مبارزات متعدد، کاوش در مناظر، جست و جوی منابع، انجام مأموریت ها برای افراد و تکمیل ماموریت هایی که داستان را پیش می برد، فرا می خواند.
دنیایی که این بازی در آن اتفاق می افتد، بسیار زیبا و رنگارنگ است. علیرغم اینکه دنیای بازی بسیار دقیق کار شده و البته با حیات وحش هم ترکیب شده است، هیچ باگ گرافیکی ندارد و من هرگز نگران افت فریم نبودم. تقریباً مانند دو عنوان Breath of the Wild یا Immortals Fenyx Rising، در برخی از جزئیات کوچکتر هرچه به یک شیء نزدیکتر میشوید به آرامی تکمیل میشوند. تنها شکایت من از گرافیک این است که نواحی تیرهتر تقریبا خیلی تاریک هستند و این در حالی است که من در قسمت تنظیمات، با روشنایی بالاتر از مقدار توصیهشده بازی میکردم. من عاشق کاوش در غارها و تونلها هستم، اما هنگام کاوش در آنها دیدن کامل جزئیاتی محیطی آنها بسیار سخت است، حتی با اینکه شخصیت شما یک چراغ قوه روی شانه دارد تا در این امر کمک کند.
یکی از مشکلات عمده بازی، راوی داستان است که بیشتر مواقع مزاحت زیادی برای شما ایجاد می کند. او نکات بسیار زیادی در مورد دنیای اطراف به شما ارائه می دهد، بدون اینکه به شما اجازه دهد از طریق کاوش در محیطهای زیبا، خودتان به رمز و رازهای آن پی ببرید و اینکه به تنهایی جزئیات را پیدا کنید. سیستم ساخت و ساز یکی از نقاط قوت محسوب می شود که آنچه این سیستم در واقع ارائه می دهد بسیار چشمگیر است. این سیستم منحصر به فرد که احتمالاً چشمگیرترین جنبه گیم پلی Biomutant است، به شما امکان میدهد تک تک تکههای ظاهر خود را با افزونههای متعدد شخصی سازی کنید.
Biomutant ممکن است برای پلیرهایی تازه وارد به عناوین جهان باز، خوب باشد. چرا که چیزهای زیادی را شامل می شود و چیزهای مثبتی برای ارائه در مورد یک عنوان جهان باز وجود دارد که کاملا سرراست است، اما برای پلیرهای کارکشته این سبک موارد قابل توجه و خاصی را ارائه نمی دهد. البته همه چیز در Biomutant ناامید کننده نیست. جنبه های خاصی از این بازی، مانند سفارشی سازی منحصر به فرد سلاح و زره قهرمان داستان، آن را از دیگر عناوین جهان باز متمایز می کند. البته نبردهای بازی پس از مدتی تراری و خسته کننده می شوند که در انها نیاز به استفاده از استراتژی های آن چنانی ندارید.
اگر از دیدگاه دقیق به محیطهای بازی نگاه کنیم، دنیای Biomutant گسترده و زیبا است و از نظر بصری، استودیوی Experiment 101 به طرز ماهرانه ای چشم اندازی از سیاره ما را مدت ها پس از آنکه انسان ها با آلودگی و سهل انگاری آن را نابود کردند، ایجاد کرده اند و ما نشانه هایی از این دنیای پسازمانی را در گوشه و کنار شهر به خوبی مشاهده می کنیم. وقتی به صخره ای بلند نگاه می کنید، درخت زندگی را می بینید که از دور سر به فلک کشیده است و به جنگل های مجاور خود نشاط می بخشد. بر روی زمین، موجودات جهش یافته به دسته های مختلف تقسیم می شوند و قبایل آنچه را که انسان ها به جا گذاشته اند، تصاحب کرده اند. واضح است که این پروژه یک کار بزرگ بود، به خصوص برای تیم کوچکی مانند Experiment 101.
بازی Biomutant پتانسیل بسیار زیادی برای توسعه و پیشرفت در بخش های مختلف خود دارد و میتوانست واقعا چیز خاصی باشد، اما این پروژه جاهطلبانه نمیتواند وظیفه اش را به درستی انجام دهد و ایده های ناب خود را با انبوه مشکلات جزئی به طور کامل را می کند. Biomutant با طراحی عالی موجودات، دنیای غنی و متنوع و انبوه گزینههای انتخابی در هنگام مبارزه و سیستم ساخت و ساز و سفارشیسازی جالب خود، تغییرات زیادی در عناوین سبک نقش آفرینی ایجاد می کند که منتها برخی از آنها به طور کامل محقق نشده اند. ولی در مجموع این یک بازی بسیار روان است و هرچقدر هم که محیطهای آن شلوغ شود، هرگز دچار افت فریم نمی شود و دنیای آن نیز مثل همیشه زیبا و رنگارنگ است. اگر بتوانید مشکلات متعدد آن را نادیده بگیرید، تجربه ای کاملا جدید و سرگرم کننده را به ارمغان می آورد که واقعا قابل تحسین است.
- استفاده از برخی از مکانیک های جالب سبک نقش آفرینی
- ارائه یک دنیای زیبا و رنگارنگ
- بخش مبارزات کاملا سرگرم کننده هستند و یادگیری آسانی دارند
- نبود هیچ گونه مشکلات در بخش عملکرد
- جلوههای بصری طنز سرگرم کننده در طول مبارزه
- طراحی قدیم و از مد افتاده دنیای بازی
- ارائه تعداد بسیار زیادی مکانیکها در بخش گیم پلی که گیج کننده هستند
- سناریوی داستانی نه چندان جالب و راوی اعصاب خوردکن
- گزینههای مربوط به دیالوگها افتضاح هستند
- نیازی به وجود سیستم ارتقا ندارد
- وجود برخی باگهای و اشکالات جزئی