امروز سری زدیم به بازی What Comes After که در نوامبر سال 2020 بر روی پلتفرم های PC و نینتندو سویچ عرضه شد. با ما همراه باشید.
بگذارید از ابتدا بگویم که تجربه این بازی برای من بسیار باارزش و لذت بخش بود. What Comes After بازی ایست که شما تا قبل از بازی کردنش نمیدانید که چه تجربه مهمی را از دست میدهید و اصلا در وهله اول نیازی به تجربه آن دارید! و فقط پس از تمام کردن آن است که شما به خود میگویید خوشحالم که آن را بازی کردم. بازی دور محور دختری به نام Vivi میچرخد که به دلایلی بین حالتی از مرگ و زندگی قرار میگیرد. و در قطاری که مردگان را به سفری به سوی مقصدشان میرساند قرار میگیرد و با آنها همراه میشود. این قطار جدای از مردگان شامل کسانی نیز میشود که تکلیفشان هنوز مشخص نیست و شاید دوباره به زندگی بازگردند. مثل کسانی که در کما به سر میبرند. و از همان ابتدا مشخص میشود که Vivi داستان ما قرار است که بازگردد و شانسی دوباره در زندگی داشته باشد. ولی مدتی کوتاه را باید در این قطار همراه مردگان سپری کند و با طرز فکر و حسرت ها و امید های آنان آشنا شود.
این بازی شاید از لحاظ گرافیکی یک 2D ادونچر و ساده باشد ولی مفاهیم بسیار عمیقی را در رابطه با مرگ و زندگی به چالش میکشد و تجربه جذاب و تامل برانگیزی برای شما به ارمغان میاورد. شما کنترل زیادی در بازی ندارید و صرفا با شخصیت های متفاوت صحبت میکنید. نظرات این شخصیت ها راجب زندگی و مرگ خود بسیار شنیدنی است بازی روایت و دیالوگ های بسیار خوبی دارد. شما در مقابل مفاهیمی مثل خودکشی قرار میگیرید و انواع حس های اضظراب و نگرانی های دوران جوانی و… را در قالب درد و دل شخصیت ها و مردگان لمس میکنید و میشنوید. بازی بسیار کوتاه است چیزی در حد 1 یا 2 ساعت اما تجربه ای به یاد ماندنی ای برای شما به همراه میاورد به دلیل داستان نویسی بسیار خوبی که دارد. دیالوگ ها و داستان ها به شدت خوب هستند و اصلا فورس شده به نظر نمیرسند در هیچ جای داستان. شما حتی اگر در دنیای واقعی و پیش خود این احساسات و تفکرات را نداشته باشید میتوانید کاملا آنها را در شخصیت اصلی ما و دیگران ببینید و همزاد پنداری کنید و در کل باور پذیر و شنیدنی هستند.
What Comes After داستانیست درباره جوانی که راه خود را در دنیا گم کرده است. نمیدانید به کدام سو برود و اینکه چقدر به این دنیا متعلق است و آیا اصلا ارزش ادامه دادن را دارد یا نه. با تمامی این سوالات و مشکلات افسردگی حال که تجربه ای نزدیک به مرگ را تجربه میکند این سوالات را دوباره از خود باید بپرسد. حال که به صدای مردگان گوش میدهد و از راز آنها و درد و دلشان با خبر میشود باید ببینید چه تاثیری بر تفکرات و تصمیمات خودش در زندگی میگذارد. شما علاوه بر صحبت با انسان های مرده و یا بین دنیایی , با روح گیاهان و حیوانات نیز میتوانید هم صحبت شوید. این داستان فقط انسانی نیست و پا را فراتر میگذارد و بیشتر مبحث زندگی را به چالش میکشد.
از نظر گرافیکی بازی به اندازه کافی جذاب است و گرافیک هنری جالبی دارد. طراحی شخصیت ها زیبا هستند و خیلی از شخصیت های داستان هم با ماسک همراه هستند که یک رفرنسی به بیماری کرونا در این سال های اخیر میباشد. گیمپلی بازی همانطور که گفتیم صرفا به صحبت با دیگران ختم میشود و چیز زیادی در خود ندارد. شاید برای یک بازی Story-driven خالی کافی به نظر برسد ولی جالب میشد اگر بخش های دیگه ای در گیمپلی وجود میداشت که تجربه را کمی شخصی تر و تاثیر گذار تر کند. مثلا اگر سیستم انتخاب دیالوگ و تصمیم گیری وجود میداشت بدون حتی تغییر در پایان بازی خیلی بهتر میشد.
استدیو Fahmitsu که سازنده این بازی است موفق شده کاملا به هدف خود یعنی بازگو کردن مفاهیم مهمی در زندگی برسد و آن را به روش بسیار زیبا و به یاد ماندنی ای نیز انجام میدهد. این بازی مسلما پاسخ سوالات و نیاز های شما را نمیدهد. این بازی کاملا یه نکته مد نظر خود اشاره نمیکند. بلکه بسیار زیرکانه باعث میشود شما با توجه به پرسپکتیو خود و تفکرات و مشکلات زندگی خود پاسخ سوالات خود را حتی اگر شده واسه مدت کوتاهی بدهید. اینکه پس ار مرگ چه چیزی وجود دارد و “چی بعد از آن می آید” سوالاتیست که بشر از آغاز خلقت خود آنهارا میپرسیده است. ولی شاید گاهی لازم باشد که این سوال را با What Happens Now جا به جا کنیم و بر زمان حال خود تمرکز کنیم. گاهی شاید لازم باشد که نوع دنیا بینی و نگرش خود را تغییر دهیم تا بتوانیم چیزی که فرای دیده های قبلی ما بوده است را ببینیم. در کل تجربه این بازی توسط تیم IRG Review کاملا پیشنهاد میشود و امیدواریم که از تجربه آن لذت ببرید.
- داستان و دیالوگ های عالی
- گرافیک و طراحی هنری خوب
- درگیر کردن مفاهیم مهم و قوی
- سیستم بسیار ساده گیمپلی
- کوتاه بودن