گاهی اوقات، ترکیبی بدون مشکل از سادگی و پیچیدگی تمام چیزی است که برای داشتن یک بازی خوب به آنها نیاز دارید و البته بیشتر اوقات، اینگونه بازی ها از توسعه دهندگان مستقل می آیند. بازیهایی با یک فرض ساده که اغلب گیمپلی جذابی را ارائه میدهند که حتی از بازیهای AAA نیز پیشی میگیرند.
در این زمینه می توانم بازی Monarchy را نام ببرم که یک بازی پلتفرمر دوبعدی از نمای جانبی می باشد که توسط Brain Seal ساخته شده و به وسیله همین شرکت در 6 نوامبر 2024 برای PC و نینتندو سوئیچ منتشر شده است. در این بازی جذاب، شما کنترل یک پادشاه یا یک ملکه سوار بر اسب را بر عهده می گیرید و قصد دارید یک پادشاهی را ایجاد کنید. با راهنمایی نه چندان زیاد، شما به حال خود رها می شوید، همراه با تعداد محدودی از نشانه های بصری برای کمک به زنده ماندن در شب ها.
از لحاظ گیم پلی، Monarchy ترکیبی از مدیریت منابع، اکتشاف و نبرد با راهزنان است. به این فکر کنید که در اینجا ترکیبی از شهرسازی قرون وسطایی با ماموریت های ماجراجویانه، همراه با جذابیت های کارتونی را خواهید داشت. شما از بخش مقدمه شروع می کنید، جایی که چیز زیادی برای ادامه دادن ندارید. گرافیک فوق العاده ساده این آموزش، ماهیت ساده بازی را افزایش می دهد. ممکن است در درک خود آموزش ها مشکل داشته باشید زیرا در آنها از هیچ کلمه ای استفاده نشده، درعوض، Monarchy تصاویری عالی و خوب ارائه می دهد که به شما نشان می دهد چه کاری و چگونه انجام دهید.
در روند گیم پلی، شما سکه ها را پیدا می کنید، سازه هایی می سازید و آنها را گسترش می دهید، در حالی که در شب، باید از زمین های خود در برابر راهزنان، شوالیه ها و غیره محافظت کنید. حلقه گیم پلی بسیار مبتکرانه و ساده است و در عین حال جذاب است.در پشت آن مفاهیم “یک نوبت دیگر” وجود دارد، جایی که شما فقط می خواهید یک روز یا شب دیگر درون بازی، بازی کنید و همه چیز را در آنجا تمام کنید، در واقع این کار را برای رسیدن به آن مرحله و آرزوی ادامه دادن فقط برای یک شب دیگر انجام می دهید.
Monarchy سه سناریو یا حالت مختلف را ارائه می دهد که هر کدام اهداف و جذابیت خاص خود را دارند. آنها پیشفرض های مشابهی دارند، اما روشی که شما برای انجام وظایف خود دنبال می کنید، متفاوت است. بدون پرداختن زیاد به آن، سناریوها شامل The Bandit Lands، The Siege و The Winter Knight هستند. شما در هر سناریو متفاوت از سناریوهای دیگر پیشرفت می کنید و اهداف نهایی متفاوت باقی می مانند.
در Bandit Land، شما وظیفه دارید غارها را از راهزنان پاکسازی کنید، در حالی که The Siege مهارت های استراتژیک شما را برای مقابله با دیوارهای قلعه آزمایش می کند. در حالی که هر سطح تنوع میافزاید، همیشه کارها را آسان نمیکند. به عنوان مثال، در Bandit Land، هیچ نشانه ای از اینکه ابتدا به کجا بروید وجود ندارد و شما را به حدس زدن می گذارد. به ناچار، خیلی زود با راهزنان برخورد خواهید کرد، فقط به پایانی سریع خواهید رسید.
خوشبختانه همه مراحل بازی منحصربهفرد هستند و داستانهای خاص خود را دارند و برای گفتن آنها به تصاویر متکی هستند و همه آنها در انجام این کار موفق می شوند. خود داستان ها در هاله ای از رمز و راز قرار دارند. تمام ساختارهای منحصربهفردی که با آنها مواجه میشوید سرگرمکننده هستند و هیچکدام بد یا بیفایده نیستند.
وقتی صحبت از مدت زمان یک بازی به میان می آید، Monarchy ممکن است برای طرفداران باتجربه استراتژی اندکی کوتاه باشد. با دارا بودن تنها چهار مرحله مجزا، از جمله مقدمه، پیشرفت بازی ساده و کمی محدود است. هر سطح، در حالی که از نظر بصری متمایز است، تنها یک نقشه خطی و منفرد را بدون استفاده از قایق ارائه می دهد که این مورد در بازی های مشابه مانند Kingdom Two Crowns کاملا رعایت شده است.
در اینجا شما مناطق اضافی برای کاوش یا مناطق منحصربهفردی که از طریق پخش مجدد باز میشوند را پیدا نخواهید کرد. هنگامی که یک مرحله را کامل کردید، انگیزه زیادی برای بازگشت مجدد به آن پیدا نخواهید کرد، مگر اینکه گرافیک جذاب بازی شما را به سمت خود بکشاند.
از نظر مدت زمان، احتمالاً می توانید Monarchy را در حدود چهار ساعت به پایان برسانید، که آن را به یک تجربه نسبتاً کوتاه برای عنوان استراتژی تبدیل می کند. اگرچه در حال حاضر لذت بخش است، اما ممکن است عمق یا تنوعی را برای بازگرداندن بازیکنان ارائه نکند. اگر به دنبال یک تجربه استراتژی کوتاه و سبک هستید، این بازی میتواند انتخاب خوبی باشد، اما انتظار نداشته باشید که بازیای باشد که برای اکتشافات جدید به آن بازگردید.
از نظر بصری، Monarchy جذابیت پر جنب و جوشی دارد و باعث می شود دنیای بازی زنده تر از سبک پیکسلی بازی Kingdom Two Crowns احساس شود. با اینکه همه چیز ساده است، اما جزئیات کافی برای غوطه ور شدن کامل بازیکنان در دنیای خود را دارد. فقدان نشانه ها یا راهنمایی های بصری برای برخی از اقدامات (مانند دانستن اینکه در بعضی مواقع باید کجا بروید) می تواند لذت این تجربه را کاهش دهد. موسیقی متن تا حدودی لحن وهمآور و تکراری دارد که در تضاد با محیط بازی است، بهویژه در روزهای آفتابی بازی. پیشرفت در طول بازی با شروع از چادرها و دفاع های چوبی آغاز می شود و در نهایت به مراتب بالاتر خواهید رسید و دیدن این پیشرفت به استون و دیدن پیشرفت ارتش شما به سمت بالا بسیار عالی بود.
در نهایت اینکه Monarchy ایده های منحصر به فردی را به ژانر استراتژی دو بعدی اضافه می کند، سیستم ساخت و ساز باز و مکانیک نظامی خودکار آن تجربهای را ارائه میکند که هم جاهطلبانه و هم گاهی اوقات کمی طاقتفرسا به نظر میرسد. اگر بازیکنی هستید که از فهمیدن مکانیزم ها لذت میبرید و میتوانید برخی از ایرادات بازی را نادیده بگیرید، Monarchy میتواند یک مکمل جذاب به مجموعه عناوین استراتژی شما باشد. با این حال، برای کسانی که آموزشهای واضح و پیشرفت روانتر را ترجیح میدهند، ممکن است تجربهای همراه با مشکلات داشته باشند. با این حال چیزی که کاملا مشخص است، این است که این بازی پتانسیل بالایی دارد اما می تواند از چند کار دیگر برای حل برخی از مشکلات خود استفاده کند. این یک سفر جذاب برای علاقه مندان به استراتژی دوبعدی است.
- گرافیک هنری بسیار جذاب و دلپذیری دارد
- کنترلهای بازی عالی هستند
- ساختار کلی گیم پلی بسیار ساده و جذاب است
- در برخی مناطق، کمبود راهنمایی های بصری به وضوح احساس می شود
- لحن موسیقی با محیط های بازی هم خوانی ندارد
- نسبتا کوتاه است