چند سالی می شود که در میان بازیهای ویدئویی ژاپنی، ایده مجهز کردن دختران به انواع سلاح ها رایج شده است و درک نمی کنم هدف سازندگان از انجام این کار چیست. عناوینی مانند Girls und Panzer، Strike Witches و حتی بازی جدید Mobile Suit Gundam: The Girl from Mercury همگی از این موضوع استفاده کرده اند و نشان می دهند که وقتی کل این ایدئولوژی ترکیب شود، همه چیز می تواند عجیب و غریب شود و البته بر خلاف تصورات، این ایده مورد استقبال بازیکنان زیادی قرار گرفته است. بنابراین وقتی بازی Marfusha که یک عنوان تیرانداز دفاعی از استودیوی مستقل hinyari9 را دیدم، کاملاً متحیر نشدم. این بازی در 26 اوت سال 2021 برای رایانه های شخصی منتشر شده بود و بنابر تصمیم سازندگان، پس از گذشت حدود دو سال و در تاریخ 4 ژوئن 2023 برای دارندگان کنسول نینتندو سوئیچ منتشر خواهد شد. نقد و بررسی این بازی بر اساس نسخه های پیش نمایش و همچنین نسخه PC بازی انجام شده است.
بازی Marfusha داستانی غنی و پرمحتوا را روایت می کند: کشوری که در وضعیت جنگ دائمی قرار دارد، دختران جوان را استخدام کرده و آنها را به انواع سلاح ها مجهز می کند تا برای مبارزه با مهاجمان ربات آماده شوند. در واقع این بازی دنیایی دیستوپیایی را به تصویر می کشد که در آن ربات ها به انسان ها حمله می کنند. این وظیفه قهرمان داستان یعنی مارفوشا است که به دفاع از دیوارهای بیرونی سکونتگاه انسانی در برابر حمله روباتها کمک کند. با کمک سربازان همکارش و سلاح های فراوان، این کار بسیار آسانی است.
از نظر گیم پلی بازی Marfusha به نوعی از المان های سبک Shoot ’em up استفاده می کند و مکانیکهای آن نسبتا ساده است. شما فقط باید به چپ و راست حرکت کنید و به هر چیزی که حرکت می کند شلیک کنید. هدف اصلی بازی محافظت از یک دیوار در برابر شکسته شدن است و شما در یک منطقه کوچک به صورت دوبعدی حرکت می کنید و میتوانید در هر جهتی تیراندازی کنید تا دشمنان را با بیشترین سرعت ممکن از پا درآورید و در واقع امکان تیراندازی در همه جهات وجود دارد.
دشمنان زیادی وجود دارد، از مینی باس ها گرفته تا دشمنان پرنده و تنوع خوبی از ربات ها برای نابود کردن وجود دارد که هرکدام به رویکرد متفاوت و خاص خود نیاز دارند، زیرا استراتژی زیادی در گیم پلی لحظه به لحظه بازی وجود ندارد و شما فرصت طرح ریزی چنین چیزی را پیدا نمی کنید. فقط انتظار استراتژی زیادی را از این بازی نداشته باشید، زیرا این عنوان بیشتر به سمت اکشن بدون فکر می رود.
بازی Marfusha با ارائه ارتقاهای قابل خرید پس از هر موج حمله دشمنان، تعدادی سلاح مختلف و آیتم های دفاعی مانند موانع و مین، همه چیز را با هم مخلوط می کند. همه اینها تصادفی هستند، که مقداری هیجان غیرقابل پیش بینی به بازی اضافه می کند، اما همه چیز نسبتاً ابتدایی است و در واقع هیچ چیز خیلی پیچیده ای در این عنوان وجود ندارد. برخی از آنها، مانند سنگرها یا مینهای زمینی، بین هر دور باقی میمانند و شما را تشویق میکنند تا در اسرع وقت از آنها استفاده کنید. برخی از آنها، مانند حمله بزرگ با اسلحه، باید یکباره انجام شوند و شما را وادار میکنند منتظر بمانید و ببینید که آیا این همان دوری است که باید به معنای واقعی کلمه، اسلحههای بزرگ خود را بیرون بیاورید.
همچنین این بازی از نوعی سیستم کارتی استفاده می کند که شخصیت خود را با کارت ارتقا می دهید. این کارت ها برای ارتقا سلاح ها، شخصیت ها، قدرت ها، رویدادهای تصادفی و غیره استفاده می شوند. همچنین یک حالت چالشی کمی تنبیهکنندهتر را برای کسانی که به دنبال چیزی سختتر هستند ارائه میدهد. با این حال، من احساس می کنم که بازی کمی بیش از حد آسان بود. با اینکه حالت چالش سخت تر است، اما حالت اصلی بازی اصلا سخت نبود. فکر می کنم نهایتا فقط چهار بار نیاز باشد تا یک مرحله را دوباره امتحان کنید.
از لحاظ گرافیکی، بازی از سبک انیمه جذابی استفاده می کند که در آن، شخصیت های زن با جثه کوچک اسلحه در دست دارند. این عنوان سبک خود را به خوبی به نمایش می گذارد و به لطف شخصیت های خوب ترسیم شده و متحرک خود، باعث می شود بیشتر شبیه یک بازی مبتنی بر انیمه باشد. محیطها نسبتاً کمیاب هستند، زیرا فقط تعداد کمی از مناطق متنوع در بازی وجود دارد. از این نظر، من احساس میکنم که Marfusha میتوانست از محیطهای بیشتری استفاده کند تا تمام عناصر بازی از نظر بصری جالبتر به نظر برسند. موسیقی و جلوه های صوتی به خوبی اجرا شده اند. اسلحه ها صدای گیرای خوب و بلندی دارند. انفجارها به اندازه ی کافی به آنها کمک می کند تا گیم پلی لحظه به لحظه را رضایت بخش کنند. موسیقی از آهنگ های مصنوعی نرم و زیبا تشکیل شده است تا همه چیز را آرام تر کند. در اینجا دوگانگی عجیبی وجود دارد که جلوههای صوتی با موسیقی ملایمتر ترکیب شده است، اما به طرز شگفتآوری به خوبی با بازی سازگار است.
Marfusha یک بازی سرگرم کننده برای گذراندن چند ساعت سرگرمی است و من از تجربه اکشن بی روحی که ارائه می داد خوشم آمد. این یک بازی است که من به کسانی که به دنبال یک بازی آرامش بخش تر اما همچنان جذاب تر برای گذراندن زمان هستند توصیه می کنم.
- محتوای داستان بالغ، واقع گرایانه و غم انگیز است
- گیم پلی اعتیاد آور و جذاب
- سبک هنر پیکسلی دوستداشتنی و با جزئیات
- وجود چندین پایان داستانی مختلف
- نیمی از سلاح ها متعادل نیستند
- محتوای داستان کوتاه است
- نمی توانید هیچ حالت بازی را مجدداً راه اندازی کنید