کم و بیش همه ما مقداری ژانر استراتژی زمان واقعی یا همان Real Time Strategy را دوست دارند و تاکنون عناوین زیادی را در این سبک تجربه کرده ایم. بازی هایی مانند Civilization، Age of Empires یا حتی Warcraft که هر کدام توانسته اند خاطراتی به یادماندنی از خود بر جای بگذارند. راستش این سلیقه در وجود من چندان قابل احساس نیست و به نظرم این یک موضوع نادر است. برای مثال همیشه احساس میکردم که نمیتوانم از عهده انجام سری Civilization برآیم و یا اینکه در Warcraft به طور کلی احساس میکردم که در آن بد هستم،
این موضوع باعث شده از انجام بازیهای این ژانر ترس داشته باشم و آنطور که شایسته است، نتوانم از آنها لذت ببرم. اما در فروشگاه Xbox One با یک مورد استثنا روبرو شدم که تاثیر عمیقی روی من گذاشت. این بازی که Flooded نام دارد، پیش زمینه ای داشت که واقعاً برایم جالب بود. مسابقه ای با زمان برای اینکه بتوانید جزیره خود را قبل از اینکه به طور کامل زیر آب غرق شود، ارتقا و بهبود دهید. احساس می کنم این بازی خیلی بیشتر از یک عنوان RTS معمولی بود که در آن با خودتان میجنگید، تا اینکه بخواهد یک RTS ساده باشد که ارتش عظیمی ظاهر شود و شما را تحت تأثیر قرار دهد.
همانطور که گفته شد، کمپین بازی Flooded شما را در جزیرهای قرار می دهد که سعی میکنید مواد اولیه بیشتر و بیشتری را به دست آورید تا بتوانید ساختمانهای بهتری بسازید که میتواند به شما کمک کند مواد اولیه بیشتری دریافت کنید، این همان حلقه گیم پلی سایر بازی های معمولی RTS است. اما در اینجا تفاوت اصلی این است که یک تایمر نیز وجود دارد که زمان بلعیده شدن جزیره شما توسط آب را یادآور می شود. به همین منظور اگر ساختمانی در اطراف لبه های آب دارید، مراقب باشید. بزرگترین خطر این است که دشمنان گاه به گاه مانند دزدان دریایی نیز وجود دارند که می توانند به شما حمله کنند. شما به خوبی در فضای خود محدود هستید، بنابراین نیازی به شکار آنها نیست، اما وقتی آنها به دنبال شما آمدند، باید با سازه های دفاعی مانند برجک از خود محافظت کنید.
اما هنگام حمله دشمنان باید مراقب باشید زیرا برای مبارزه با کشتی ها باید برجک ها را در نزدیکی ساحل قرار دهید، اما در عین حال نمی خواهید آنها توسط دریا بلعیده شوند. یک به اصطلاح “زمین مصنوعی” به شما داده می شود که می توانید برای گسترش جزیره خود در آن بسازید، بنابراین باید مکان ساختمان های خود را اولویت بندی کنید و خطر از دست دادن فضا را در سایر نقاط جزیره داشته باشید. موارد خاصی وجود دارد که بر سرعت افتادن جزیره شما در زیر آب تأثیر می گذارد، مانند باران. اگر باران شروع به باریدن کرد، جزیره شما سریعتر شروع به غرق شدن میکند، به این معنی که شما واقعاً باید ساختمان های خود را با عجله بسازید تا از خطر آن برای مدتی کوتاه در امان بمانید.
از طریق این کمپین، مأموریتهایی برای شما تعیین میشود که بتوانید «عصر» خود را پیش ببرید، هر کسی که با Civilization آشناست با این مکانیزم کاملا اشناست که در آن شما باید برای ساختن بهتر و در کل کارآمدتر شدن، پیشرفتهتر شوید و به اصطلاح به دوره ها یا عصرهای جدید بروید. در حین پیشرفت در دوران خود، همچنین میتوانید قفل perk ها را باز کنید، اینها ارتقاهایی هستند که میتوانید انتخاب کنید و سپس خریداری کنید تا بر اساس سبک بازی خود شانس بیشتری برای پیروزی به خود بدهید. این امتیازها مواردی مانند کاهش هزینه ساخت و ساز، یا ایجاد فرصتی برای احداث زمین جدید به شما می دهند تا دفعه بعد که تایمر تمام شد، منجر به وقوع سیل نشود. هر کدام از این امتیاز را می توان پنج بار ارتقا داد و بدیهی است که هر بار ارتقا، عملکرد آن را کمی بهتر می کند.
یک شکایتی که میتوانم بگویم از Flooded دارم این است که برای باز کردن قفل دو حالت quick play حتما باید داستان را پیش ببرید. من جنبه آموزش بازی را درک میکنم، اما اگر بخواهم دیگر حالات بازی را تجربه کنم، چرا نباید از همان ابتدا امکان انجام این کار وجود نداشته باشد؟ به علاوه، یک بخش «راهنما» در منوی توقف وجود دارد که هر آموزشی را که از همان ابتدا از طریق کمپین انجام میدهید در اختیار شما قرار میدهد. من تیم توسعه دهنده را بابت قراردادن چنین ویژگی هایی تحسین می کنم و برای آنها آرزوی موفقیت دارم.
از لحاظ گرافیک، من عاشق ظاهر و زیبایی شناسی Flooded هستم. این یک جزیره ساده مبتنی بر شبکه است که فضای زیادی را اشغال نمی کند. خانه های مربعی شکل مختلف ظاهر مشخصی دارند که آیا زمینی معمولی هستند یا صخرهای که عبور آب را سختتر میکند، یا اینکه کوههای نشکن هستند یا هر چیزی که ممکن است باشد. خانه های مربعی شکل که در شرف غرق شدن در آب هستند نیز به وضوح مشخص شده اند، در صورتی که ممکن است متوجه نباشید که در پشت یکی از ساختمان های شما کمی خشکی پنهان شده است. طراحی صدا نیز واضح است، اگر دقیق گوش دهید، میتوانید صدای آمدن دشمنان را بشنوید، البته میتوانید صدای جریان آب و هوا را نیز بشنوید و واضح است. شما اساساً میتوانید Flooded را فقط با صدا پخش کنید، نه اینکه بدانید چیزی را کجا قرار میدهید.
در مجموع بازی Flooded کمی برای من غافلگیر کننده بود. به عنوان کسی که علاقه زیادی به بازیهای RTS ندارد، پیشفرض این بازی قطعاً من را به اندازه کافی به خودش علاقه مند کرد تا آن را بررسی کنم. گیم پلی لذت بخش آن باعث شد که من بخواهم بیشتر و بیشتر روی کمپین وقت بگذارم و حتی هر چند وقت یکبار سری به رقابت های حالت quickplay بزنم. حتی یک حالت “endless” نیز وجود دارد (قفل این دو حالت پس از اتمام کمپین باز می شوند) که وقتی بیش از 30 دقیقه فرصت داشته باشم تا چند چرخه را پشت سر بگذارم، به سراغ آن خواهم رفت. اگر تاکنون عنوانی در سبک RTS تجربه نکرده اید و تمایل دارید به آن فرصت بدهید، اکیدا توصیه میکنم که Flooded را بررسی کنید، اما زمانی که نیاز به ساختن شهرها یا پایگاهها، ساختن ارتش، دفاع از خود، حمله به دیگران و موارد دیگر به طور همزمان دارید، همه چیز را سخت می یابید. این روند گیم پلی، کمی حالت آرامشبخشتر دارد، اما میتواند با گذشت زمان بیشتر و بیشتر استرسزا شود و نگرانی زیادی را به همراه داشته باشد.
- جزئیات گرافیکی ساده و در عین حال تحسین برانگیز و دقیق
- جلوه های صوتی عالی
- سرعت پیشرفت بازی از روندی منطقی پیروی می کند
- کمپین داستان جذاب و سرگرم کننده
- ای کاش همه آموزش ها از همان ابتدای بازی در دسترس بودند
- برای دسترسی به حالت quickplay حتما باید در کمپین بازی پیشروی داشته باشید