بازی Endurance: space action عنوانی مستقل در سبک Action RPG و با طراحی گرافیکی Pixel Art است که توسط یکنفر، یعنی Ivan Panasenko ساخته و منتشر شده است. وقایعی که در این بازی اتفاق میافتد، پیش از زمان وقوع بازی دیگر این توسعهدهنده، یعنی Ailment است و وقایعی که در سفینه Endurance قبل از اینکه همهچیز از هم بپاشد را دنبال میکند. در این مطلب، این بازی را بر روی Nintendo Switch بررسی و نقد میکنیم، با تیم نقد و بررسی IRG Review همراه باشید.
شما در نقش یکی از محققین حاضر در سفینه Endurance بازی را شروع میکنید. موقعیت Endurance در کهکشان مشخص نیست، با اینحال از آنجایی که بازی آن را با عنوان «سفینه-لابراتوار» معرفی میکند، ماموریت این سفینه را «تحقیقات پزشکی مختلف» عنوان میکند و در نهایت صحنه خونینی را پیش روی بازیکن قرار میدهد،نتیجه گرفت که یک فاجعه جدی در این سفینه که ۲۵۰۴ خدمه در آن حضور دارند، یا بهتر است بگوییم داشتهاند، چرا که نوشتههای بعدیای که بر روی صفحه میبینید خبر از قرار گرفتن سفینه در وضعیت هشدار میدهد، در حالی که تنها یک نفر از خدمه زنده ماندهاست.
پس از آن با فلشبکی به سه روز قبل، بازی آغاز میشود. در جریان بازی اطلاعات پراکندهای راجع به تحقیقاتی که دچار مشکل شدهاست به بازیکُن ارائه میشود. چیزی به نام Serenity-11 که آزمایش آن بر روی گونهها باعث بروز رفتار تهاجمی از طرف آنها و از بین رفتن حافظهشان میشود و البته اگر کمی دیگر در بازی پیش بروید، میتوانید شاهد نتیجه Serenity-11 بر رفتار گونه انسان باشید.
بلافاصله بعد از شروع بازی، اطلاعات اولیه بازی، سیستمهای آن و نحوه استفاده از HUD به بازیکُن از طریق رابطکاربری بازی داده میشود. گیمپلی بازی در بخش مبارزه، کمی سرراه یک تجربه خوب قرار میگیرد، با اینحال وقتی یک تفنگ بیابید و در نشانهگیری مهارت پیدا کنید، قضیه کمی فرق میکند.
در بازی المانهای پیشبُرد شخصیتی شبیه بازیهای RPG وجود دارد که از طریق آن بازیکُن میتواند شاخصهای مربوط به هرتوانایی را مؤثرتر سازد. با استفاده از برخی از این تواناییها، تجربه بازیکن اندکی متفاوت خواهد شد. مثلاً میتوانید برای شخصیت خود روی Regeneration تمرکز کنید تا دیگر برای پر شدن نوارسلامتی، معطل Medkit نمانید.
در عدم وجود گیمپلی مبارزه پیچیده، طراح بازی سعی کرده این کاستی را در طراحی مرحله و معما جبران کند و میتوان گفت موفق نیز بودهاست؛ ممکن است تجربه مبارزه در این بازی مانند Enter The Gungeon جذاب و گیرا نباشد، امّا در کنار طراحی مرحله هوشمندانه، تجربه خوبی برای بازیکُن خواهد ساخت.
این بازی سه سطح آسان، معمولی و سخت دارد که میتوانید در تنظیمات و یا هنگامی که بازی جدید شروع میکنید، از میان آنها یکی را انتخاب کنید. در هر مرحله، دو بار میتوانید سعی کنید که بازیکُن را با استفاده از Revival زنده نگهدارید، وگرنه به ابتدای مرحله باز میگردید؛ پیشرفت شما تنها در آغاز و پایان هر مرحله ذخیره میشود.
هنگامی که بازی جدید شروع میکنید، میتوانید یکی از شش شخصیتی که بازی در اختیار شما قرار میدهد از بین محققینی که در Endurance حاضر هستند انتخاب کنید. شخصیتها Stats متفاوتی با یکدیگر دارند،ولی وقتی برای اولین بار وارد بازی میشوید، ایده چندانی نخواهید داشت که این اطلاعات به چه معنا هستند. شاید کسانی که Ailment را پیش از این بازی تجربه کرده باشند بدانند، با این حال این در مورد بنده صدق نمیکند.
کنترلهای بازی هم سرراست هستند و کاملاً در تناسب با استفاده در Nintendo Switch طراحی شدهاند.
گرافیک بازی در سبک Pixel Art است، با اینحال توسعهدهنده به خوبی از جلوههای بصری مانند نور در محیط استفاده کردهاست. منوها و HUD بازی عالی پیادهسازی شدهاست و از آنجایی که نسخه اصلی برای موبایل طراحی شده است، همهچیز به خوبی به روی صفحههای کوچک مشخص است.
لازم است اشاره کنم برخلاف تعداد پیکسلهای کمی که در طراحی استفاده شده، بازی از خشونت بصری نسبتاً بالایی برخوردار است.
تمامی اطلاعاتی که بازیکن نیاز دارد، در رابط گرافیکی تعبیه شدهاست. طراحی UX هم در نوع خود بینظیر است و مهارت Ivan Panasenko را در این زمینه نشان میدهد.
دیالوگ شخصیتها بالای سر آنها با فونت درشت و رنگی که در تضاد با محیط است پدیدار میشود و مشکلی برای خواندن آنها نخواهید داشت و به طور کلی، یکی از نقاط قوت اصلی این بازی، تجربه کاربری فوقالعادهایست که در آن پیاده شده است.
موسیقی بازی کاملاً متناسب با فضای علمیتخیلی ای که بازی در آن رخ میدهد اجرا شده و تغییر موسیقی هنگامی که در موقعیت خطرناک و دلهره آوری قرار میگیرید آن را جذابتر میکند.
افکتهای صوتی این بازی نیز مانند موسیقی آن، از نقاط قوت آن به حساب میآید و به خوبی پیادهسازی شده است.
بازی Endurance: space action با توجه به اینکه میزان خشونت بالایی در بازی وجود دارد، برای رده سنی بزرگسالان دسته بندی میشود و میتواند تجربه خوبی را در ازای ۸ دلاری که برای آن میپردازید، برای شما بوجود آورد.
- UX فوقالعاده
- موسیقی خوب
- طراحی جذاب
- هوش مصنوعی نه چندان قوی
- داستان تکراری