خانه / Reviews / نقد و بررسی Alien: Isolation

نقد و بررسی Alien: Isolation

با نقد بازی Alien Isolation د رخدمت شما همراهان همیشگی سایت IRG Review هستیم. امیدواریم ما را تا انتهای نقد این بازی جذاب و مورد انتظار همراهی کنید. بازی برای پلتفرم های پلی استیشن و ایکس باکس وان و … روانه بازار گیم شده است.

از همان آغازین روزهای خلقت دنیای بازی و بازی‌سازی، همواره ساخت بازی براساس آثار مطرح سینمایی و برعکس آن ، مورد توجه فعالان صنعت گیم و بازی سازی بوده است، اما تجربه نشان داده است که عملا تعداد آثار با ارزش و درخور اقتباسی، چه در حالت اول و چه در حالت دوم بسیار کم بوده است. مجموعه فیلم‌های Alien،Aliens و Alien Vs Predator که براساس دنیای مرموز بیگانگان خلق‌ شده‌‌ نیز از همان ابتدای کار مورد توجه شرکت‌های مختلف بازی سازی بوده‌ و تا به امروز بازی‌های مختلفی براساس این مجموعه خلق شده‌اند که معدودی از این عناوین واقعا استاندارد‌های یک بازی خوب را درخود دیده‌اند.

,Alien Isolation در یک سفینه‌ی فضایی و در سال 2137، پانزده سال بعد از وقایع فیلم Alien شروع می‌شود. داستان بازی با یک روایت ساده و جذاب شروع می‌شود و در ادامه نیز جذابیت خود را حفظ می‌کند. داستان بازی دقیقا همان چیزی هست که باید باشد. به واقع تیم Creative Assembly با توجه به محدودیت‌های موجود در خلق داستان بازی خوب عمل کرده است. بازی به آرامی و با آرامش خاصی داستان خود را برای مخاطب ارائه می‌کند و همین باعث می‌شود که درک رویدادهای موجود برای گیمر بسیار آسان باشد.

در 4-5 ساعت ابتدایی بازی به آرامی ترس ناشی از ناشناخت بودن وضعیت را به مخاطب تزریق می‌کند، ترسی که در اولین دیدار با بیگانه به اوج خود‌ می‌رسد و بعد از آن رنگ‌و‌بوی این ترس عوض می‌شود و جنس اضطراب و استرس به خود می‌گیرد. سازندگان Alien Isolation از روش‌های کلاسیک سبک ترس‌ و ‌بقا برای ترساندن گیمر استفاده نکرده‌اند. عنصر رایجی همچون تاریکی اصلا نقشی در این بازی ایفا نمی‌کند و سرتاسر سفینه Sevastopol روشنایی لازم وجود دارد، یا از سوی دیگر تقریبا بعد از ساعات ابتدایی بازی گیمر به خوبی با خصوصیات دشمنان و فضایی بازی آشنا می‌شود و عنصر عدم شناخت محیط و خطرات پیش‌رو هم نقش چندانی در ترساندن یا ایجاد استرس و اضطراب در مخاطب را ایفا نمی‌کند. بالواقع بزرگترین دلیل ترس و اضطراب در این بازی ناشی از ضعف Amanda در رویارویی با دشمنان بالاخص Alien است.

با توجه به ضعف‌ Amanda در رویارویی با دشمنان، اکثر اوقات بازی مشغول مخفی ‌شدن و فرار کردن از دست دشمنان خواهید بود. پس Alien Isolation در واقع یک بازی بیشتر در ژانر مخفی کاری است و باید اطمینان داد که از این نظر بصورت فوق العاده جذابی موفق عمل کرده است بطوریکه در تمام بازی شما اولین هدف و تمرکزتان بر فرار از دست Alien است نه کشتن و نابود کردن وی. هم چنین سلاح های محدودی در جهت تحقق این معنا، در بازی عماله شده است که باعث می شود بیشتر وقت خود را در فکر راه فرار باشید و بی گدار به آب نزنید.

یکی از ابزارهای اصلی شما در بازی، Motion Tracker یا ردیاب حرکت، است. این وسیله به شما کمک خواهد کرد که مکان دقیق اجسام متحرک را ارزیابی کنید و بهترین زمان برای جابجایی در نقاط مختلف سفینه را انتخاب کنید و هم چنین فاصله ی خود را با Alien حفظ کنید تا خود را به کشتن ندهید. در حین استفاده از این ابزار، اطراف صفحه حالت کدر می گیرد و شما به خوبی قادر خواهید بود بهترین تصمیم را با تمرکز کافی در زمان خودش بگیرید.

استودیو Creative Assembly بطرز خارق العاده ای در طراحی هوش مصنوعی دشمن اصلی شما در بازی یعنی Alien همت گمارده است و رفتارهای وی به هیچ وجه قابل شناخت و الگوسازی نیست. گاهی مواقع شما را در زیر میز یا اتاقک هایی که مخفی شده اید غافلگیر می کند، گاهی هم راحت از تشخیص شما در پشت یک دیوار یا زیر میز عاجز است. گاهی ممکن است اشتباهاتی نیز بکند و باید به Creative Assembly برای چنین جزئیات ریز و دقیقی تبریک گفت.

در بازی علاوه بر Alien که دشمن اصلی شماست، آدم ها و ربات هایی نی وجود دارند که آن ها نیز مانند شما در پی بقا و نجات جان خویش در این سفینه از کار افتاده که موجودی فضایی و بسیار کشنده به آن حمله ور شده است هستند. گاهی ممکن است در طول بازی با این ربات ها یا انسان ها نیز درگیر شوید پس بهتر است مراقب رفتار خود و اتاقک هایی از سفینه که به آن پا می گذارید باشید. هم چنین طراحی سفینه فوق العاده با جزئیات و بزرگ است و در طول بازی شما تقریبا به خیلی از نقاط آن سرک خواهید کشید.

موسیقی و صداگذاری بازی فوق العاده است و می توان گفت در یک کلام شاهکار است که جایزه ی بسیار معتبر BAFTA Games Award for Audio Achievement را نیز از آن خود کرده است. همانطور که در بالا به هوش مصنوعی بکارفته در Alien اشاره شد باید ذکر کرد که Alien به صداهای اطراف فوق العاده حساس است و تنها یک صدای کوچک و مشکوک کافی ست تا سر شما را به باد دهد. موسیقی نیز در جهت هدف اصلی بازی که ایجاد ترس و دلهره در دل بازیکن است بسیار بسیار موفق عمل کرده است.

Alien Isolation را می‌توان یک اثر‌متفاوت دانست که مثل یک نگین درمیان انبوه بازی‌های ‌تکراری که این‌روزها روانه بازار می‌شوند می‌درخشد. ایده‌های بکاررفته در بازی به قدری خاص و اوریجینال هستند که تا مدت‌ها شاید مشابه آن را در بازی دیگری پیدا نکنید. در نهایت این بازی را نه تنها به طرفداران دنیای بیگانه‌، بلکه برای همه‌ی کسانی که به دنبال یک بازی متفاوت و با کیفیت هستند پیشنهاد می‌شود.

5

5

مزایا

  • گرافیک خیره کننده
  • صداگذاری فوق العاده
  • طراحی بی نظیر کارکتر ها
  • موسیقی شاهکار
  • خط داستانی جذاب
  • هوش مصنوعی فوق العاده قوی
معایب

  • ایرادات جزئی گرافیکی
  • طولانی شدن گیم پلی

0

0

0

0

0

گرافیک - 9
گیم پلی - 8.5
داستان - 8.5
موسیقی - 9.5

8.9

User Rating: Be the first one !

همچنین ببینید

نقد و بررسی بازی Stunt Paradise

پس از بازی کردن یک عنوان مستقل با مضمون زامبی ها به نام Zombie Derby …