بازی SENTRY مانند این است که FTL: Faster Than Light شما را وارد دنیای بازی Sanctum می کند تا برخوردهای جنگی را تجربه کنید. شاید تاکنون عناوین Early Access زیادی را تجربه کرده باشید که جذابیت خود را داشتند، اما به نظرم بازی SENTRY را باید جزو برجسته ترین آنها درنظر گرفت که سرگرمی زیادی را ارائه می دهد. این یک بازی تیرانداز اول شخص اکشن دفاعی است که در آن از سفینه فضایی خود در برابر بیگانگان مهاجم دفاع می کنید و توسعه دهندگان فعالی دارد که واقعا با بازخوردها و نظرات مخاطبین اهمیت می دهند. با اینکه یک بازی دسترسی زودهنگام است، برخی از مکانیک ها هنوز باید تنظیم شوند تا گیم پلی را به سطح بعدی ببرند. اما، تاکنون تجربه لذت بخشی برای من بوده است و به نظر می رسد مشکلات زیادی در بازی وجود نداشته باشد.
این یک بازی پر تنش، سرگرم کننده و چالش برانگیز است و آینده امیدوار کننده ای در پیش دارد (امیدوارم). استفاده از سلاحها، تلهها و سایر آیتمها سرگرمکننده است و تأثیر زیادی بر توانایی شما برای برنده شدن در یک دور خواهد گذاشت. ساختهای مختلفی وجود دارد که میتوانید امتحان کنید و راههای مختلفی برای ارتقای وسایلتان برای مدیریت موقعیتهای مختلف وجود دارد.
وقتی برای اولین بار بازی SENTRY را تجربه کردم، فقط می دانستم که این یک عنوان دفاع از برج آمیخته شده با عناصر FPS است، اما پس از شروع، متوجه شدم که گیم پلی در واقع بیشتر شبیه Orcs Must Die است، اما در عین حال هیجان یک FPS سریع را با مقداری عناصر علمی-تخیلی ترکیب می کند.
گیم پلی اصلی شامل دفاع از بخش هایی از کشتی شما در برابر امواج حملات بیگانگانی است که با خشونت سوار کشتی شما می شوند و شما باید از انواع تفنگ ها، تله ها و حتی خود محیط برای بیرون راندن آنها استفاده نمایید. یک نقشه شبکه یا گره مانند از منطقه در اختیار دارید که نشان می دهد در یک جدول زمانی برای غارت و پیشروی هستید، البته غارت فقط قبل از اینکه نیروهای پشتیبان و موشک ها از راه برسند، قابل انجام است.
بدیهی است که بازی SENTRY از عناوین دفاع از برج مانند “Orcs Must Die” وام گرفته است، اما Sentry بیشتر شبیه یک تیرانداز FPS در عرصه بازی است تا دفاع از برج. هوش مصنوعی دشمن در اینجا بسیار پیشرفتهتر از بازی استاندارد برج دفاعی شماست، آنها همیشه بیخبر به سمت خروجیها نمیدوند. آنها از هم جدا می شوند، از گروهای دیگر دورنمی افتند و در صورت حمله به شما حمله می کنند.
اجراهای اولیه شما کاملاً سخت خواهند بود، فضای زیادی برای آزمایش وجود ندارد، زیرا در مورد چیزی که با آن روبرو هستید کمی RNG وجود دارد و باید واقعاً مانند جهنم بجنگید تا بتوانید موقعیت را حفظ کنید تا بتوانید به برخی ارتقاها و تجهیزات دسترسی پیدا کنید.
نقشه کلی بازی SENTRY دارای سه قسمت است. نقشه اول یک منطقه فضایی است که در آن کشتی خود را به صورت نوبتی به گره های مختلف منتقل می کنید و درگیر جنگ می شوید (در سایر بخش های نقشه)، منابع را برای تعمیرات یا ارتقاء یا موارد جدید را جمع آوری می کنید. نقشه دوم، نقشه متا کشتی است که مشخص می کند کدام مناطق در کشتی شما مورد حمله قرار گرفته و باید از آنها دفاع کرد. اگر هسته خود را از دست بدهید، همه چیز تمام شده است! بخش سوم نقشه، منطقه خاصی است که در خود کشتی مورد حمله قرار میگیرد، جایی که شما به عنوان یک سطح FPS سه بعدی درگیر دفاع از برج خود هستید. شما باید امواج دشمنان را بکشید بدون اینکه اجازه دهید تعداد زیادی از آنها فرار کنند.
گرههای مختلف میتوانند چیزهای مختلفی روی خود داشته باشند، مثلا جانهای بیشتری برای پرتاب کردن به سمت بیگانگان یا اینکه تلهها یا سلاحهای جدید و منابع برای ارتقاء تجهیزات (یا تعمیر کشتیتان) را داشته باشند، این مکانیزم همچنان روی گیمپلی اصلی تأثیرگذار است و منبع اصلی پیشرفت و هدف اصلی شما را به شما میدهد.
بزرگترین شکایت من محدودیت زمانی موجود در حین انجام ماموریتی است که در آن هستید. اکثر بازیهای ژانر دفاع از برج، قبل از شروع موج اول هر چقدر که بخواهید به شما زمان میدهند تا بتوانید نقشه را بررسی کرده و نوعی برنامه دفاعی را پایه ریزی کنید. در حالی که تعداد زیادی نقشه در بازی SENTRY موجود نیست (فقط یک نقشه برای هر “بخش” کشتی وجو دارد)، آنها در واقع بسیار پیچیده هستند.
از طرف دیگر، تعدادی از آیتم های زیست محیطی وجود دارد که باید به آنها توجه کنید (بشکه های انفجاری، درهایی که می توان آنها را بست)، حداقل 4 ورودی مختلف در هر نقشه (که ممکن است قبل از خروج در یک مسیر متراکم شوند یا نباشند) وجود دارد و البته این فهرست ادامه دارد، ایستگاههای سلامتی و مهمات در تعدادی مکان مختلف، گذرگاههای جانبی و دریچههایی که میتوانید مخفیانه از آن عبور کنید، بالکنها و اتاقهای کناری برای تیراندازی. تنها زمانی که باید به دنبال این چیزها بگردید، می توانید به این فکر کنید که چگونه بر برنامه دفاع شما تأثیر می گذارند. هیچ «حالت ایمن» برای کاوش نقشه پیش از موعد وجود ندارد. تنها آشفتگی مختصری وجود دارد که برای بار اول یا دوم در یک نقشه بارگذاری می شود و باعث می شود همه چیز را به خاطر بسپارد یا اینکه یک نقطه ورودی را با نقطه دیگر اشتباه نگیرید.
در پایان، اگر به بازیهای با گیم پلی ترکیبی علاقه دارید، می توانم بگویم که بازی SENTRY جزو اولویت های اصلی شما محسوب می شود که عناصر دفاع از برج را به خوبی با المان های تیراندازی اول شخص ترکیب کرده است. آنچه قبلاً در اینجا وجود دارد بسیار لذت بخش است و چیزهای جدیدی به همراه چند نفره اضافه خواهند شد. در حال حاضر نقشههای زیادی در بازی وجود ندارد، اما نقشههایی که در بازی هستند، کاملاً فکر شدهاند. ضمنا افزودن یک حالت Co-op نیز می تواند تاثیر چشم گیری روی موفقیت این بازی داشته باشد ومیدوارم توسعه دهندگان به این بازی پایبند باشند و برای سال های آینده از آن پشتیبانی کنند.
- تنوع مناسبی در ابزارها، سلاح ها و دشمنان وجود دارد
- طراحی صدای فوق العاده ای دارد
- مراحل بازی بسیار خوب طراحی شده اند و کوتاه و نسبتا طولانی هستند
- با توجه به قیمت خود، محتوای سرگرم کننده زیادی را ارائه می دهد
- در حال حاضر بهینه سازی ضعیفی دارد
- فقط یک سفینه وجود دارد که منجر به ایجاد محیطی تکراری می شود
- محدودیت زمانی برای انجام ماموریت ها می تواند بسیار ناخوشایند باشد