بازی های وحشت بقا در اصل یک تجربه در سبک اتاق فرار بوده اند. این سبک که اخیرا قدم در دنیای بازیهای ویدئویی گذاشته است، به سرعت توانسته میان پلیرها به محبوبیت برسد و طرفداران زیادی را جذب کرده است. در بازی های سبک اتاق فرار در اصل باید به همراه یک تیم یک سری چالش و معماها را حل کرده تا بتوانید در بازی پیروز شوید. ولی در بازیهای ویدئویی شما این کار را باید به تنهایی انجام دهید و طی باز با انواع المان های سبک وحشت و هیولاها و موجودات عجیب و غریب نیز روبرو می شوید. بازی Do Not Open یکی از جدیدترین عناوین منتشر شده در سبک اتاق فرار است که در آن شما بی دفاع هستید و یک موجود شرور همواره دنبال شماست و تنها کاری که می توانید انجام دهید این است که بدوید و پنهان شوید. در ادامه با نقد و بررسی این بازی با ما همراه باشید.
بازی DO NOT OPEN داستان Michael Goreng، یک جانورشناس را دنبال می کند که پس از فهمیدن اینکه خالهاش به نام Judith خودکشی کرده است، خود را در یک نمایش وحشتناک از خانه او گرفتار می یابد. در ابتدای بازی مایکل در یک زیرزمین کثیف از خواب بیدار می شود، بدون اینکه به یاد بیاورید که چگونه به آنجا رسیدهاید، چگونه از آنجا خارج شوید یا دختر و همسرتان کجا رفتهاند. او که توسط یک موجود بدخواه تحت تعقیب قرار می گیرد و به آرامی کنترل خود را نسبت به واقعیت از دست می دهد، برای دوباره پیوستن به عزیزانش اقدام به فرار و شروع یک ماجراجویی ترسناک می کند.
این یک داستان به اندازه کافی ساده برای دنبال کردن است، داستانی که از تم های تاریک دوری نمی کند، اما گاهی اوقات کمی تکه تکه و پخش و پلا به نظر می رسد. جدا از کات سین ابتدایی که به طور خلاصه صحنه و شخصیت ها را توضیح می دهد، بیشتر داستان از طریق تکه های کوچک فلاش بک روایت می شوند و در هنگامی پخش می شوند که از هر قسمت خانه فرار می کنید.
گیم پلی بازی تلفیقی از حل کردن معما، المانهای ترسناک و سبک بقا بوده که منابع محدودی را برای زنده ماندن در اختیارتان قرار میدهد. پس از فرار از اتاق اول، که به عنوان یک آموزش کوچک عمل می کند، شما خود را در ورودی خانه با تعدادی در برای عبور می بینید. پشت هر در، بخش متفاوتی از خانه وجود دارد و هنگامی که وارد یک اتاق میشوید، تا زمانی که آن را کامل نکنید، نمیتوانید آن را ترک کنید یا بمیرید و باید دوباره از ورودی شروع کنید.
برای تکمیل یک اتاق، باید دو پازل را حل کنید تا دو نیمه کلید لازم برای باز کردن قفل در را گرفته و در نهایت فرار کنید. با گنجاندن ریاضیات و کد مورس، برخی از پازل ها به طرز شگفت انگیزی چالش برانگیز هستند و زمانی که آنها را حل می کنید، احساس موفقیت واقعی به شما دست می دهد.
به مرور زمان با وحشتهای فراطبیعی موجود در خانه متروکه آشنا میشوید که شامل ارواح، چهرههای تغییر شکل یافته و چهرهای واقعا وحشتناک است که همواره به دنبال شماست و قصد شکار کردنتان را دارد، در حالی که سعی میکنید پازلها را کنار هم بچینید و فرار کنید. اگر در دام او گرفتار شوید، در نهایت مجبور خواهید شد آن بخش را دوباره از اول بازی کنید، از این رو با یک نا امیدی بالقوه روبرو می شوید، به خصوص زمانی که اجزای پازل با هر بار مردن شما تغییر می کنند.
من بازی Do Not Open را روی PS5 بازی کردم و اولین چیزی که نظرم را جلب کرد سطح کیفیت گرافیکی موجود در بازی بود. اگرچه ممکن است به دلیل استفاده از نور کم، گرافیک بازی اندکی قدیمی و از مد افتاده باشد، ولی دارای برخی جلوههای بصری چشمگیر است. در حالی که مدلسازی محیطی واقعا فوقالعاده است و بافتها با جزئیات هستند، کارگردانی هنری بیمارگونه بازی ممکن است باعث شود بازیکنان چشمان خود را نسبت به تصاویر واقعی روی صفحه ببندند. اگرچه همه اینها عمدی است، برخی از تصاویر آزاردهنده به طرز باشکوهی دارای پیچ و تابهای عجیب و غریب و تا حدی ناراحت کننده هستند. صداگذاری محیطی بازی نیز در حد عالی کار شده و حس ناب یک بازی ترسناک را به خوبی به شما منتقل می کند.
با مکانیک های جالب سبک اتاق فرار و درجه ای از قابلیت پخش مجدد، Do Not Open پتانسیل تبدیل شدن به یک بازی عالی را دارد، حتی با وجود اینکه در هنگام انتشار دارای باگهای زیادی بود. من از پازل های متنوع بازی لذت بردم، تنوع خوبی از پازل های ساده و پیچیده وجود داشت و من از چالش اضافی راه حل ها که هر بار که می میرید تغییر می کردند، لذت می بردم، اما سماجت موجود اهریمنی داستان گاهی اوقات خسته کننده بود. وقتی این هیولا در حال پرسه زدن در محیط است، حل معماها سخت است. Do Not Open خیلی تلاش میکند تا در دستهبندیهای بازی اتاق فرار و وحشت بقا جای بگیرد که البته تا حدودی در انجام این کار موفق شده است. اگر حوصله داشته باشید بازی را تا پایان ببینید، لذت زیادی را تجربه خواهید کرد و نسخه PS4 بازی که قرار است در اوایل سال 2023 منتشر شود، قرار است به طور کامل با PSVR سازگار باشد که مطمئنا تجربه جالبی را رقم خواهد زد.
- تنوع خوب پازل
- راه حل ها و مکان آیتم های کلیدی پس از مرگ برای قابلیت پخش مجدد تغییر می کنند
- مکانیک های گیم پلی جالب
- طراحی خوفناک محیطهای بازی
- موفق در القای حس ترس به مخاطب
- گرافیک قدیمی و تاریخ گذشته
- هوش مصنوعی آزار دهنده
- مکان های کافی برای پنهان شدن وجود ندارد