چند وقتی است که اتاق های فرار طرفداران پر و پا قرص زیادی را پیدا کرده اند و در همین ایران خودمان هم بسیاری از سناریو های جذابی از این بازی گروهی مفرح وجود دارد که روز به روز هم در حال اضافه شدن هستند. ایده اتاق فرار (برای کسانی که نمیدانند) این است که شما در یک اتاقی در بسته گیر افتاده اید و حال باید با حل معما ها سعی کنید از این اتاق فرار کنید. این ایده فرار از اتاق را میتواند مدیون بازی دانست که در گذشته بر روی کنسول و رایانه های شخصی عرضه شد و مانند توپ صدا کرد. عنوانی که در این بررسی هم سعی دارید قسمت دوم آن را زیر ذره بین ببریم. پس با نقد عنوان The Room Two ساخته جدید Fireproof با وب سایت IRG Reviews همراه باشید.
فرار کنید اما نترسید!
در قسمت دوم از بازی محبوب The Room (به فارسی: اتاق) شما همان تجربه بازی اول شخص را خواهید داشت که در آن شخصیت اصلی بازی خودتان هستید که باید با حل معما ها سعی در فرار از اتاق ها کنید. قسمت دوم بازی اتاق، در یک کشتی شروع میشود، کشتی تفریحی بزرگی که حال به گل نشسته است و شما باید از پایینترین قسمت کشتی، به حل معماها بپردازید و به بالاترین نقطه رفته تا از کشتی خارج شوید. کلیت بازی را می توان در ژانر ترس قرار دارد. اتمسفر موجود در بازی، دلهره آور و وحشتناک است. توصیه میشود که بازی را در شب بازی نکنید. البته انتظار ترسی همچون ترس موجود در عناوینی چون Resident Evil و Silent Hill را نداشته باشید چون جنس این نوع ترس با آن ها متفاوت است. این نوع ترس شامل گیر افتادن و استرس ناشی از کشته شدن از حل نکردن معما است. این نوع ترس را در اتاق های فرار تجربه خواهید کرد.
معماها رو حل کن، حرفم نزن!
طراحی مراحل بازی و معما های آن چالش برانگیز هستند. برای حل هر کدام از معما ها احتیاج به زمان گذاشتن خواهید داشت و با پیشرفت در بازی، درجه سختی این معماها هم بیشتر شده و سختتر میشوند. در طول بازی هم هیچ گاه شاهد معماها و محیط های تکراری نخواهید بود و همین موضوع باعث میشود تا تجربه بازی ارزشمند تر شود. برخی معماهای بازی هم بقدری زیبا طراحی شده اند که گاهی مرحله را دوباره بارگذاری میکنید تا آن را باز تجربه کنید. گیم پلی کلی بازی هم پیشرفت بسیاری نسبت به نسخه اول آن داشته است. تعامل شما با محیط دیگر به خواندن یک سری برگه و باز و بسته کردن کشو ها و برداشتن آیتم ها خلاصه نمیشود. شما اکنون میتوانید آزادی عمل بیشتری در بازی داشته باشید و ارتباطات بیشتری با محیط، از جمله تعمیر کردن و یا ساختن اجسام، جا به جایی وسایل و غیره خواهید داشت.
خوب نگاه کن…!
گرافیک بازی نسبت به نسخه اول پیشرفت کرده است. طراحی محیط های بازی و اجسام موجود در آن وضعیت خوبی دارند. تکسچر ها و باگ های گرافیکی بازی اما نقطه ضعف اصلی این بخش است. تکسچرها از نزدیک وضعیت خوبی ندارند و جای گیری بسیاری از اجسام در جای خودشان به درستی انجام نمی شود. باگ های گرافیکی بازی به تجربه کلی بازی لطمه وارد نمی کنند اما انتظار میرود که بازی در این زمینه عملکرد بهتری از خود نشان دهد.
گوش کن…یه صدایی میاد!
صداگذاری بازی در وضعیت خوبی به سر می برد. موسیقی بازی به اتمسفر ترسناک آن کمک کرده و فضایی دلهره آور را تداعی میکند. استفاده به جایی هم که از موسیقی شده قابل تحسین است و این طور نیست که در جاهای نامناسبی این موسیقی پخش شود تا اتمسفر را خراب کند. موسیقی زیر متنی هم که در هنگام حل معما ها پخش می شود فضای عجیبی دارد و ترس بازی را بیشتر میکند.
اتاق فرار ترسناک ولی مجازی!
ساخته آخر Fireproof بازی است که جوائز معتبری را برنده شده است. دنباله بازی موفق The Room همانند برادر بزرگترش در زمینه ارائه یک تجربه وهم آور و معمایی عالی عمل میکند و چالش های سخت و پیچیده ای را برای طرفداران این سبک به ارمغان می آورد. بازی The Room Two نسبت به نسخه اول پیشرفت هایی در زمینه طرح معما و گیم پلی داشته است اما از نظر گرافیکی تفاوت چندانی با ساخته قبلی ندارد و در بسیاری از جاها درجا زده است. باگ های بازی که در این بخش وجود دارد باعث میشود تا تجربه اثر به شکل یک بازی کامل از دست برود. این بازی به همه طرفداران بازی های سبک وحشت و معمایی و همچنین طرفداران اتاق های فرار توصیه میشود.
- گیم پلی پیشرفته تر
- استفاده از عناصر محیط به شکل بهتر
- طراحی مراحل خوب
- معماهای چالش برانگیز و عمیق
- موسیقی متن قوی
- اتمسفر وهم آور بازی
- گرافیک رنگ و رو رفته
- باگ های تکسچر و آبجکت های بازی