بار دیگر میخواهیم در کنار هم به بررسی یک عنوان در سبک روگ لایک بپردازیم و با نقاط مثبت و منفی آن آشنا شویم، عنوانی به نام Danger Scavenger که ابتدا در سال 2020 برای سیستم رایانه های شخصی و سپس در سال 2021 برایی پلتفرم Nintendo Switch به انتشار رسید.
بی شک در پلتفرم سویچ میتوانید با خیل عظیمی از عناوین و بازی های سبک روگ لایک مواجه شوید که در نوع خود جزو بهترین آثار این سبک جای خواهند گرفت، از این ها که بگذریم نیز عناوین شایسته ای در این سبک نیز بر روی پلتفرم سویچ وجود خواهند داشت، بازی های بی نظیری مانند Hades، Dead Cells، Celeste و Undertale با این وجود انتشار یک عنوان جدید در این سبک پر ازدحام و مملو از عناوین درجه یک کار بسیار سخت و دشواری خواهد بود، کاری متاسفانه Danger Scavenger نتوانسته از پس آن بر بیاید و حتی عنوان ساخته شده تیم بازی سازی Plotr Wolk حتی توانایی بودن در میان آثار متوسط این سبک را هم نخواهد داشت.
داستان بازی از جایی شروع میشود که اصلا شروعی برایش وجود ندارد، در واقع شما نه تنها با هیچ روند داستانی روبرو نخواهید شد، بلکه حتی هیچگونه شخصیت پردازی ابتدایی نیز در بازی یافت نخواهد شد، شما یک تفنگدار بی رحم هستید که اقدام به کشتار موجودات مختلف خواهد کرد؟ آیا دارید جهان را از دست این موجودات نجات میدهید؟ مشخصی نیست، آیا یک خصومت شخصی با آن ها دارید؟ آن هم مشخص نیست. شما یک سرباز خبره ارتش هستید؟ یا یک فرد زخم خورده که بر اثر حمله این موجودات خانواده خود را از دست داده؟ یک جایزه بگیر یا چی؟ تقریبا میتوان گفت که هیچی. شما نه هدفی دارید و نه هیچ پیش زمینه ای برای معرفی شخصیتتان، صرفا فقط فقط یک کار تکراری را هزاران بار انجام خواهید داد.
درست است که در برخی اوقات و برخی سبک ها وجود داستان پردازی از اهمیت و اولویت پایین تری برخوردار است، اما بازی Danger Scavenger نه تنها داستان ندارد، بلکه هیچگونه شخصیت پردازی و هیچ هدفی و از آن ناراحت کننده تر هیچ مرحله خاص و مشخصی را نیز نمیتوانید در آن پیدا کنید، چیزی که بیشترین ضربه را به بازی خواهد زد.
با این وجود انتظار میرفت که سبک گیم پلی بازی بتواند تا حدی این کمبود ها را جبران کند، البته در دقایق اولیه نیز اینچنین حس میشد اما طولی نخواهد کشید تا سیستم گیم پلی بازی نیز مشکلات و یکنواختی هایش را برای شما نمایان سازد، شما سه کلاس شخصیتی به ظاهر متفاوت برای انتخاب خواهید داشت، اما در این میان تفاوت فقط به شکل ضربه های شما محدود خواهد شد، در تمامی قسمت های بازی شما صرفا فقط از یک دکمه برای برای کشتن و ضربه استفاده خواهید کرد و با جهت ها و یا شوک های بازی اقدام به راه رفتن میکنید، نه تنوعی در میان ضربات وجود دارد و نه حرکات بیشتری، البته در طول بازی سلاح هایی نیز وجود دارند که میتوانید از آن ها استفاده کرده و آن ها را جایگزین سلاح اولیه خود کنید اما این سلاح ها نیز چندان تفاوت بخصوصی نخواهند داشت و هیچ ضرورتی برای استفاده از آن ها در بازی وجود ندارد. تنوع دشمنان از طرفی دیگر در سطح بسیار پایینی قرار داشته و شما بیشترین میزان تنوع در میان آن ها فقط به برخی از جزییات ظاهری محدود خواهد شد.
گیم پلی بازی نیز مانند داستان و شخصیت پردازی آن دارای مشکلات فراوانی خواهد بود، شاید در ابتدا و در برخی موارد شاهد نبرد های سریع و دیوانه واری باشیم اما مدت آن ها بسیار کوتاه بوده و مشکلات بازی به قدری بزرگ خواهند بود که تاثیر این نبرد های سریع را کم رنگ تر از قبل کنند.
بازی Danger Scavenger هیچ پتانسیل واقعی و قابل قبولی را از خود برای جذب و سرگرم کردن مخاطب نشان نخواهد داد، بازی مملو است از مشکلات و کم و کاستی هایی که بازی بیش از پیش به سمت یکنواختی و تکراری شدن خواهد کشاند، نبود داستان پردازی و همچنین نبود هیچگونه شخصیت پردازی و هدف در بازی و ترکیب آن با یک گیم پلی بسیار ساده و یکنواخت تبدیل به یک مشکل بسیار بزرگ برای بازی خواهد شد، خوشبختانه نینتندو سویچ مملو است از عناوین خوب و درجه یک در سبک روگ لایک و بهتر است بدون هیچ فکری از این عنوان گذر کرده و هزینه و وقت خود را صرف عنوانی دیگر در این سبک بنمایید.
- برخی از نبرد های سریع
- نبود هیچگونه داستان پردازی
- عدم وجود شخصیت پردازی و یک مقدمه ابتدایی برای شخصیت ها
- عدم تفاوت واقعی میان کلاس های شخصیتی بازی
- مشکلات ریز و درشت گیم پلی از دشمنان تا بالانس نبودن تفاوت سلاح ها