برای اینکه یک کمپین کیک استارتر واقعاً پیشرفت داشته باشد، باید مخاطبان مشخصی داشته باشد تا بهترین شانس را برای موفقیت کسب کند. در این زمینه اولین حمایت مالی من از بازی Yooka Laylee بود که وعدهاش برای بازپسگیری نوستالژی پلتفرمرهای دوبعدی قدیمی بود و در حالی که محصول نهایی بینقص نبود، کمپین ارزشمندی بود که شرکت Playtonic Games آن را به سرعت آغاز کرد.
در مورد بازی Underspace، هدف 10000 دلاری آن توسط طرفدارانی که با Freelancer بزرگ شده بودند حمایت شد. یک شبیه ساز فضایی که در 10 آوریل 2024 به صورت Early Access در استیم راه اندازی شد. اگر از طرفداران بازی قدیمی Freelancer هستید، Underspace وفادارانه مکانیک های آرکید آن را با محیطی بسیار عجیب تر به ارمغان می آورد و به احتمال زیاد اوقات خوشی را با آن خواهید داشت. در ادامه با نقد و بررسی این بازی که از طرف تیم IRG Review تهیه شده، با ما همراه باشید.
هنگامی که به طور تصادفی با تریلر Underspace روبرو شدم و ادعاهای اکشن فضایی به سبک Freelancer و عناصر داستانی Lovecraftian را دیدم، به طور قابلتوجهی مجذوب آن شدم. این یک ادعای بیسابقه بود و تاکنون، تیم Pastaspace Interactive به نظر میرسد که توانسته به این وعده های خود جامه عمل بپوشاند. شباهت های میان این دو بازی به وضوح آشکار است، از رابط کاربری گرفته تا طرح کنترل ها و حتی طرحبندی جهان. با این حال، همانطور که ادامه می دهید، این احساسات به تدریج با درک این موضوع جایگزین می شوند که در حالی که بسیاری از DNA به طور غیرقابل انکار Freelancer هستند، تغییرات و پیشرفت هایی نیز وجود دارد.
داستان بازی Underspace در یک کهکشان خیالی اتفاق می افتد که در آن پرواز فضایی بین ستاره ای بدون هیچ گونه زحمتی انجام می شود. شما در نقش Kardoz Speakerson بازی می کنید، نوادگان دور یک رهبر مشهور که برای عموم مردم با نام “The Speaker” شناخته می شود. سالها قبل، The Speaker حمله ای را به کهکشان توسط موجوداتی که فقط به نام «The Children» شناخته میشوند، راه اندازی کرد.
پس از نجات کهکشان، شما به عنوان یک قهرمان شهرت پیدا می کنید. متأسفانه یک حمله مرموز به کاروانی از کشتی های باری متعلق به شرکت حمل و نقل شما، به دلیل محکومیت به تقلب بیمه، جیب شما را خالی می کند. به عنوان مجازات شما به زندان نمی روید، اما نه شغلی دارید، نه پولی دارید و نه چشم اندازی. خوشبختانه، یکی از دوستان شما موفق می شود یک سفینه فضایی کم استفاده شده را از انبار خارج کند و به شما پیشنهاد می کند که شغل خطرناک اما پرسود یک به اصطلاح ستاره ساز را انتخاب کنید. این روایت، دارای لحظات باورنکردنی است که به نظر من آن را بالاتر از بازی Freelancer قرار میدهد و پسزمینه داستان پیرامون جهان و افراد و چیزهای درون آن به طرز شگفتانگیزی عمیق و جذاب است.
اساسا جذابیت یک بازی اکشن در نبردهای آن نهفته است و تا زمانی که گیمپلی عالی باشد میتوانم از سایر ایرادات چشم پوشی کنم. این مورد در Underspace صادق است، مبارزه با دشمنان یک انفجار مطلق است و نبردهای Dogfight هیجان انگیزی را ارائه می دهد. اما مشکل اینجاست که وقتی مبارزه تمام شد، دقایقی پیش از رسیدن به مقصد، در اطراف یکی از سامانههای ستارهای پرتعداد میچرخید و این شبیه به قدم زدن در بازی استارفیلد است که تجربه ای غیر جذاب را برای شما به ارمغان می آورد.
جلوه های بصری بازی فوقالعاده است و در حالی که من شکایتهایی در مورد گرافیک دیده ام، احساس میکنم که Underspace یک نمونه درخشان از زیباییشناسی قدیمی است، بهویژه وقتی صحبت از نورپردازی میشود که میتواند منجر به خلق صحنه های کاملاً تماشایی شود. طرحهای سفینه ها عالی به نظر میرسند و در برقراری ارتباط با نیازها و فلسفههای طراحی نژاد یا سازمانی که آنها را ساختهاند، کار بسیار خوبی انجام میدهند و نشان میدهند که فکر و دقت واقعی در طرحهای آنها فراتر از ظاهر جذاب انجام شده است.
طرحهای آنها به صراحت این سؤال را مطرح میکنند که “آیا این سفینه مورد بحش در چارچوب جهان معنا دارد؟ آیا شبیه یک وسیله نقلیه کاربردی است که توسط نژاد یا سازمانی که آن را ساخته است استفاده میشود؟ برای چه هدف(هایی) ساخته شده است؟ “. طراحی مسابقههای درون بازی نیز عالی است و برخی از داستانهای پسزمینه آنها فوقالعاده منحصربهفرد است، و طراحیهای هیولا فوقالعاده هستند و برخی از باسفایتها و سیاهچالها واقعاً هولناک هستند، به گونهای که من احساس میکنم واقعاً ماهیت وحشت کیهانی را به تصویر میکشد.
به طور کلی بازی Underspace که اخیراً به صورت Early Access در استیم منتشر شده است، شما را به یک سفر فضایی خشن در بخش های عجیب و غریب فضا که پر از دزدان دریایی و پدیده های ستاره ای است، می برد. این قطعا یک شروع تازه است، اما شروع بسیار خوبی است و امیدوارم پتانسیل خود را درک کند. Underspace پایه خوبی برای بهبود بیشتر دارد. عناصر داستان محور آن بیشتر به حال و هوای «The King In Yellow» نزدیک است تا جنبههای واقعاً لاوکرافتی (حداقل تا اینجا)، اما مطمئناً کسل کننده نیست. عناصر شبیه سازی فضایی بازی عالی هستند و توسعه دهندگان ویژگی های جدیدتری را برای کمک به غوطه ور شدن بیشتر بازیکنان اضافه خواهند کرد. از زمانی که با این بازی صرف کردم، لذت بردم و این عنوانی است که هیچ بازی دیگری پس از Freelancer نتوانسته است به آن برسد. هنوز مشتاقانه منتظر انتشار کامل آن هستم و نسبت به ظاهر آن کاملاً خوشبین می باشم.
- ادای احترام شایسته به بازی Freelancer
- جذابیت بصری خوبی برای تماشا ارائه می دهد
- طرح بندی سفینه ها واقعا متمایز و متنوع است
- توضیحات آموزشی بازی کافی نیستند
- به صداپیشگی احتیاج دارد
- کنترلهای سفینه فضایی نیاز به کمی کار دارند