دستیابی به موفقیت در ژانر وحشت، حداقل در مورد بازی های ویدیویی امری بسیار دشوار است، از یک طرف ترس از این موضوع وجود دارد که داستان طرح شده به خوبی تواند مخاطب را درگیر کند و از طرف دیگر، اطمینان از اینکه بازیکن، از مشاهده ترس های ایجاد شده بترسد، همواره ذهن توسعه دهندگان بازیهای ویدئویی را درگیر می کند. همچنین باید میان تنش و اضطاربی که به وجود می آید، نوعی تعادل برقرار کرد، چون شخصیت هر فرد با دیگری متفاوت بوده و به همین علت، هر فردی از یک مقدار ترس می هراسد. این ترکیب عالی از عوامل چیزی است که بازی های ترسناک مستقل اغلب با آن دست و پنجه نرم می کنند و منجر به انبوهی از ماجراجویی ها می شود که ممکن است شبیه به یکدیگر باشند. بنابراین زمانی که بازی Insomnis با وعده متمایز شدن در میان جمعیت انبوهی از عناوین ترسناک همراه می شود، دلیلی برای هیجان زده شدن وجود دارد، اما نه برای مدت طولانی.
این یک بازی ماجراجویی ترسناک اکتشاف محور اول شخص از استودیوی Path Games است که در ابتدا در سال 2018 در Itch.io منتشر شد و در آن زمان در جریان برنامه YouTube let’s play قرار داشت. اکنون، دوباره برای سایر کنسول های نسل جدید و PC منتشر شده، با کمی بهینه سازی بیشتر. خوشبختانه، اگر نسخه اصلی را بازی کرده باشید، این بازی کمی متفاوت است، با تلاش زیادی که انجام میدهید تا مناطقی که در حال کاوش هستید شبیه مکانهای واقعی با داستان ارتباط باشند، نه صرفا یک دسته راهروهای تصادفی.
Insomnis به اصطلاح دارای سبک رئالیسم مصور است که به صورت Realtime 3D ارائه شده و به صورت اول شخص بازی می شود. در این بازی مستقل هیچ نوع حالت مبارزه ای وجود ندارد و در عوض، روی حل پازل و تصمیم گیری تمرکز دارد. شما در نقش Joe Castevet بازی می کنید که پس از به ارث بردن عمارت پدربزرگ مرحومش، خود را در عمارت پدربزرگ فقید خود می بیند و این شما هستید که باید اسرار و اسرار پنهان در آن را کشف کنید.
متأسفانه، دلایل یا اهداف Joe در اینجا هرگز واقعاً توضیح داده نمی شوند. اما با توجه به ژانر خود، کاملاً آشکار است که این عمارت خالی از سکنه است. روایت داستان، در بیشتر موارد، کاملا مبهم بوده و دارای توضیح بدی می باشد. نیمه دوم بازی به عنوان یک پیچش داستانی شدید عمل می کند، اما حتی پس از آن، هیچ یک از آن ها با جزئیات توضیح داده نمی شود.
موسیقی و صداهای پس زمینه عملکرد بسیار خوبی دارند، اما نکات مثبت بازی به همینجا ختم می شود، داستان فراموش شدنی است و وحشت به معنای واقعی کلمه شامل «کودکان ارواح» است که هر از گاهی روی صفحه می دوند و در هیچ نقطه ای به نظر نمی رسد که تهدید یا بدخواهانه باشند. در حالی که Insomnis بهینه سازی عالی و اتمسفر بسیار خوبی دارد، اینها به تنهایی کافی نیستند. هیچ چیز نمیتواند این بازی را از تبدیل شدن به یک عنوان ترسناک اول شخص متمرکز بر عناصر پیادهروی نجات دهد.
احتمالاً دقیقتر است که Insomnis را به عنوان یک شبیهساز راه رفتن و پیاده روی حلکننده معما دستهبندی کنیم تا یک بازی ترسناک. یکسری ارواح یتیم در بازی وجود دارند که سرنخ هایی را به شما نشان می دهند که به شما در حل پازل ها و معماهای مختلف کمک می کند. متاسفانه، در حالی که برخی از این پازل ها واقعا سرگرم کننده و چالش برانگیز هستند، برخی دیگر خسته کننده و کسل کننده هستند.
برای مثال یکی از این معماها نیازمند قرار دادن کتاب در قفسه برای باز کردن در قفل شده است و متاسفانه هیچ سرنخ یا اشاره ای در مورد اینکه این کتاب کجا پیدا می شود وجود ندارد. منطقی ترین فرض این است که باور کنیم باید در قفسه یا پیشخوان دیگری باشد. پس از چندین بار جستجوی کل عمارت، متوجه شدم کتاب مورد نظر در نهایت در کابینتی در آشپزخانه قرار داشته است. ناگفته نماند که سرعت پیاده روی قهرمان داستان به مرور زمان افزایش می یابد و هیچ گزینه ای برای تنظیم سرعت وجود ندارد.
قابلیت مرگ در این بازی وجود ندارد و مهم نیست که چه کاری انجام دهید. همانطور که به اتاقهای مختلف عمارت متروکه میروید، با ارواح کودکان یتیم روبرو میشوید که آنها همان جامپاسکرهای نام برده هستند. هر حرکت آنها برنامهریزی شده است و در حین انجام تحقیقات در محیط های بازی، هیچ تهدیدی برای شما تحمیل نمیکنند. آنها شما را تعقیب نمی کنند یا به شما حمله نمی کنند و فقط پس از اتمام حرکت از پیش برنامه ریزی شده در سر جای خود می ایستند.
در مجموع دو پایان در بازی وجود دارد و تنها تفاوت در انتخاب شما در انتهای بازی است و هر چیز دیگری که در بازی انجام می دهید خطی و از پیش تعیین شده است.
بازی Insomnis، با ایجاد صداهای پرتنش و عناصر محیطی هوشمندانه، اتمسفری خارق العاده را خلق کرده که در این زمینه در فضاسازی یک محیط رعب آور بسیار موفق عمل می کند، اما در نهایت نمی تواند یک تجربه ترسناک واقعی را ارائه دهد. جدا از چند ترس کلیشه ای برای عامل غافلگیری فیلمنامه، هیچ چیزی به عنوان یک موضوع ترسناک در این بازی وجود ندارد.
- جلوههای بصری فوق العاده و طراحی صدای عالی، عمارت بازی را واقعاً ترسناک کرده است
- آیتم های کلکسیونی و پایان های متعدد به قابلیت پخش مجدد آن می افزایند
- ارائه پازل های مبتکرانه ای که بازیکنان را به چالش می کشد
- با اینکه یک عنوان ترسناک است، اما هیچ ترس خاصی در بازی وجود ندارد
- داستان ساده و قابل حدس
- پازل ها به مرور زمان خسته کننده می شوند
- قابلیت مشاهده اقلام کلیدی وجود ندارد