حدود ده سال پیش، بازی Savant: Ascent منتشر شد و طرفدارانی پیدا کرد که از تجربه های عناوین شوترهای دوقلو (twin-stick) و شنیدن آهنگ های تکنو لذت می برند. اکنون با گذشت ده سال، Savant: Ascent REMIX اینجاست تا طرفداران واقعاً بیشترین بهره را از این تجربه ببرند.
گفته شده که این بازی قبل از اینکه توسعه دهنده آن را به یک نسخه دنباله تبدیل کند، پروژه ساخت آن به عنوان یک ریمیک آغاز شد و این از همان بدو ورود به بازی کاملا مشهود است. افزودن مقدار زیادی چالش با چندین گزینه جدید، جان تازهای به این بازی بخشیده اند که باعث شده اند هر مخاطبی را به تجربه چندباره بازی ترغیب کنند. در ادامه با نقد و بررسی این بازی که از طرف تیم IRG Review تهیه شده، با ما همراه باشید.
داستان بازی Savant: Ascent REMIX از شما میخواهد که نقش یک کیمیاگر پس از پرتاب شدن به ته یک برج توسط یک دشمن ناشناس را بر عهده بگیرید. هدف ساده است: کیمیاگر را به برج برگردانید و هر کسی که سد راه شما قرار می گیرد را شکست دهید. این یک فرض ساده است، اما در چارچوب یک بازی مستقل به خوبی کار می کند. چند کات سین وجود دارد که بین مراحل اتفاق می افتد، اما این بازی تماماً در مورد گیم پلی است که از این لحاظ بسیار سرگرم کننده می باشد.
در طول گیم پلی، شما دو پلتفرم یا سکو دارید که می توانید بین آنها حرکت کنید. این قابلیت شما را قادر می سازد با توجه به اینکه پلتفرم ها در کجای صفحه قرار دارند، از آسیب دیدن جلوگیری کنید یا زاویه دید بهتری نسبت به دشمن داشته باشید. پس از گذراندن بخش مقدمه، شما در دو چاه آسانسور خواهید بود که با سرعتی باورنکردنی به سمت برج تیراندازی می کنند. سایر اقدامات حرکتی شامل پرش ساده و پرش دوبل برای جلوگیری از آسیب دیدن انجام می شوند. خوشبختانه کنترل های حرکتی بازی بسیار سریع و پاسخگو هستند که این برای جلوگیری از انبوه دشمنانی که با آنها روبرو خواهید شد، لازم است.
صادقانه بگویم این بازی در هسته خود، یک شوتر دوقلو یا twin-stick است. در هر مرحله، دشمنانی که شما را احاطه کرده اند هدف گرفته و به آنها شلیک می کنید. اولین شلیک به عنوان یک انفجار عمل می کند که می توانید از آن برای نابود کردن یک گروه کوچک استفاده کنید، اما همچنین یک انفجار شاتگان مانند دارید که نوار موجود در پایین صفحه را خالی می کند که البته به مرور زمان پر می شود. در نتیجه، ریتم خاصی در گیم پلی وجود دارد که از کنار هم قرار گرفتن هر یک از این مکانیک ها ناشی می شود و طولی نمی کشد که به کلیات آن مسلط می شوید.
شما اساساً با سرعت ثابت بالا رفتن از برج در حالی که دشمنان را هدف قرار می دهید، هیپنوتیزم می شوید. چیزهای زیادی روی صفحه جریان دارند و حتی لحظاتی وجود دارد که ممکن است مخاطب را تحت تأثیر قرار دهد، اما به نظر میرسد همیشه راههای چندگانه برای نزدیک شدن به هر موقعیت دشوار بدون آسیبدیدگی زیاد وجود دارد.به بیانی دیگر می توان گفت Savant – Ascent REMIX چالش بسیار زیادی ارائه می دهد، اما در عین حال امکان انتخاب درجات سختی نیز وجود دارد. اما حتی حالت Easy هم مهارتهای شما را آزمایش میکند، زیرا سلامت بیشتری به شما میدهد، اما الگوهای دشمن تقریباً مشابه هستند، اگرچه سلامتی کمتری دارند. این به شما امکان میدهد تا قبل از رفتن به دشواری های بالاتر، رویکرد خود را تغییر دهید.
یکی از جنبه های جالب طراحی Savant – Ascent REMIX این است که چگونه استودیوی سازنده، دشمنان متنوع را در هر مرحله معرفی می کند. انواع جدیدی از دشمن ظاهر میشوند، اما به شما یک لحظه داده میشود تا الگوهای حرکت و حمله آنها را قبل از ظاهر شدن تعداد بیشتر درک کنید و سپس در گروههایی از دشمنان دیگر ظاهر میشوند. توسعهدهنده در اینجا کار فوقالعادهای انجام میدهد و به مخاطب اجازه میدهد تا خودش یاد بگیرد چگونه با گیمپلی چالشبرانگیز مقابله کند. مخصوصا هنگامی که دشمنان سرسختتری ظاهر میشوند، این موضوع بیشتر دیده میشود.
باس فایت ها نیز از شما می خواهد که مهارت های حرکتی و تیراندازی را ترکیب کنید تا از پس آنها برآیید. آنها اشکال متعددی دارند و خوشبختانه یک سیو درست قبل از مرگ شما انجام می شود. همچنین چک پوینت هایی در سراسر مرحله وجود دارد، اما مرگ شما را مجبور میکند به لیست امتیازات بالا بروید، جایی که گزینه امتحان مجدد را دارید. با این حال، این روند بسیار طولانی می شود و ای کاش پس از مرگ یک پیام سریع وجود داشت که از شما می خواست دوباره امتحان کنید یا به تابلوی امتیازات بروید.
نمی توانم این حقیقت را انکار کنم که مهمترین جنبه این بازی، موسیقی های آن است. تعداد 36 آهنگ از آهنگساز Savant در این بازی وجود دارد که به عنوان آیتم های کلکسیونی که در طول مراحل یافت می شود نیز عمل می کند. گرافیک بازی با ضربات سریع آهنگ ها مطابقت دارد و هر آهنگ به طرز ماهرانه ای اقدامات دیوانه کننده ای را که روی صفحه رخ می دهد به نمایش می گذارد. این ویژگی در جزئیات گرافیکی نیز دیده می شود که شبیه بازی اصلی است، اما قطعا نشان می دهد که توسعه دهنده در طول سال ها چقدر پیشرفت کرده است زیرا انیمیشن ها و جزئیات هنوز دست نخورده باقی مانده اند.
در پایان، اگر بخواهم چکیده این مقاله را در چند خط خلاصه کنم می توانم بگویم Savant: Ascent REMIX تجربه ای کوتاه اما تاثیرگذار است و اگرچه احتمالاً میتوانید بازی را ظرف چند ساعت تکمیل کنید، دلایل یا انگیزه های زیادی وجود دارد که شما را ترغیب می کنند برای کسب امتیاز بالاتر بازگردید یا در حالت جدید Survival Mode یکبار دیگر بازی را امتحان کنید. در هر صورت، آرزو می کردم بازی طولانیتر میبود، اما آنچه در اینجا وجود دارد، رضایت کامل را برای هرکسی که به سراغ آن می رود، فراهم می کند.
- روایت داستانی بازی به خوبی در چارچوب گیم پلی جای گرفته است
- باس فایت های چالش برانگیز، به خوبی مهارت های شما را به چالش می کشند
- کنترل های بازی روی نینتندو سوئیچ عملکرد سریع و پاسخ گویی دارند
- ای کاش کمی طولانی تر می بود