dotAGE یک بازی مستعمره و مدیریت منابع در مورد برنامه ریزی برای عواقب پیش بینی نشده است که در آن، شما خودتان را در حال مبارزه با تروپ های مستعمره معمولی می یابید: گرسنگی، زمستان و غیره. اما همچنین در حال مبارزه با رویدادهای تصادفی هستید که از قبل به شما اطلاع داده می شود.
اگر Frostpunk را بازی کرده باشید، به یاد بیاورید که چگونه Frostpunk وقتی چند روز دیگر کاهش دما داشت، به شما هشدار میداد؟ dotAGE نیز از مکانیک بسیار مشابهی استفاده میکند، اما دستهبندیهای مختلفی از رویدادها وجود دارد و هر دسته بر ساخت انواع ساختمانهای جداگانه و تولید انواع منابع برای جلوگیری از آن فاجعه تکیه دارد.
درجه ای که منابع خود را به این دسته بندی ها اختصاص می دهید، بر شدت رویداد حاصل تأثیر می گذارد. این یک ایده ساده است، اما با عمق و استراتژی زیادی همراه است. در ابتدا شک داشتم، اما اکنون می توانم با اطمینان بگویم: این بازی اعتیادآورترین چیزی است که در این سال ها بازی کرده ام. من یک طرفدار بزرگ هنر پیکسل هستم و رعایت سبک مینیمالیسم در اینجا جذابیت زیادی دارد و همان چیزی بود که در وهله اول توجه من را به خود جلب کرد.
شما نقش بزرگ دهکده را بازی می کنید و همراه با چند نفر جوانتر به نام “Pips” که در دره ای جدید ساکن می شوند، مستقر می شوید. از آنجایی که این یک بازی نوبتی است، در هر نوبت، شما باید تصمیم بگیرید که چگونه شغل همشهریان خود را اختصاص دهید. ابتدا یک اردوگاه موقتی می سازید، سپس چند خانه را ایجاد می کنید. چون تقریباً در ابتدای بازی چیزی ندارید، با چیدن انواع توت ها و جستجوی غذا شروع به زنده ماندن می کنید. طولی نمی کشد که بزرگ دهکده پیشبینی میکند فاجعهای رخ خواهد داد. برخی از این بلاها اجتناب ناپذیر هستند و هر کاری هم انجام می دهید آنها اتفاق می افتند که شاید در اینجا تعبیر سرنوشت دور از ذهن نباشد.
برخی دیگر نیز معمولاً جدی تر، به طور منظم ظاهر می شوند و شما می توانید بر نتیجه آنها تأثیر بگذارید: مانند تبدیل یک رویداد فاجعه آمیز به یک رویداد مثبت. برای انجام این کار، باید نوع خاصی از کالاها را تولید کنید: برای فجایع طبیعی، ساختن چند محراب برای طبیعت و دعا به اندازه کافی در آنها، احتمال وقوع حوادث بد را به تدریج به خوبی تغییر می دهد. در اعماق زمستان، رویدادهای “سرد” ظاهر می شوند و می توانید با سوزاندن هرچه بیشتر چوب در آتش سوزی یا موارد مشابه با آنها مبارزه کنید.
هسته اصلی بازی در واقع مبارزه با این بلایا نیست، بلکه در مورد گسترش و پیشرفت جامعه شما در حین مبارزه با شانس است. برای برنده شدن در رویدادهای پایانی بازی نیاز به تولید بسیار کارآمد سلامت و غیره است که به نوبه خود نیاز به طرح بندی خاصی دارد. به طور خاص، شما باید اطراف برخی از ساختمان ها را با خانه ها احاطه کنید، به این معنی که باید خانه هایی را با در نظر گرفتن این محدودیت بسازید… قبل از اینکه بدانید ساختمان های آخر بازی وجود دارند. برخی از ساختمانها نیازمندیهایی هستند که حول ساختمانهای اجتماعی متمرکز شدهاند، اما این ایده یکسان است.
از لحاظ گیم پلی، مشخص کردن دقیق دلایل اینکه چرا من بازی dotAGE را دوست دارم دشوار است، اما به عنوان یک شخص علاقمند به عناوین RTS و روگ لایک می توانم بگویم که dotAGE همه معیارهای لازم را دارد. به نظر من، این با ژانر شهرسازی همان کاری را می کند که Stardew Valley با Harvest Moon کرد. سیستم دامنه شما را به سرعت جذب میکند و دائماً شما را به چالش میکشد، گیمپلی بیرحمانه است، اما شما فعالانه چیزهای جدیدی را در هر بازی یاد میگیرید، و تناوب بین فنآوریها/بزرگها هر اجرا را تازه و واقعاً منحصربهفرد میکند – چیزی که من پیشبینی نمیکردم. مثل بازی شطرنج، به هم زدن تمام مهرهها است، اما باز هم منطقی است (حتی وقتی ناقص و ناعادلانه باشد – به نوعی عصبانیت/آدرنالین اضافی به طعم شکست اضافه میکند).
شما مدام تصمیمات سخت می گیرید… وقتی خوب عمل می کنید، احساس می کنید که پاداش ها عالی هستند. گاهی اوقات تصمیم گیری برای گرفتن پاداش برای شما سخت است و گاهی اوقات تصمیم گیری بر اساس موقعیت شما آسان است. بازی به برنامه ریزی خوب پاداش می دهد، و طبیعت روگ لایک به این معنی است که شما می توانید، و از شما انتظار می رود، آنچه را که آموخته اید، استفاده کنید و به آن کمک کنید تا در تکرار بعدی شما را بیشتر پیش ببرد. هر بار که بازی میکنید، مکانیکهای جدید را یاد میگیرید، ویژگیهای جدید را میبینید، و چیزهای جدیدی یاد میگیرید، و این در حالی است که دنیای پر هرج و مرج و ترسناکی که سازنده ایجاد کرده است را متعادل میکنید.
اما چیزی که من شخصاً در مورد dotAGE بیشتر از همه دوست دارم این است که چگونه به طرز ماهرانهای متا پیشرفت را در بازی پیادهسازی میکند و به شما امتیاز میدهد تا برای باز کردن قفلهای جدید خرج کنید و سپس به طور یکپارچه در اجرای فعلی فعلی شما ادغام میشوند.
انتقاد اصلی که در مورد این بازی دارم، این است که نقشه بسیار کوچک است و جا دادن تمام ساختمانهای مورد نیاز روی نقشه دشوار است. همچنین یک مجازات بسیار محدود کننده برای جمعیت بالا وجود دارد، و شما واقعاً به افراد بیشتری نسبت به سقف 59 نیاز دارید تا طیف گسترده ای از مشاغل مورد نیاز خود را پر کنید. همچنین شما میتوانید ساختمانها را تخریب کنید تا دهکده خود را بازسازی کنید، اما به طور کلی نمیتوانید برای این کار وقت بگذارید. این بدان معناست که در نهایت با موقعیتهای زیادی مواجه میشوید که در آن 200 نوبت قبل، زمانی که تصمیمی برای قرار دادن ساختمان گرفتهاید، به طور موثر بازی را از دست دادهاید.
به طور کلی، من dotAGE را به عنوان یک بازی شهرسازی نوبتی تاکتیکی با عناصر عرشه سازی بازیهای تخته ای و روگلایک توصیف می کنم که بسیار خوب ساخته شده است، جذابیت دارد و تمام اطلاعاتی را که برای برنامه ریزی تصمیمات ما نیاز دارید را ارائه می دهد. من نمی توانم به اندازه کافی در مورد آن صحبت کنم، زیرا این یک بازی شگفت انگیز است.
- مکانیک های شهرسازی عمیق با درخت تحقیقاتی عظیم را ارائه می دهد
- طنز سبک و خنده داری دارد
- گرافیک پیکسلی زیبا، با جزئیات زیاد
- رابط کاربری واضح و قدرتمند، آسان برای یادگیری
- سیستم آموزشی/پیشرفت بسیار دوست داشتنی
- دایره المعارف کامل که بسیار خوب، کوتاه و دقیق و بسیار قابل دسترسی است
- دشواری بالای بازی می تواند برخی مخاطبین را ناامید کند
- ابعاد نشه می توانست گسترده تر باشد