فاجعه چرنوبیل که در 26 آوریل 1986 اتفاق افتاد همچنان موضوعی است که می تواند ما را مجذوب خود کند، اما S.T.A.L.K.E.R. 2 تنها بازی امسال نیست که روی آن تمرکز دارد. بازی Chornobyl Liquidators که زیر نظر شرکت Live Motion Games ساخته شده، قصد دارد شما را در نقش قهرمانان گمنامی قرار دهد که در زمان وقوع فاجعه با دشمن نامرئی و کشنده تشعشعات مبارزه کردند و این به خودی خود می تواند یک سناریوی داستان عالی را خلق نماید. اما علیرغم نیت اصیل و فضای جذاب، بازی در طول مدت اجرای نسبتا کوتاه خود در تلاش برای ارائه یک تجربه منسجم و جذاب وقعا ناکام می ماند. این بازی مطمئناً مفهوم جالبی دارد، اما به نظر می رسد قبل از انتشار به چند ماه دیگر کار نیاز داشته باشد تا بتواند یک تجربه بی نقص و قابل قبول را ارائه دهد.
همانطور که انتظار دارید، روایت بازی Chornobyl Liquidators از وقایع زندگی واقعی الهام می گیرد و بازیکنان را در نقش های مختلفی مانند آتش نشان، dosimetrists و افسر فرمانده قرار می دهد. برای رسیدن به این هدف از دیدگاه اول شخص در مورد تلاش های دلخراش و قهرمانانه برای مهار فاجعه استفاده می کند. داستان تلاش میکند تا مبارزات شخصی و حرفهای این افراد را با هم ترکیب کند و ترکیبی از درام تاریخی و انتخابهای اخلاقی را ارائه میکند – یک تغییر تازهکننده، زیرا در اینجا از «جهشیافتهها» صحبت نمیکنیم.
اما در حالی که روایت داستانی بسیار خوبی دارد، در مرحله اجرا کوتاهی می کند. به طوری که خط داستانی اغلب کمی از هم گسیخته به نظر می رسد، بین وظایفی که از خاموش کردن آتش گرفته تا مقابله با ماهیت بوروکراتیک KGB در نوسان است. این عدم تمرکز تأثیر احساسی را کمرنگ میکند و برقراری ارتباط عمیق با شخصیتها یا اهمیت مأموریتهایشان را برای بازیکنان چالش برانگیز میکند. اگرچه بازی در طول کمپین خود نقش ها و وظایف مختلفی را ارائه می دهد، اما نمی تواند آنها را به طور مداوم در یک روایت منسجم ادغام کند و داستان سرایی می توانست بسیار بهتر باشد.
از طرفی دیگر، Chornobyl Liquidators تلاش می کند تا شبیه سازی را با گیم پلی روایت محور ترکیب کند، اما این رویکرد ترکیبی به نتایج متفاوتی منجر می شود. همانطور که گفته شد، وظایف بسیار متفاوت به شما محول می شود: از آتش نشانی و تمیز کردن زباله های رادیواکتیو گرفته تا فعالیت هایی مانند رفتن و اوردن وسایل ها یا حذف فایل ها. در ابتدا، تنوع بسیار امیدوارکننده و جذاب به نظر میرسد، و جنبههای مختلف را لمس میکند، اما مکانیکهای تکراری به سرعت وارد میشوند.
مثلا آتشنشانی، یک فعالیت اصلی، شامل نگه داشتن دکمه سمت چپ ماوس و هدفگیری تا پایان کار، عمق گیم پلی را از بین می برد. کارهای دیگر، مانند پاک کردن گرد و غبار رادیواکتیو یا جابجایی زبالهها، از مکانیک سادهای مشابه پیروی میکنند. این ماهیت تکراری میتواند باعث شود که گیمپلی بیشتر شبیه یک کار طاقت فرسا باشد تا یک تجربه غوطهور. علاوه بر این، ناهماهنگی در طراحی کار، مانند انتقال ناگهانی از وظایف نظافت به بالا رفتن از پشت بام یا شکستن ستون های فولادی، جریان روایت و غوطه ور شدن بازیکن را مختل می کند.
طرح کنترلها بازی یکی دیگر از زمینههایی است که میتوانست بهبود یابد. در حالی که کنترلهای اساسی کاربردی هستند، تعاملات با محیط اغلب به همان اندازه که سادهاند، ناخوشایند به نظر میرسند. شلنگ آتش نشانی فقط می تواند از میان اجسام جامد عبور کند و حرکت در اطراف معمولا آنطور که باید پاسخگو نیست. این مشکلات با باگهای گاه به گاه، مانند گیر کردن در محیط یا فعال نشدن محرکهای ماموریت، ترکیب میشوند، که میتواند بازیکنان را ناامید کرده و پیشرفت را مختل کند. واضح است که این یکی از زمان توسعه کمی بیشتر بهره می برد.
از نظر بصری، Chornobyl Liquidators یک حالت ترکیبی ارائه می دهد. بازی تلاش میکند مکانهای نمادین را در منطقه محروم چرنوبیل بازسازی کند و در حالی که برخی از محیطها فضای وهمآور و متروک را به تصویر میکشند، اما کیفیت عناصر گرافیکی کلی آن متناقض است. مثلا مدلهای کاراکترها از انیمیشنهای ضعیف و مشکلات کلیپ رنج میبرند و علیرغم اجرای بازی بر روی رایانه شخصی رده بالا، افت فریم اتفاق می افتد که روی تجربه بازی تاثیر می گذارد. طراحی صوتی، متأسفانه، کاستی های بصری را جبران نمی کند. صداهای محیطی و کلیک های شمارشگر Geiger فاقد کیفیت غوطه وری لازم برای انتقال تنش و خطر قرار گرفتن در معرض تشعشعات هستند و صداگذاری نیز نقطه ضعف دیگری است که اغلب به نظر می رسد بی حرکت و فاقد عمق احساسی است.
به عنوان نتیجه گیری می توان گفت Chornobyl Liquidators یک هدف تحسین برانگیز را دنبال می کند: احترام به شجاعت مردم در چرنوبیل از طریق شبیه سازی همه جانبه و آموزشی که در قالب یک عنوان مستقل درآمده است. با این حال، علیرغم این پیشفرض قوی، مکانیکهای گیمپلی تکراری و کمعمق، کنترلهای ناخوشایند و جلو های بصری و صوتی نامنظم مانع از تحقق کامل اهداف بازی میشوند.
پتانسیل یک بازی عمیقاً جذاب مشهود کاملا است، اما به دلیل این نقصهای اجرایی، هنوز محقق نشده است. برای کسانی که عمیقاً به فاجعه چرنوبیل علاقه مند هستند، Chornobyl Liquidators ممکن است لحظاتی از علاقه تاریخی را ارائه دهد، حتی با وجود مشکلات متعدد و اینکه قبلاً شاهد این بودیم که این محیط ها در نسخه های دیگر (مانند Chernobylite و Chernobyl VR) تحقق یافته اند. در وضعیت فعلی نمی توانم تجربه این بازی را به همه بازیکنان پیشنهاد کنم، چرا که به احتمال زیاد آنها را ناامید خواهد کرد.
- در هسته خود، روایت داستانی قوی دارد
- بازسازی محیطی عالی چرنوبیل که تا حد امکان واقع گرایی را حفظ کرده است
- گیم پلی پس از مدتی حالتی یکنواخت و تکراری پیدا می کند
- غالب المان های بازی عمق لام را ندارند و بیش از حد ساده طراحی شده اند
- کنترل ها ناخوشایند هستند
- بهینه سازی ضعیفی دارد
- جزئیات گرافیکی و صوتی بازی با یکدیگر همخوانی ندارند