وقتی در یک رویای گریزناپذیر پر از هیولا گرفتار می شوید، چه اقدامی انجام می دهید؟ آیا مخفیانه از وحشت عبور کرده و پازل ها را حل می کنید؟ یا اینکه اسلحه ای پیدا می کنید و با ارواح یا دشمنان می جنگید؟ بازی Withering Rooms با کشف رمز و راز پنهان شده در عمارت Moystn، هر دو گزینه را در اختیار شما قرار می دهد و به لطف روشهای متنوعی که در دسترس شما قرار می دهد، غلبه بر وحشتهایی که با آن روبرو خواهید شد، هرگز تا این حد جالب نبوده است.
با ترکیب عناصر مختلف ژانرهای roguelite با حل معماها، اکتشاف در محیط و وحشت، چیزهای زیادی در مورد این بازی مستقل جذاب وجود دارد که واقعا ارزش وقت گذاشتن را دارد. این بازی توسط توسعه دهنده Moonless Formless ساخته شده و به وسیله کمپانی ناشر PERP GAMES ابتدا در سال 2022 برای PC عرضه شد و اکنون با گذشت دوسال در 5 اوریل 2024، راهی کنسول های Xbox Series X|S و همچنین PS 5|4 شده است. پایان های چندگانه داستان این بازی، قابلیت پخش مجدد را افزایش می دهد و شما را به بازگشت ترغیب می کند و با اینکه گاهی اوقات، داستان حالت گیجکننده پیدا میکند و برخی از جنبههای گیمپلی به خوبی توضیح داده نمیشوند، اما با این حال، سخت است که این تجربه ترسناک منحصر به فرد را نادیده بگیرید.
داستان جذاب بازی Withering Rooms، شما در نقش دختری به نام Nightingale قرار می دهد که خود را در پناهگاهی گرفتار می یابد که پر از ارواح و غولهای وحشتناک نیز میشود. اگرچه Mostyn House یک پناهگاه معمولی نیست، بلکه یک عمارت وسیع ویکتوریایی محسوب می شود که قربانی یک نفرین شده است: ساکنان آن اغلب در یک کابوس به دام میافتند که روزها و حتی هفته ها نیز به طور می انجامد. در نهایت Nightingale نیز به همان کابوس دچار می شود و برای شکستن نفرین، او مجبور است از طریق مبارزه، راه خود را در این عمارت هموار کند.
سناریوی داستان از مقداری الهام از ترس آمیخته با واقعیت های جایگزین استفاده می کند. به خصوص وقتی پیشرفت می کنید گیج کننده می شود، زیرا درک کامل جزئیات ممکن است دشوار باشد. اما در عین حال شیوه روایت فوق العاده آن تنها چیزی است که تا انتهای بازی توجه شما را مشغول نگه می دارد. پایان های چندگانه متعدد نیز از جنبه دیگری از این بخش را تکمیل می کنند.
گیم پلی بازی عناصر اکشن و وحشت باق را با هم ترکیب می کند و تجربه ای خلاقانه را به وجود می آورد. قهرمان ما می تواند از سلاح یا جادو برای دفاع از خود استفاده کند، اما در ابتدا به این قابلیت ها دسترسی ندارد. شما بیشتر زمان اولیه بازی را صرف مخفی شدن از دشمنان می کنید و قادر به مبارزه رودررو با آنها نیستید، اما همین که ارتقا یافتید، اوضاع کاملا فرق می کند و حال بیشتر وقت خود را صرف کاوش در بسیاری از اتاقهای عمارت خواهید کرد – و با دشمنان حیرتانگیزی که در داخل آن منتظرند مبارزه کنید.
ساختار روگ لایت گیم پلی از جایی نشات می گیرد که با مرگ همه چیز از بین نمی رود. در صورت مردن، خود را از همان جایی که شروع کرده بودید خواهید یافت و البته بیشتر آیتم های خود را از دست خواهید داد. تمام دشمنانی که کشته بودید نیز دوباره ظاهر خواهند کرد. اما پیشرفت هایی که داشتید، مانند درهایی که قفل آن را باز کرده اید و موارد مهمی که پیدا کرده اید – باقی خواهد ماند. این بدان معناست که متوجه نخواهید شد که کارهای مشابهی را بارها و بارها انجام می دهید، اما برای اطمینان از اینکه موجودی شما به خوبی از اقلام مهمی برخوردار است، باید کمی کاوش کنید و این به معنای رویارویی با دشمنان متعدد است.
بخش مورد علاقه من در گیم پلی بازی Withering Rooms، حل پازل ها است و با اینکه در اینجا هیچ چیز خیلی پیچیده ای وجود ندارد، اما گاهی اوقات معماهای عجیبی وجود دارند که باید برای حل آنها، سرنخ هایی در حین اکتشاف جمع آوری کنید. به عنوان مثال، من مجبور شدم به چند اتاق مختلف بروم تا اعداد نوشته شده روی دیوار را یادداشت کنم و در نهایت دریافتم که این اعداد، ترکیبی برای بازکردن یک قفل هستند.
البته برخی از آنها کمی مبهمتر هستند، مانند هزارتوی پرچین که در آن، برای اینکه بتوانید مسیر صحیح را بیابید، باید مورد نفرین قرار بگیرید. اما مشکل از جایی نشات می گیرد که نفرین شدن کامل به شما آسیب می زند، بنابراین باید مطمئن شوید که می توانید نفرین خود را در مقابل توانایی خود برای بهبودی متعادل کنید. به همین علت اگر اقلام درمانی در کیف خود ندارید، به دردسر خواهید افتاد.
جلوههای بصری و صوتی بازی عالی هستند و در ایجاد یک محیط وهم آور ترسناک، عملکرد شگفت انگیزی دارند. محیط 2.5 بعدی بازی، هر آنچه را که نیاز دارید در اختیار شما قرار می دهد. در طول بازی دائما صداهای دشمنان را می شنوید، در حالی که شکل بدن آنها همیشه قابل مشاهده نیست و این به نوبه خود باعث ایجاد نوعی وحشت می شود، زیرا نشان می دهند در کمین دشمنانی هستید که معمولا از کمد یا بیرون از زمین ظاهر می شوند. حتی بدتر از آن، جلوه های بصری به دقت دشمنانی را که به طور فعال در جستجوی شما هستند را ثبت می کنند. به نظرم در این بازی، هیچ احساس ترسی بزرگتر از وقتی که دشمنی وارد اتاق دیگری شود تا شما را پیدا کند، وجود ندارد.
در مجموع بازی Withering Rooms یک عنوان کاملا خلاقانه است که قبلا شبیه آن را تجربه نکرده بودم، بخشی از آن شبیه به سایر عناوین روگ لایت است، بخشی دیگر نیز الهام گرفته شده از بازیهای ترسناک و در نهایت قسمتی شامل ماجراجویی پازلی می شود. با اینکه بدون عیب و نقص نیست ، اما همین ایده های خلاقانه به کار رفته در آن باعث می شوند که گیم پلی بازی ارزش وقت گذاتشن را داشته باشند و چیزی در آن وجود دارد که باعث می شود ما دوباره برای تکرار مجدد بازی بازگردیم. مبارزه ممکن است ضعیف باشد به همراه تعدادی نقص دیگر، اما روایت اسرارآمیز، اتمسفر ترسناک و معماهای خلاقانه شما را به جلو سوق می دهند – حتی اگر چندین بار در این فرآیند بمیرید. من این بازی را به شدت توصیه می کنم اگر هر یک از موارد فوق برای شما جذاب بود و از تجربه آن پشیمان نخواهید شد.
- روایت داستانی فوق العاده جذاب
- در زمینه خلق یک اتمسفر ترسناک، عملکرد قابل تحسینی دارد
- پایان های چندگانه، ارزش پخش مجدد بازی را بالا می برند
- طراحی برخی از پازل ها واقعا خلاقانه است
- مبارزه می تواند بهتر باشد
- تعدادی از معماها کمی مبهم هستند
- برخی از جنبه های گیم پلی نیاز به توضیحات بهتری دارند
- گاهی اوقات طرح داستان می تواند گیج کننده باشد