بازی های سبک نقش آفرینی کلاسیک که به اختصار CRPG نامیده می شوند، جزو محبوبترین این ژانر محسوب می شوند که پیدایش آنها به دهه 90 میلادی باز میگردد، زمانی که کنسول محبوب نینتندو یعنی NES تازه متولد شده بود و به مرور زمان شاهد توسعه و انتشار عناوین فوق العاده ای از این سبک بودیم. با اینکه بیشتر این عناوین به سبک JRPG بودند، ولی استودیوهای مستقل کشورهای دیگر نیز دست به کار شدند و محصولات به یادماندنی خود را منتشر کردند. اکثر این بازیهای دارای گرافیک پیکسلی و مبارزات به سبک نوبتی یا Turn-based بودند که طی آن باید هدایت گروهی از قهرمانان را بر عهده می گرفتید و در دنیای فانتزی و زیبای بازی، به انجام مبارزات با شیوه تاکتیکی و نوبتی می پرداختید. بازی Zoria: Age of Shattering قصد دارد بار دیگر خاطرات عناوین قدیمی و محبوب CRPG را احیا کرده و با ارائه المان های جدید در بخش گیم پلی خود، حرفی برای گفتن داشته باشد. اما آیا در انجام این کار موفق شده است یا خیر؟ در این مقاله نقد و بررسی به این پرش پاسخ خواهیم داد.
Zoria: Age of Shattering یک بازی RPG تاکتیکی کلاسیک با مبارزات نوبتی بسیار روان است که در ابتدا قرار بود یک بازی موبایل باشد. ولی بنابر تصمیم سازندگان پروژه موبایل دوبعدی بازی به شخصیتهای دوبعدی و سهبعدی همچنین مبارزات سیار آزاد نقل مکان کرد. این عنوان هزینههای ساخت خود را از طریق کمپین کیک استار جمع آوری کرده و در تاریخ نامشخصی از سال 2023 برای PC از طریق استیم منتشر خواهد شد. این مقاله نقد و بررسی بر اساس نسخه پیش نمایش بازی نوشته شده و بازخوردهای اولیه نویسنده از این عنوان را بیان می کند.
البته نسخه آزمایشی بازی در حال حاضر در استیم و سایر پلتفرمها در دسترس است تا شما آن را امتحان کنید. وقایع داستانی این بازی در سرزمین گسترده و فانتزی پادشاهی Nulbarak رخ می دهد. این سرزمین پهناور پر از جادو، تاریخ باستانی، سیاست های پر فراز و نشیب و اسرار بی شماری است که در انتظار حل شدن توسط شما و اعضای گروه تان است. شما فرماندهی یک تیم متشکل از چهار قهرمان مجهز به انواع مهارت ها و مزایای منحصر به فرد را بر عهده می گیرید که هر یک از آنها در نبردهای انجام شده سهیم هستند و آنها را از طریق سرزمین های مختلف قاره اورام هدایت خواهید کرد و در مقابل حملات بی شمار هیولاها و باسها ایستادگی می کنید. اعضای تیم شما باید عاقلانه از المانهای بقا استفاده کنند، زیرا هر یک از آنها مهارت های منحصر به فردی دارد که نه تنها در جنگ، بلکه در کاوش جهان نیز به شما کمک می کند. برخی از کلاس ها حتی امکان دسترسی به مکان های مخفی مانند گنج ها یا مسیرهای مخفی را فراهم می کنند. هر شخصیت دارای مجموعه ای از ویژگی ها و درختی از مهارت ها است که در نبرد با دشمنان بسیار تاثیر گذار هستند.
همانطور که می دانید، بازیهای CRPG اغلب دارای گیم پلی طولانی و پیچیدهای هستند که برای تسلط بر آنها به صبر و ذهنیت وسواسی خاصی نیاز است. آنها می توانند به راحتی به یک عنوان چالش برانگیز تبدیل شوند و در این صورت بین 50 تا 100 ساعت طول می کشد تا بتوانید آنها را تکمیل کنید – به خصوص اگر مایل باشید همه چیزها و کارهایی را که توسعه دهندگان و طراحان در دنیای وسیع بازی قرار داده اند را ببینید و انجام دهید. Zoria: Age of Shattering نیز از جهاتی می تواند یک چنین بازی باشد و البته دیدن آن بسیار خوب است. همانند دیگر بازیهای این ژانر، ماموریتهای این بازی نیز همگی مبتنی بر متن هستند که بینش زیادی در مورد داستان و شخصیتهای اطراف شما ارائه میدهند.
این بازی از نظر گیم پلی سعی می کند دنباله رو دو عنوان مشهور Divinity: Original Sin و Baldur’s Gate 3 باشد و به همین علت شما را مجبور می کند تاکتیک ها و رویکردهای مختلف را برای عبور از هر مانع امتحان کنید و برای رسیدن به هدف خود باید مکانیزم های گیم پلی را درک کرده و کاملا روی آنها تسلط داشته باشید. همانطور که در ابتدای متن گفتیم، شما تنها نیستید و چهار قهرمان دیگر که تحت عنوان پیروان شناخته می شوند و از چهار کلاس مختلف هستند نیز در کنار شما حضور دارند و یا به پای شما می جنگند.
پیروان شما برای موفقیت در ماموریتها نقش بسیار مهمی را ایفا می کنند. آنها طریق مسافرخانه و انجام ماموریت های مختلف استخدام می شوند و نشان دهنده مهم ترین سرمایه و منبع شما هستند. از آنجایی که ماجراجویی بازی مبتنی بر همکاری تیمی است، تنها استفاده خوب از سیستم تیمی می تواند موفقیت شما را در مبارزات تضمین کند. مکانیک جدیدی که Zoria: Age of Shattering در بخش مبارزات خود معرفی می کند، نوار فوکوس است. نوار سلامت و نوار مانا یا انرژی را می توان هم در حین و هم در خارج از مبارزه با نوشیدن معجون و یا استراحت کردن پر کرد. کیمیاگری و ساخت انواع معجون ها یکی از ویژگی های جالب و جدید این عنوان است که تنوع بسیار زیادی به بخش گیم پلی اضافه کرده است.
گشت و گذار جزو قسمتهای اصلی گیم پلی محسوب می شود و شما کنترل شخصیت اصلی را در هر لحظه در اختیار دارید و اعضای تیم هم هر قدمی که برمیدارید را دنبال میکند. با این حال، در طول مبارزه هر شخصیت آماده انجام دستورات شما خواهد بود. همچنین این عنوان یک سیستم ساخت جالب دارد که به شما امکان می دهد از منابع یافت شده برای ایجاد یک تجهیزات منحصر به فرد استفاده کنید. محیطهای بازی Zoria: Age of Shattering نسبت به دیگر عناوین هم سبک خود بسیار پویاتر هستند، زیرا موانع محیطی میتوانند برای شما و همچنین دشمنان پوشش ایجاد کنند و چون بازی به سیستم حرکتی سنتی شش ضلعی یا حتی یک میدان نبرد مبتنی بر شبکه متکی نیست، حرکت در هنگام مبارزات بسیار طبیعیتر به نظر میرسد.
دنیای بازی نیز بسیار خوب به نظر می رسد و شاهد استفاده عالی از المانهای محیطی در گوشه و کنار بازی هستیم. محیطهای موجود در نسخه پیش نمایش تنوع نسبتا کمی را نشان میدهند، اما با این وجود خوب به نظر میرسند. شما طی ماجراجویی خود مکان های زیبایی از جنگل ها، بیابان ها و قلعه ها و همچنین دخمه ها و غارهای تاریک و خطرناک را خواهید دید. موسیقی متن بازی نیز بسیار یادآور دیگر عناوین ژانر نقش آفرینی فانتزی است و عملکرد متوسطی دارد و چیز قابل توجه جدیدی را در بر ندارد. اگر توسعهدهندگان سیستم مبارزه و انیمیشنهای بازی را کمی بیشتر اصلاح کنند و همچنین سبک نگارش دیالوگها را نیز اندکی بهبود بخشند، می توانند کار خوب خود را با سیستمهای مدیریت ساخت و مدیریت پایگاه ادامه دهند و باعث شوند Zoria: Age of Shattering به یک RPG تاکتیکی فانتزی و نوبتی عالی تبدیل شود.
مشکل کوچکی که در حین تجربه این عنوان داشتم، این بود که سبک نگارش بازی، ترکیبی از ترانه های عمیق فانتزی و سبک معاصرتر انتخاب کلمه بود. معمولا در عناوین ژانر نقش آفرینی که دیالوگهای زیادی در آنها رد و بدل می شوند، هر خط دیالوگ نباید احساس کند که مستقیما از یک محیط فانتزی سنگین بیرون میآید، اما در مورد بازی Zoria احساس میکردم که داستان کاملا مطمئن نیست که چه چیزی را میخواهد به تصویر بکشد، یک فضای فانتزی یا مدرن را. همچنین چند اشتباه املایی نیز پیدا کردم، اما با توجه به اینکه این یک نسخه پیش نمایش است، از آنها می توان چشم پوشی کرد.
بازی Zoria: Age of Shattering با ارائه المانهای جدید و همچنین دنیای فانتزی و پر جنب و جوش خود می تواند به یکی از عناوین عالی در سبک نقش آفرینی تاکتیکی سال 2023 تبدیل شود و مطمئنا پتانسیل انجام چنین کاری را دارد. تمامی تجربیاتی که من از بازی به دست آورده ام، تنها بخش کوچکی از دنیای Zoria محسوب می شود که من شاهد آن بودم و برای قضاوت کامل در مورد محتویات کلی بازی هنوز اندکی زود است. ولی طی این مدت متوجه شدم بازی از یکسری کمبودهایی رنج می برد که هیجان کلی آن را تحت تاثیر قرار داده اند. این نسخه نمایشی هنوز کاملا من را متقاعد نکرده است، اما من مشتاقانه منتظر آنچه در سال 2023 منتشر خواهد شد، هستم. در هر صورت اگر از طرفداران عناوین سبک RPG کلاسیک با گیم پلی نوبتی هستید، تجربه این بازی را از دست ندهید.
- ارائه محیطهای پویا و وسیع
- دنیای فانتزی زیبا و پر جنب و جوش
- جلوههای بصری زیبا
- سیستم ساخت و ساز منحصر به فرد
- ارائه مکانیکهای جدید و نوآورانه در بخش گیم پلی
- وجود برخی مشکلات نگارشی
- نبود نشانگر نقطه روی صفحه نمایش
- برخی از انیمیشنها و جلوههای صوتی ضعیف هستند