در بسیاری از عناوین ویدئوگیمی مطرح دنیا، نویسندگان سرشناس به عنوان سناریو نویس بر روی داستان بازی ها کار می کنند. از آر. آر. مارتین گرفته تا سلینجر. تمامی این افراد در بسیاری از بازی های معروف نقش نویسندگی را ایفا کرده اند. یکی دیگر از این نویسندگان معروف که به عنوان یک نویسنده برای Leviathan Games، یکی از بزرگترین توسعه دهندگان بازی، به نویسندگی سناریو پرداخته است، لوکا لی فا است. خبر بد اما این است که با وجود همکاری چنین نویسنده معروفی در یک بازی، داستان به خوبی پرداخت شده و انسجام خوبی دارد، اما از نظر خلاقانه و تحت عنوان داستان برای یک ویدئو گیم، ناقص است.
داستان؟ چرا این گونه؟
We Are OFK یک بازی بیوگرافی در مورد یک گروه موسیقی است که بازی را به نوعی داستان و روایتی در برابر فشار های رسانه ای تبدیل می کند. هر قسمت بازی، حاوی یک موزیک ویدیو است، قطعه ای که واقعا میتوانید در آن را از فروشگاه های معتبر موسیقی خریداری و پخش کنید. هر کدام از اعضای مختلف گروه به عنوان نمایندگان مجازی خود در واقعیت، در جریان بازی حضور مییابند و پروفایلهای شبکه اجتماعی خود را تنظیم میکنند. بازی درباره خود موسیقی و مشکلات موجود در این عرصه بزرگ و البته پر حاشیه است. شما به عنوان گروه هایی نو پا که سعی دارند عناوین خود را به فروش رسانده و کنسرت برگذار کنند، بازی میکنید. داستان بازی در ۵ اپیزود جداگانه روایت می شود. هر کدام از این اپیزودها با افتتاحیه مخصوص آغاز میشوند، که به مخاطب احساس تماشای یک قسمت جدید از یک سریال را می دهد. با شروع هر قسمت و با پیشروی در آن، شما داستان را از دیدگاه اعضای مختلف گروه متفاوت دنبال می کنید، از تصمیمات اولیه آنها برای عضو شدن در آن گروه موسیقی تا جمع آوری پول برای اولین تبلیغ کار و موسیقی خود به عنوان هنرمند. بازی We Are OFK در بسیاری از مواقع کاملاً منفعل است. شما همانند تماشای فیلم، مکالمات را بین شخصیت های بازی دنبال می کنید و گاهی اوقات (که البته کم هم نیستند ولی زیاد هم نیستند) می توانید یک گزینه را بین انتخاب های ممکن برای گفتگو انتخاب کنید که در گیم پلی بازی به شکل افکار یک شخصیت نمایش داده می شوند (یاد کمیک بوک بیوفتید). این رویکرد برای پیشبر مکالمات در یک بازی بسیار جالب است، زیرا قوه تصمیم گیری شما را در روند بازی دخیل می کند و به جای اینکه کلمات از پیش تعیین شده که بر روی صفحه نمایش داده می شود روند بازی را تعیین کند، شما هم در تعیین آن نقش خواهید داشت. البته لازم به ذکر است که این روند همچنین به این معنی است شما دقیقاً نمی دانید وقتی شخصیتی شروع به گفتن دیالوگ میکند، چه چیزی پیش روی شما قرار خواهد داشت. این نکته البته شاید خیلی مهم نباشد، اما خبر بدتر آن است که در We Are OFK بازیکنان، مخاطبانی هستند که هیچ کنترلی بر داستان ندارند و عملا این بخش انتخاب دیالوگ کاملا بیهوده به نظر می رسد. تعداد پیامک هایی هم که در بازی بین شخصیت ها توسط تلفن همراهشان رد و بدل مب شود هم زیاد است. در اینجا نیز شما میتوانید از بین دیالوگ های موجود، انتخاب کنید، اما چه فایده وقتی نه انتخابهای پیامک و نه انتخابهای مکالمه تان هیچ تاثیری بر پیشبرد داستان و روند آن ندارند؟
صداها خوب به نظر میرسن…
با این حال، خود دیالوگها به تنهایی و همچنین صداپیشگی شخصیت های بازی، در کل بازی قوی کار شده اند و همین امر منجر به مکالمه هایی با صدای بسیار طبیعی و باور پذیر از سوی شخصیت ها میشود که از قرار ملاقات در محل کار آن ها گرفته تا رفتنشان به یک برنامه تلویزیونی،بسیار باور پذیر است و حس های کاراکتر ها هم به نسبت همین جا به جایی ها، تغییر میکند. گاهی اوقات شخصیت های بازی بیشتر شبیه تازه کاران و بچه ها به نظر میرسند تا افراد حرفهای و این ناپختگی در روند بازی موجب عدم انسجام در داستان میشود به عنوان مثال افراد گروه درام را در موقعیتهایی می نوازند که در ظاهر واقعاً آنقدر ها هم لحظات دراماتیک و یا حساسی نیستند، و همچنین برخی خرده داستان هایی که در بازی به آنها اشاره میشود آنقدر مبهم هستند که نمی توان آن را هضم کرد و بعضی هایشان هم به قدری پیش پا افتاده اند که می توان آن را پیش از به اتمام رسیدن به طور کامل حدس زد. هم موسیقی متن بازی هم که توسط گروه بسیار معروف OmniBoy و هم آهنگ های گروه که در طول بازی اجرا می کنند و توسط تدی دیف تهیه و تدوین شده اند، بشدت جذاب و شنیدنی کار شده اند تا بازی در زمینه موسیقی به شدت عملکرد قوی داشته باشد. جنس خود موسیقی بازی هم یک نوع سینت پاپ است که با خود گروه و اعضایش و همچنین فضا و اتمسفر کلی بازی مطابقت دارد.
تصاویر حرف می زنند…
هرچند با وجود تعامل کم گیم پلی و عناصر داستانی با مخاطبان، We Are OFK به لطف موتور های گرافیکی خوب و همچنین نویسندگی خوب (البته در زمینه داستان گویی با تصاویر) می داند که چگونه یک روایت را به صورت بصری تعریف کند. در بازی محیط های پر جنب و جوش بسیاری وجود دارد که رنگ و لعاب خوبی را به تصاویر داده است و همچنین طراحی شخصیتهای بازی، بسیار خاطره انگیز هستند. تمامی این عوامل باعث می شوند تا شما به گرفتن اسکرین شات های زیادی از محیط بازی بپردازید و وقت زیادی را هم صرف همین کار خواهید کرد. در زمینه گرافیک هم، بازی عملکرد خوبی را به نمایش می گذارد و شاهد باگ های گرافیکی و یا گلیچ های تصاویر که متعددا در بازی های AA وجود دارند، نیستیم. هر چند از این کمپانی انتظار دیگری هم نمی رفت.
بازی که در نهایت می تواند حرف بزند
بازی در لحظات پر از آرامشش حرفی برای گفتن دارد، We Are OFK یک بررسی زیبا و البته تکان دهنده از اضطراب هایی است که ممکن است برای هر کسی، فارغ از موزیسین بودن یا نبودنش، در زندگی رخ بدهد. بازی شما را وادار می کند سوالاتی از خودتان بپرسید، سوالاتی حیاتی مانند اینکه تا چه زمانی کسانی که دوستشان دارید در کنارتان خواهند بود و یا اینکه اگر معنای زندگی چیزی بیشتر از کار باشد، چه چیزهایی لازم است انجام دهیم تا به آن دست یابیم؟ اما فراموش نکنید که این صرفا یک بازی است و تمامی این همذات پنداری ها و انتزاعات موجود، به این بستگی دارد که شما تا چه حد میتوانید با شخصیت های درون بازی ارتباط بگیرید و همراه آن ها به درون سفر ها و ماجراجویی هایشان بروید. در این مرحله، هم در بازی و هم در زندگی واقعی، OFK مانند یک گروه واقعا موفق احساس نمیشود. We Are OFK یک داستان سنتی در بازی های رایانه ای نیست، داستان می تواند شما را به کل نا امید کند، اما اگر بخواهیم صادق باشیم، از بسیاری جهات، تمام هدف بازی We Are OFK همین است که به ما بفهماند زندگی پیش می رود و اتفاقات برای شما خواهند افتاد، چه بخواهید چه نخواهید.
- موسیقی های شنیدنی و خوب
- فرا متن داستان بسیار قوی کار شده است
- گرافیک و تصاویر بصری جذاب و خیره کننده
- عدم استفاده درست از عناصر گیم پلی
- داستان تا حدی نا امید کننده به نظر می رسد