مگر می شود که گیمر باشید و سری Call of Duty را نشناسید، پر افتخار ترین و بزرگترین عنوان و سری بین بازی های اکشن اول شخص سری Call of Duty می باشد که در سال های اخیر به دلیل مشکلات فراوانی که در بازی هایش بود به یکی از بازی های بد تبدیل شده بود اما در این نسخه های اخیر پیشرفت های زیادی کرده است و حالا ظاهرا با نسخه جدیدی از سری Black Ops بازگشته با حریفان خود را از بین ببرد و به سوی بهترین بودن برود، اگر علاقه مند هستید با ادامه نقد و بررسی بازی تازه منتشر شده ی Call of Duty: Black Ops 4 از تیم نقد و بررسی بازی های رایانه ای IRG Review همراه ما باشید.
یکی از لذتبخشترین ویژگیهای Black Ops 4 که نه فقط در بخش چندنفره که در کل بخشها تاثیر آن حس میشود، گان پلی بسیار روان و نرم بازی است. در دست گرفتن انواع و اقسام سلاحها از مسلسلهای مختلف گرفته تا شات گان و حتی سلاحهای اسنایپر و شلیک کردن به دشمنان، یک لذت غیرقابل وصف دارد که راستش را بخواهید، در کمتر اثر شوتر دیگری مشابه آن را تجربه کردهام. سازندگان بهخوبی حس و حال منحصربهفرد هر اسلحه را شبیهسازی کردهاند و جدا از آن، حتی حس برخورد تیر سلاح شما به بدن دشمنان هم به شکل لذتبخشی طراحی شده است و همین باعث میشود تا از شلیک کردن با سلاحهای بازی و از پا درآوردن دشمنان در آن، اصلا و ابدا خسته نشوید. جدا از این، بازی در بخش چندنفره، حالتهای بازی مختلفی ارائه میدهد که از صرفا کشت و کشتار گرفته تا تصرف نقطهای خاص را شامل میشوند. حالتهایی مثل Team Death Match از نسخههای قبلی در این قسمت هم حضور دارند و در کنار آنها، شاهد حالت جدید Control هستیم که در آن دو تیم، به نوبت باید از دو نقطه دفاع یا به آن حمله کنند. همچنین یک حالت جالب دیگر به نام Heist هم داریم که در ابتدای آن، بهسبک بازی Counter Strike، باید با پولی که دارید سلاح و تجهیزات خریداری کنید و سپس سعی کنید قبل از تیم حریف، محموله پول را بردارید و به نقطه تعیینشده منتقل کنید.
اما خب جذابیت بخش چندنفره بازی، لزوما به حالتهای آن مربوط نمیشود و عوامل دیگری هم در این مساله دخیل هستند. یکی از اصلیترین ویژگیهای بازی، هسته کلی گیمپلی آن است که در مقایسه با Black Ops 3، تغییرات مثبتی در آن اعمال شده است. حذف احیای خودکار سلامتی، یکی از این تغییرات است که بازی را بیش از پیش به سمت واقعگرایانهتر شدن پیش برده است و البته سازندگان توانستهاند این تغییر را به شکل مثبتی به بازی اضافه کنند و به جز در حالت Heist که در آن آیتم احیای سلامتی را از ابتدا ندارید، در بقیه حالتها نیازی به گشتن محیط برای پیدا کردن چنین آیتمی نیست و صرفا میتوانید با زدن کلید L1 در مواقع نیاز، بخشی از سلامتی شخصیتتان را احیا کنید. این ویژگی باعث شده است تا بازیکنان از هدف اصلیشان که کشتن بازیکنان تیم مقابل یا فرضا تصرف یک نقطه خاص است فاصله نگیرند و در به در در محیط به دنبال پیدا کردن آیتم نباشند و در نتیجه، این تغییر خللی در جذابیت بازی و کلیت آن وارد نکرده است. در Black Ops 3، شخصیتها ویژگیهایی چون پرشهای بسیار بلند یا راه رفتن روی دیوارها داشتند که این موارد هم در Black Ops 4 حذف شدهاند و شاهد نبردی هستیم که همیشه روی زمین در حال جریان است و همین مساله هم کمک شایانی به تاکتیکیتر شدن آن کرده و باعث شده است تا موفقیت و پیروزی در جریان حالتهای مختلف بازی، مبتنی بر همکاری تیمی (بهاستثنای حالت Free for All که تیمی نیست) و البته داشتن سرعتعمل باشد.
در میان مودهای بخش چندنفره، این نسخه علاوه بر مودهای رایج و معروف سری و سایر بازیهای مولتی پلیر نظیر Team Deathmatch، Kill Confirmed و Domination و… مثل همیشه در این عنوان حضور دارند؛ اما علاوه بر اینها دو مود جدید نیز به بخش چندنفره بازی اضافه شدهاند، Heist و Control.
در مود Heist شما و سایر بازیکنان با مهمات کم و سلاحهای اندکی بازی را شروع کرده و برای پیشروی هر چه بیشتر، باید بستههای پولی را در محیط پیدا کرده و به نقطه مشخصی بیاورید تا با پول آنها بتوانید تجهیزات جدیدی تهیه کنید. نکته مهمی که در مورد این بخش وجود دارد، این است که اگر کشته شوید، تمام راند را از دست خواهید داد و از این رو هیچ کس قابلیت Respawn شدن ندارد. به همین دلیل همکاری تیمی و هماهنگی در این بخش نقش بسیار مهمی ایفا میکند. البته به همین دلیل نبود قابلیت Respawn، عموماً هر راند این بخش نسبت به سایر مودهای بخش چندنفره سریعتر به اتمام میرسد و به نظر من ایجاد کمی تغییر در این بخش برای طولانیتر شدن هر راند میتواند کیفیت آن را بهتر کند. هر چند این بخش به دلیل اهمیت بالای کار تیمی، در مجموع مود جالبی است.
در انتها باید به نقشههای بخش مولتی پلیر بازی نیز اشاره کنیم. در حال حاضر ۱۴ نقشه برای این بخش در نظر گرفته شده است و طبیعتاً در طول زمان نقشههای جدیدی برای این بخش عرضه خواهد شد. تنوع نقشهها خوشبختانه بسیار خوب است و چه از لحاظ بصری و چه از لحاظ طراحی مرحله، اکثراً فضای منحصر به فرد و خاص خود را دارند. با این وجود پولی بودن نقشههایی که در آینده عرضه خواهند شد، به خصوص در حالی که سازندگان Battlefield V قصد دارند محتوای بعد از عرضه بازی را رایگان عرضه کنند، این موضوع قطعاً برای Black Ops 4 یک نکته منفی به حساب میآید.
اما بعد از بخش مولتی پلیر باید به بخش زامبی بپردازیم. این بخش شاید در گذشته قسمتی فرعی در این سری به حساب میآمد اما در این نسخه واقعاً به خوبی روی آن کار شده است و به قسمتی بسیار مهم از بازی تبدیل شده است. در نسخه فعلی بازی ۴ نقشه برای این بخش طراحی شده است که البته یکی از نقشهها فقط در دسترس دارندگان Season Pass بازی است اما ۳ نقشه دیگر برای همه در دسترس هستند. دو خط داستانی مجزا در این نسخه وجود دارند که خط داستانی Chaos که شخصیتهای جدیدی دارد، مربوط به دو نقشه IX و Voyage of Despair میشود و نقشه Blood of the Dead ادامه خط داستانی Aether از نسخ قبلی است. خوشبختانه این نقشهها هر کدام فضایی کاملاً متفاوت را ارائه میکنند و گیم پلی خاص خود را هم دارند. در این میان شاید جالبترین این نقشهها، نقشه IX باشد. در این حالت، شخصیتها به یک استادیوم گلادیاتوری در روم باستان رفته و در این محیط باید با زامبیها و هیولاهای مختلف رو به رو شوند. در این بخش هر چند سلاحهای گرم وجود دارند اما در کنار آن استفاده از سلاحهای سرد نیز نقشی اساسی دارد. سلاحهای این بخش تنوع بسیار خوبی داشته و به خصوص بعضی از سلاحها تواناییهای جادویی و عجیب و غریبی دارند که به طور کلی فضای این نقشه را متفاوت و خاص میکنند و بعضی از ابرسلاحهایی با نامهای اسطورهای نظیر Hammer of Valhalla یا Scepter of Ra هم در این بخش یافت میشوند که قدرتهای خیلی عجیب و غریبی به شخصیت شما میدهند. علاوه بر این جدای از استادیوم گلادیاتوری، این نقشه بخشهای دیگری با تم اسکاندیناوی و مصر نیز در خود جای داده است. در نقشه Voyage of Despair شما در کشتی معروف تایتانیک قرار گرفته و باید در کنار مبارزه با سرنشینان کشتی که تبدیل به زامبی شدهاند، به دنبال آیتم خاصی هم باشید. نقشه Blood of the Dead نیز در اصل بازسازی نقشه Mob of the Dead از نسخههای قبلی است که البته خط داستانی Aether نیز در خلال آن ادامه پیدا میکند.
برای مثال مهمات کم شما را Crash میتواند جبران کند. این مامور با انداختن کیف مهمات میتواند تعداد خشابهای شما را بیشتر کند تا نگران تمام شدن آنها نباشید. Torque میتواند یک سیم خاردار بیندازد که آن را برای تیم دفاعی بسیار مفید میکند چرا که تیم دیگر با رد شدن از این سیم خاردارها میمیرند و حتما باید آن را نابود کنند که باعث میشود موقعیت برای تیم دفاعی مناسبتر شود. Ruin یک قلاب دارد که میتواند فواصل زیاد را با آن طی کند و به پشت تیم دفاعی برود و آنّها را غافلگیر کند. Seraph یک دستگاه ریسپاون میگذارد و همتیمیها با استفاده از آن میتوانند سریعتر به منطقه جنگ برسند و موقعیت را به دست بگیرند.
احتمالا تا اینجا متوجه شدهاید که تنوع این مامورها چهقدر تنوع بازی را بالا بردهاند اما باید گفت تاثیر آنها مثل شخصیتهای Overwatch یا Rainbow Six Siege نیست. قابلیتهای هر شخصیت نمیتواند تاثیر جدی داشته باشد تا زمانی که بازیکن، موقعیتگیری درست و تیراندازی دقیق داشته باشد و این موضوع باعث شده که تعادل در تمام حالتهای مولتیپلیر بازی حس شود.
با دو بخش زامبی و مولتیپلیر از قبل آشنا بودیم، اما سوپرایز اصلی این نسخه از سری Call of Duty بخش بتل رویال آن به نام Blackout است. دلیل سوپرایز بودن آن هم این است که بتل رویال به کلی با تمام چیزهایی که از Call of Duty میشناختیم فاصله دارد. نقشهای بزرگ، تعداد بالای بازیکنان و تلاش برای بقا.
سه ویژگی که معرفی شد اساس یک بازی بتل رویال است که شاید در PUBG یا Fortnite با آن آشنا شدید. اما اگر با این سبک آشنایی ندارید، بتل رویال یک ژانر جدید است که المانهای بقا، اکتشاف و جمعآوری را ترکیب میکند تا بازیکن بتواند به عنوان آخرین نفر باقی بماند و برنده شود. مواردی که گفته شد با Call of Duty که ما میشناسیم تضاد دارد و همین موضوع باعث شد که بخش بتل رویال Black Ops 4 مورد انتظارترین بخش آن برای بسیاری از جمله من تبدیل شود. ما تجربه یک گیمپلی واقعگرایانه مثل PUBG و یک گیمپلی کارتونی مثل Fortnite را در این سبک داشتهایم اما هیچکدام از این بازیها گانپلی خوبی ارائه ندادهاند. در همین گانپلی است که تفاوتهای Blackout با دیگر آثار این ژانر مشخص میشود.
درست است که بازی Call of Duty: Black Ops 4 کمپین ندارد ولی ده مرحله آموزشی دارد که هر کدام بر یکی از Specialistهای بازی تمرکز دارد و قدرتهای خاص آنها را معرفی میکند. این مراحل که از طریق کاتسینهای مختلف به یکدیگر ارتباط پیدا میکنند مطمئنا حس و حال یک بخش داستانی را ندارند ولی به دلیل معرفی قابلیتهای جدید ارزش سه یا چهار ساعت وقت گذاشتن را دارد به خصوص که تعدادی از این قابلیتها در بخش بلکاوت نیز استفاده میشود.
بخش مولتیپلیر بازی آشناترین مورد بازی Call of Duty: Black Ops 4 است. این بار اما مولتیپلیر نیاز به تمرکز و دقت بیشتری دارد و به مانند نسخه قبلی BO دویدن از روی دیوار وجود ندارد بلکه باید به مانند قدیم بر روی زمین حرکت کنید؛ همچنین دیگر سلامتی شما پس از مدتی پر نخواهد شد بلکه باید از طریق بستههای سلامتی جان خود را پر کنید که استفاده از آنها نیز دارای تایمر است و نمیتوانید پشت سرهم از این بستهها استفاده کنید. چنین ترکیبی باعث شده است تا بازیکنان با تفکر بیشتری بازی کنند زیرا دیگر به مانند نسخه قبلی نمیتوانید فقط با دویدن و قایم شدن از دشمن سلامتی خود را بازیابید.
این تاکتیکی شدن بازی حضور Specialistها را نیز توجیه میکند. هر کدام از آنها تجهیزات و اسلحه مخصوص به خود را دارد که نقش او را در میدان نبرد مشخص میکند. سلاح مخصوص به هر Specialist نیز زمانی را برای شارژ شدن نیاز دارد و در هنگام استفاده حکم یک برگ برنده را برای شخص و تیم دارد. این تغییر باعث شده است تا بخش مولتیپلیر بازی Call of Duty: Black Ops 4 رنگ و بوی تکرار و شباهت به بازیهای دیگر سری را به خود نگیرد.
چیزی که بخش زامبی را جذابتر میکند، اولا وجود همان سیستم پیشرفتی است که مشابهاش را در قسمت چندنفره هم داریم و جدا از آن، وجود قابلیتهای ویژهای است که انتخاب کلاسهای مختلف، برایتان بهارمغان میآورد و پس از شارژ شدن قابلیت، میتوانید با زدن همزمان کلیدهای L1 و R1، آنها را فعال کنید و زامبیها را به خاک و خون بکشید. قویتر شدن زامبیها به مرور زمان، لذت پیدا کردن مسیرها و سلاحهای جدید و در راس همه اینها، تلاش برای زنده ماندن برای مدت زمان طولانیتر که فقط و فقط در گرو همکاری تیمی است، باعث میشوند تا حتی پس از بارها و بارها کشته شدن در قسمت زامبی، کماکان به تجربه آن مشتاق باشید. راستی اگر حوصله همتیمیهای آنلاین را ندارید، بخش زامبی این امکان را برایتان فراهم میکند تا با باتها به تجربه آن بپردازید؛ باتهایی که برخلاف سربازهای حاضر در مراحل تکنفره بازی، هوش مصنوعی خوبی هم دارند و بهخوبی جای خالی همتیمیهای واقعی را برایتان پر میکنند.
تریآرک با تبدیل کردن Call of Duty: Black Ops 4 به یک تجربه کاملا آنلاین، ریسک بزرگی را قبول کرده است؛ مخصوصا که سری کالاف دیوتی در بین بازیهای شوتر اولشخص، همیشه حرفهای زیادی در زمینه روایت یک داستان جذاب و سینمایی داشته است. با این حال اگر نظر من را بخواهید، برای لذت بردن از Call of Duty: Black Ops 4 کافی است تا بدون قضاوت و پیشداوری به سراغ آن بروید و اینجا است که متوجه خواهید شد بازی، در فُرم فعلیاش چقدر جذاب و دوستداشتنی است و چقدر در همه بخشهایش، محتویات غنی و جذابی برایتان تدارک دیده است تا بتوانید برای یک مدت زمان طولانی، با آن سرگرم باشید و از تجربهاش لذت ببرید.
- بخش زامبی خوب
- بخش بتل رویال جالب
- فریم ریت خوب
- گان پلی جذاب و خوب
- صداگذاری خوب
- داستان نه چندان خوب
- مشکلات فنی ریز
- گرافیک جای کار داشت