وقتی بازی های ترکیبی با گیم پلی خاص ترکیب میشوند نتایج کاملا درخشانی را به همراه خواهند داشت و به دنبال آن لذت یک تجربه خاص و کم نظیر برای همیشه در ذهن کاربران و مخاطبان آن خواهد ماند. بازی Star Renegades نیز ترکیبی از المان های نقش آفرینی و شوتر با بازی های تاکتیکال و به دنبال آن نبرد ها و درگیری های نوبتی است و اگر جزیی تر به آن نگاه کنیم ویژگی های سبک بازی Roguelike نیز در آن بسیار به چشم خورده و حتی جزو ژانر های اصلی آن به حساب می آید. در ابتدای جمله هم به این اشاره کردم که بازی های ترکیبی میتوانند بسیار جذاب و عالی باشند اما ترکیب بیشتر و از حد آن ها هم آنقدر خوب نیست. بازی Star Renegades ساخته ی کمپانی Massive Damage در سال 2020 بوده و برای تمام کنسول های نسل هشتم و همینطور رایانه های شخصی منتشر شده است.
بازی به دلیل ترکیب بیش از حد المان های مختلف با سبک خاص Roguelike یک سردرگمی بزرگ را در گیم پلی خود رقم زده. سیستم درگیری های ناقص و ترکیب آن با تاکتیک های استراتژی که آن ها نیز کامل نیستند شمارا خسته و گمراه میکند. شاید بهتر بود بازی به وجود المان ها و سبک Roguelike بسنده میکرد و یا وقت بیشتری را صرف المان های تاکتیکی و درگیری های خود در نبرد ها میکرد. در این میان نقاط مثبتی هم وجود دارد که به دلیل وجود این سردرگمی ها زیاد به چشم نمی آیند.
داستان در مورد یک گروه مبارز و به نوعی نگهبان است که در کهکشان هایی دور از زمین به مبارزه با گروهی بسیار پیشرفته که همزمان در جندین بعد وارد جنگ و تصرف سیارات مختلف است برخواسته و پس از تحمل شکست در سیاره و بُعد خود برای مقابله مجدد با آن گروه به دنیا ها و سیارات دیگر سفر میکنند. داستان بازی هم گیج کننده است ولی با گذشت و صرف زمان خوشبختانه شما را از سردگمی و کلیشه های خاص اول بازی در آورده و بهتر خواهد شد.
گیم پلی بازی شبیه یک رولر کاستر است. شما را به بالا برده و ناگهان با سرعت تمام به سمت پایین سرازیر میشود. میزان لذت بردن شما از بازی بسیار اندک است جون در همان لحظه یک اثر منفی و بد تجربه را برایتان تلخ میکند. بازی از درگیری های نوبتی استفاده میکند و سیستم آن به این صورت است که با شروع نبرد یک نوبت برای شماست تا به حریف حمله یا جایگیری بازیکنان خود را تغییر بدهید و سپس نوبت دشمن برای حمله به شما میشود. هنگام حمله دشمنان شما از حرکات آن ها و یا اینکه کدام دشمن و با جه نوع ضرباتی حمله میکند آگاه بوده و باید برای دفاع از خود تلاش کنید. شما سه نوع نوار سلامتی دارید، با ضربه خوردن از دشمن اول از همه سپر شما و کم شده و پس از آن از مقاومت زره و سپس از سلامتی و جون شما کم خواهد شد. بازی برای در گیری از دو شکل عمده بهره میبرد. یکی اینکه شما با دشمنان و افسران آن ها به مبارزه پرداخته که هر کدام از نقاط ضعف و قدرت خاصی برخوردار بوده و شما باید بر این اساس به مبارزه با آن ها بپردازید ولی خب ندانستن این اطلاعات هم زیاد فرقی ندارد چون بیشتر دشمنان از این مکانیزم بهره نمیبرند و فقط بر روی کاغذ این نقاط ضعف و قدرت تاثیر گذار هستند. همچنین یک سیستم درگیری منطقه ای هم وجود دارد. شما در نقشه بازی و سیارات جا به جا میشوید به مناطق تحت تصرف دشمن که در نقشه مشخص شده حمله میکنید. این نقاط جوایزی مانند باز گرداندن سلامتی و دریافت پول درون بازی و بسته به سختی آن ها جوایز و منابع ارزشمند xp برای لول آپ کردن و یا همان بالا بردن سطح خود دریافت میکنید. امکان کمپ زدن نیز در مناطق باز پس گرفته شده وجود دارد. تصمیماتی که شما در بازی میگیرد در دراز مدت اثر گزار خواهند بود مثل تقسیم xp دریافت کرده بین هم تیمی ها. عدم وجود تعادل بین کلاس های بازیکنان و همینطور کلاس بندی های بی پایه و اساس بازی از نکات منفی بازی هستند. شما هنگام نبرد به جز تعیین نوبت برای حمله استراتژی خاص دیگری را نمیتوانید دنبال کنید. میزان شیلد و آرمور تانک هایتان نسبت به کلاس شخصیتی پایین بوده و زود از پا در می آیند. گرافیک بازی نیز به صورت پیکسلی و کمی قدیمی بوده اما خب آنچنان هم بد نیست ولی جزییات بازی کم و تکسچر ها و بافت های زمین و اطرافتان اصلا و خوب کار نشده.
در حالت کلی بازی دارای پتانسیل های زیادی از نظر داستانگویی و گیم پلی بوده ولی با ترکیب بیش از حد از تمامی سبک ها عنوانی بی نظم و ناقص تولید کرده که از تمام نقاط آن میتوان اشکالات بزرگ و کوچک پیدا کرد. بازی از ارزش بالایی برای خرید و تجربه برخوردار نیست و اگر از طرفداران عناوین Roguelike مخصوصا نسخه های ژاپنی این سبک هستید به شدت توصیه میکنم که از این بازی دوری کنید چون این بازی تمام لذت ها و ویژگی های خوب این سبک بازی مثل نبرد های نوبتی را زیر سوال میبرد. شاید اگر سازندگان به همان سبک اصلی بازی و یا سبک نقش آفرینی بسنذه کرده بودند شاید الان شاهد نسخه بهتری از بازی بودیم.
- تاثیر تصمیمات در روند بازی
- برخی از جاوه های گرافیکی قابل قبول هستند
- ترکیب المان های زیاد ولی ناقص
- نبرد های ناقص و غیر استاندارد در سیستم نوبتی
- تراز نبودن قابلیت های کلاس ها شخصیتی