خانه / Reviews / نقد و بررسی بازی Steel Rats

نقد و بررسی بازی Steel Rats

راستش را بخواهید، Steel Rats چندتایی از این خصوصیات ناب دارد، اینکه آن ها را دوست خواهید داشت یا نه، کاملاً به سلیقه شخصی تان بستگی دارد و بس. این را هم همین جا بگویم که اگر بازی های مسابقه ای را دوست دارید، دلیل نمی شود Steel Rats را هم دوست داشته باشید، اما اگر خلاقیت و ترکیب دو، سه سبک را با هم دوست دارید، شاید این بازی برای شما بسیار لذت بخش باشد..در ادامه شما میتوانبید با نقد و بررسی این بازی جذاب با تیم نقد و برسی بازی های رایانه ای IRG Rview همراه باشید.

بازی در یک فضای نسبتاً پسا آخرالزمانی روایت می شود. یک گروه موتور سوار (که در آمریکا به این گروه ها Gang Riders می گویند)، به نام Steel Rats به شکل زیرزمینی و مستقل فعالیت می کنند تا روبات هایی را که به Junkbots معروف هستند و کل شهر را به تسخیر در آورده اند از شهر بیرون برانند. گروه، متشکل از کاراکترهای مختلفی است که هر کدام اخلاق خاص خودش را دارد. کاراکترها کاملاً چیزی هستند که انتظارش را دارید، یک پسر مغز متفکر با جثه ی کوچک و عینک گرد که مسئولیت کارهای تکنیکی گروه را بر عهده دارد، یک گردن کلفت که تنها فکرش کشتن و از پیش رو برداشتن روبات هاست و از این کار لذت می برد و شخصی دیگر که شوخ طبع است و همه چیز را با شوخی پیش می برد. میان پرده هایی که در بازی نشان داده می شوند به شکل کامیک و بسیار زیبا و مناسب با حال و هوای بازی ساخته شده اند و داستان را روایت می کنند. معمولاً المان اصلی بازی های این چنینی گیم پلی است و این موضوع در مورد Steel Rats هم صدق می کند، اما با این حال نمی توان گفت که داستان هیچ نقش مهمی در آن ندارد. فضای حاکم بر داستان بازی تاریک است (که با توجه به تسخیر شهر توسط روبات ها، باید هم باشد!) و میان پرده ها نیز همانقدر تاریک ساخته شده اند و سیاه سفید هستند. اتمسفر محیط های بازی نیز بسیار سنگین و مه آلود است که در بخش گرافیک به آن بیشتر خواهم پرداخت.

مهمترین نکته‌ای که در بازیهای این چنینی بسیار میتونه حائز اهمیت باشه، سیستم گیم پلی و کنترل هست، چرا که در 99 درصد زمان بازی شما در حال گاز دادن با سرعت بسیار زیاد و از بین بردن دشمنان با موتور هستید. خوشبختانه گیم پلی Steel Rats به خصوص کنترل حرکت موتورها خیلی روان و جذابه. با فشردن و گرفتن دکمه RT/L2، موتور در یک مسیر مستقیم به حرکت درمیاد، با جهت های چپ و راست میتونید موتور رو به سمت یک چرخ متمایل کنید (که شاید این رو در بعضی بازیهای دیگه دیده باشید)، اما با استفاده از جهت های بالا و پایین میتونید مسیر موتور رو در محیط تغییر بدید (در داخل محیط حرکت کنید)، و اینجاست که اهمیت 2.5 بعدی بودن گیم پلی مشخص میشه، چون حس عمق و آزادی عمل بیشتری رو القا میکنه، که ترکیب اون و یک دکمه برای دور زدن، بستر سیستم حرکتی دلچسبی رو بوجود میاره. البته باید اینو اشاره کنم که ممکنه در ابتدا کمی سخت باشه و طبیعتا سه چهار مرحله برای عادت کردن به شکل حرکت موتور زمان نیاز دارید. با توجه به اینکه کلیّت بازی بر اساس قوانین فیزیک (Physics-Based) هست، این مورد اهمیت زیادی پیدا میکنه و خوشبختانه من توی 10 ساعتی که بازی رو تجربه کردم، فقط دو سه بار با اشکالات “Physics” رو به رو شدم و در مجموع از این نظر قابل قبول بود. کنترل موتورها حداقل برای حرکت سریع و پرش‌ها و Boost سرعت، فوق العادست، اما یکی دو مورد وجود داره که اذیت کنندس. مثلا اگه با انجام پرش‌ها و جهش‌ها و Boostها، ارتفاع زیادی از زمین بگیرید، به سلامت فرود اومدنتون کار آسونی نیست، من بارها و بارها در اوج سرعت، و در حالی که داشتم بر فراز جاده‌‌ها پادشاهی میکردم، با رسیدن به سطح زمین خووورد شدم! ولی کنترل موتور هر قدر هم که مهم باشه، تنها بخشی از نحوه انجام مراحل Steel Rats هست، بخش مهم دیگه……خود مراحل هستن.

راندن وسیله نقلیه تان تنها کاری نیست که در بازی می کنید، سکو بازی المان دیگر آن است. اوایل بازی با دریفت و تنظیم سرعت بازی مشغول می شوید، اما جلوتر، بازی کلی سکو برای در نوردیدن پیش روی شما می گذارد. نمی توان گفت سکوبازی Steel Rats بد است یا چیزهایی از این دست، اما واقعاً جا داشت Tate Multimedia روی این موضوع بیشتر کار کند. طراحی مراحل گاهاً واقعاً روی اعصاب می روند. می بینید برای یک مدت نسبتاً طولانی مشغول رد کردن چند تا مانع مسخره هستید که دلیلی نداشت سخت باشند. می دانید، سخت بودنِ لذت بخش داریم و سخت بودنِ بی مزه. زحمتی که کشتن یک باس یا رد کردن یک مرحله در بازی ای مانند Bloodborne می برد، لذت دارد. دلیلش هم این است که مراحل درست و کم نقص طراحی شده اند و می دانید که باختن شما تقصیر بازی نیست، تقصیر اشتباهات استراتژیک یا مهارت پایین خودتان است. در Steel Rats این طور نیست. گاهی اوقات مهارت کافی را دارید ولی گیر می کنید و در واقع خود بازی، بازیِ شما را خراب می کند. این نوع سختی در بازی ها یک اشکال است نه یک صفت برتر. از طرف دیگر سکوبازی پس از یک مدت می تواند کاملاً تکراری و حوصله سر بر شود. به خصوص وقتی که نشانگر بازی جهت را اشتباه به شما نشان دهد و مجبور باشید یک مسیر را چند بار طی کنید. وقتش است به wheelie saw هم اشاره کنم که نقش به سزایی در مبارزات و سکوبازی دارد. wheelie saw یا همان اره چرخی، در واقع وسیله ای است که به تایر جلوی موتور شما وصل شده و باعث می شود سکوبازی هایی در خلاف جهت جاذبه ی زمین داشته باشید و همچنین روبات ها را با آن گوشمالی دهید. افزودن این اره چرخی به عنوان یک مکانیزم، تنوع بازی را در محیط های مختلف بالا برده و قابل تحسین است.

وقایع داستانی بازی در حالتی تغییر یافته و تخیلی از دهه‌ی 1940 میلادی در آمریکا، و در شهر ساحلی (Coastal City) جریان داره. جایی که روبات‌ها شهر رو تسخیر کرده و در حال نابودسازی اون هستن. گروهی چهارنفره از موتورسواران که به Steel Rats معروفن، برای مقابله با نیروهای پرتعداد روبات‌های “Junkbot” به درون شهر، ساختمان‌ها، و نواحی کوهستانی رفته و سعی میکنن تا از حقیقت وجود روبات‌ها، آگاه بشن، و اونها رو از بین ببرن. James رئیس گروه، Lisa که به “سریع ترین موتورسوار” شهرت داره، Toshi یک پسر ژاپنی-آمریکایی ماجراجو، و Randall، جوانی که عاشق خطر هست و اصلا از رفتن به لبه‌ی پرتگاه نمیترسه! هر چهار شخصیت بطور کامل صداگذاری شدن و صداپیشه‌های اون‌ها هم از کیفیت خوبی برخوردارن. با توجه به اینکه بازی فعلا فقط یک بخش داستانی داره، واقعا صداگذاری روی شخصیت‌ها تصمیم درستی از سوی تیم سازنده بود و یکی از نکات مثبت به حساب میاد. نکته‌ی اصلی در مورد مکان و زمان بازی، اینجاست که Tate Multimedia تونسته حس و حال اون دوران رو با استفاده از فضاهای تاریک و موسیقی‌ها و صداهای محیط، به شکلی بی نظیر القا کنه.
بازی داستان رو به طور مستقیم و به ترتیب زمان رخ داد وقایع، روایت نمیکنه. بدون اینکه زیاد توی جزئیات برم، در این حد میگم که همه‌ی مشکلات خود به خود بوجود نیومده، حمله‌ی ربات‌ها به شهر ساحلی اتفاقی نبوده و در اینجا یکی از اعضای Steel Rats هم تا حدودی مقصر به حساب میاد. اما با توجه به پایان داستان، و برخی از اطلاعات دیگه، ظاهرا ابعاد قضیه خیلی وسیع‌تر و پیچیده‌تر از چیزیه که در بازی میبینیم، و زمینه برای ادامه‌ی داستان در نسخه‌ای جدید فراهم هست.

حتی با وجود برخی مشکلات، Steel Rats همچنان بازی خیلی خوبی هست. استودیو Tate Multimedia تونسته با ساخت یک سیستم کنترل فوق العاده، در کنار گرافیک و فضاسازی عالی، بخش‌های مهمی از بازی رو با موفقیت پیاده سازی کنه. اگه از طرفداران بازی‌های آرکیدی، موتورسواری دوبعدی، و یا بازیهای سرعتی هستید، Steel Rats برای شماست!

5

5

مزایا

  • سیستم فوق العاده‌ی کنترل موتورها
  • گرافیک عالی
  • فضاسازی کم نقص
  • صداگذاری خیلی خوب
معایب

  • طراحی مراحل تنوع و ثبات لازم را ندارد
  • طراحی بخش‌های مبارزه با باس‌ها دارای مشکلاتی است
  • استفاده از سلاح‌های گرم راحت نیست
  • منو‌ی ارتقاء قابلیت‌ها می‌توانست کامل تر باشد. و یکسری مشکلات جزئی دیگر

0

0

0

0

0

گرافیک - 9
گیم پلی - 8.5
داستان - 7.5
موسیقی - 8.5

8.4

User Rating: Be the first one !

همچنین ببینید

نقد و بررسی بازی Akatsuki: Lord of the Dawn

Akatsuki: Lord of the Dawn یک بازی نقش آفرینی بی درنگ است که توسط Zoo …