طی برگزاری رویداد Steam’s Bullet Heaven Fest 2.0، دریافتم که ژانر بهشت گلوله به قدری اشباع شده است که یافتن عنوانی درخور توجه بسیار دشوار است. همانطور که بازی Vampire Survivors اعتیاد آور است و با وجود هزاران بازی مستقل از عناوین مشابه این بازی که از خلاقیت این ژانر استفاده زیادی می کنند، یک بهشت گلوله باید کارهای زیادی انجام دهد تا در میان سایرین بتواند مانگار بماند.
بنابراین در این مقاله نقد و بررسی از وب سایت IRG Review قصد داریم به محصول جدید توسعه دهنده Moving Pieces Interactive بپردازیم که Entropy Survivors نام دارد. این یک بازی یک روگلایک جهنم گلوله است که در آن شما به طور همزمان یک ماشین قدرتمند و یک قورباغه فضایی تیرانداز را کنترل میکنید که دارای تواناییهای خارقالعاده و سفارشیسازی سلاحهای قدرتمند است.
داستان زیادی برای Entropy Survivors وجود ندارد، جز اینکه شما به عنوان یک قورباغه فضایی بازی می کنید که یک ربات را می راند. من واقعاً نمیفهمم که چرا یک قورباغه فضایی یک ربات را هدایت میکند، اما این ایده جالبی است. حیوانات دیگری هم هستند که شما با آنها روبرو می شوید، اما آنها به شکل یک توتم هستند (در ادامه در مورد آن بیشتر توضیح خواهیم داد). پس از آموزش کوتاهی که با مکانیک حمله (حملات دستی) و مکانیک قورباغه (حملات دامنه دار) آشنا می شوید، مستقیماً وارد بازی خواهید شد.
از لحاظ گیم پلی، اگر بازیهایی Vampire Survivors را تجربه کردهاید، میدانید که در اینجا چه چیزی برای گیمپلی در انتظار شماست: دشمنان بیش از آنچه که میتوانید تصور کنید از همه جهات به شما حمله می کنند و در هر دقیقه یک دشمن جدید ظاهر می شود و در انتها نیز یک باس فایت دارید و همین روند را در سایر مراحل تکرار می کنید. اما کاری که Entropy Survivors کمی متفاوت انجام میدهد این است که به بازیکن اجازه میدهد در هر دو حمله دستی و حملات دامنهدار و همچنین انتخاب هدف/آتش خودکار تسلط پیدا کنید. کلیک چپ ماوس حرکات اسلش ربات را کنترل می کند، در حالی که نگه داشتن کلیک راست حرکت را کند می کند و گلوله ها را به سمت هدف انتخابی تیراندازی شلیک می کند.
سطح دشواری بازی دقیقاً همان جایی است که باید باشد. هر دقیقه جدید نوع جدیدی از دشمن را ایجاد میکند و تنها به اندازه کافی چالش وجود دارد که در حین انجام جمعآوری XP و پاکسازی صفحه نمایش، استفاده مکرر از پاورآپها و سلامتی را تضمین میکند. همچنین تنوع، چاشنی اصلی گیم پلی Entropy Survivors است، با چهل توانایی منحصر به فرد برای قورباغه و ربات و شش سلاح بازشدنی برای هر کدام. علاوه بر این، هشت کلاس مختلف وجود دارد، چه بخواهید یک تانک را در میدان بیندازید، خارها را پشت سر خود بگذارید یا از جت برای فرار سریع استفاده کنید، بسیاری از سبک های بازی مختلف آماده آزمایش هستند.
ماهیت روگ لایک بازی به این معنی است که چیزهای زیادی برای ارتقا و بازگشایی برای قابلیت پخش مجدد کافی وجود دارد. نه تنها محدود به ارتقاء پیشرفت دائمی، بلکه تواناییهای جایزه را نیز به کلاس، سلاحها و حتی قدرت توانایی در طول هر اجرا اضافه میکنید. به لطف انگیزههایی که برای رسیدن به چالشها وجود دارد، شما دائماً در هر مرحله در حال باز کردن قفل چیزهای جدید در این بازی هستید و هر بازی شما را به تلاشی ارزشمند تبدیل میکنید.
پیشرفت دائمی بازی از طریق گرفتن سکههای طلا حاصل میشود که من آنها را در پایههای مختلف در توتمهای حیوانات خرج میکنم. این توتمها بهروزرسانیهای ماندگاری برای قورباغه و مکانیک من ارائه میکنند و هر تلاش جدید را کمی آسانتر میکنند. کلکسیونی ها نیز نقش مهمی ایفا می کنند و تجهیزات جدید را اضافه می کنند یا سلاح هایی را که حمل می کنم تقویت می کنند.ضمنا عمق سفارشیسازی این بازی قابلتوجه است – من میتوانم قفل ماشینهای جدید با تواناییهای منحصربهفرد را باز کنم، قورباغهام را با سلاحهای مختلف مسلح کنم، و حتی کارهای رنگ آمیزی تازه را هم روی ماشین و هم برای خلبان آن اعمال کنم.
معمولا بازیهای جهنم گلوله با سبک هنری واقعگرایانه خود میتوانند هر زمان که بخواهند با افزودن تعدادی زیادی دشمن که روی صفحه نمایش ظاهر می شوند، روی پردازنده سیستم شما فشار زیادی را تحمیل کنند، اما Entropy Survivors این مشکل را ندارد و طوری اجرا میشود که نرخ فریم را در سخت افزارهای متوسط رایانه شخصی به حداکثر میرساند. با اینکه هزاران افکت ذرات و دهها نوع دشمن صفحه را پر میکند، اما بازی کاملا روان اجرا می شود و هیچ افت فریم یا لگی را مشاهده نخواهید کرد. موسیقی بازی چندان برجسته نیست، اما شنیدن همان آهنگ هر بار که یک مرحله را دوباره بازی میکنید، کمی آزاردهنده می شود و به این معنی است که میتوان آن را پس از مدتی خاموش کرد و موسیقی خودتان را جایگزین آن کنید.
در نهایت، Entropy Survivors به خوبی در کنار عناوین برتر جهنم گلوله و روگ لایک مانند Soulstone Survivors و Halls of Torment قرار می گیرد و جایگاه خودش را اثبات می کند. تا حد زیادی به دلیل عمق قابل توجه سفارشی سازی و حس رضایت بخش پیشرفت در هر اجرا که واقعا قابل توجه است و اینکه هر تلاشی معنادار است.
حتی گنجاندن حالت Co-op آنلاین برای حداکثر چهار بازیکن، ارزش تکرار بیشتری را اضافه میکند و به وضوح میتوانم ببینم که این بازی تبدیل به انتخاب اصلی من برای گذراندن اوقات فراغت با دوستان میشود. بعلاوه، به خوبی روی Steam Deck اجرا میشود و در هر زمان میتوانم آن را بردارم و بازی کنم. با پنج دنیای متمایز که هر کدام چندین مرحله دارند، بازی به طور مداوم چالش ها و شگفتی های جدیدی را ارائه می دهد و در حالی که من فرصت آزمایش چند نفره آنلاین را برای این بررسی پیدا نکردم، دانستن اینکه یک لایه همکاری در انتظار کاوش است، جالب است.
- ماهیت اعتیادآور گیم پلی بازی، ساعت های زیادی شما را مشغول نگه می دارد
- جلوه های بصری و صوتی، هر دو عالی هستند
- توجه به جزئیات سفارشی سازی بازی واقعا ستودنی است
- هر اجرای شما حس رضایت بخشی را به ارمغان می آورد
- برخی از کلاسها یا سلاحها بسیار قابل دوامتر از سایرین هستند
- موسیقی ها تنوع لازم را ندارند