از زمانی که BioShock Infinite منتشر شد و غیرمنطقی در قالب قبلیش رفت، من با خوشحالی بازی هایی را ارائه می دادم که تجربه قابل مقایسه ای دارند. این یک تیرانداز اول شخص است که در اختیار شما قرار گرفته است، نه از اسلحه سرد. Void Bastards به عنوان یک تیرانداز استراتژی الهام گرفته از System Shock 2 و BioShock توصیف شده است و دارای استعدادهای برخی از کارکنان سابق غیررسمی است این احساسات مبارزاتی را در این بازی ها به طرق مختلف تکرار می کند شما عزیزان میتوانید با نقد و بررسی این بازی یعنی بازی Void Bastards از تیم نقد و بررسی بازی های رایانه ای IRG Review همراه ما باشید.
شما یک زندانی هستید که در سراسر کهکشان سفر می کند و به دلایلی از یک کامپیوتر شخصی که ممکن است در نهایت به شما آزادی خود را به شما تحمیل کند، بپردازد. شما در فضا با یک رابط نقشه نقشه سبک FTL می شوید و در حالی که اکثر مکان ها سفینه های دشمن هستند که می توانید آنها را ببندید، غارت کنید و سپس فرار کنید، فروشگاه ها، محدوده سیارک و خطرات مرگبار نیز وجود دارد. با این حال، اغلب وقت خود را صرف سفر به این کشتی ها در فرد اول، به دنبال موارد خاص برای پیشرفت، و سپس فرار از قبل از شما کشته شده است.
شخصیت شما دارای مزایا و معایب قبلی است، هر دو مثبت و منفی، و اگر شما می میرند، شما به عنوان یک جنایتکار یکبار دیگر با اختیارات مختلف بازی می کنید. یک حرکت منفی ممکن است شخصیت شما هر روزه و پس از آن سرفه کند، جذابیت دشمن را جلب کند یا به راحتی توسط دوربین های امنیتی و برج های اسلحه شناسایی شود. یک مثبت ممکن است هدف بهتر یا یک شانس بالاتری برای یک ضربه شگفت انگیز باشد. نقشه های کشتی های مختلفی که شما در هیئت مدیره قرار داده اید، باقی می ماند، اما هر زمان دیوارها، مکان های دشمن، موانع و موارد دیگر تغییر می کنند. این بدان معنی است که شما می توانید تقریبا یاد بگیرید که در هر کشتی چه می گذرد (معمولا به سرنشین، جایی که می توانید نقشه ای را از جایی که تمام غارت در یک کشتی مشخص است دانلود کنید)، اما شما واقعا نمی توانید مطمئن باشید که از چه چیزی برمیگردم
در طول بازی، با سفینه خود امکان سفر به سفینههایی که در فضا گرفتار شدهاند را دارید که هر سفر برای شما یک واحد سوخت و یک واحد غذا هزینه میبرد. قبل از اینکه وارد سفینه دیگر شوید، میتوانید جوایزی که این سفر برای شما به ارمغان میآورد، همراه با خطراتی که در انتظارتان خواهد بود را ببینید. هر سفینه جدید در کنار دشمنان جانداری که در خود جای داده، تعدادی ویژگیهای خاص دیگر هم دارد. مثلاً در یک سفینه به حدی همه چیز تاریک است که حتی جلوی پای خودتان را نمیبینید و باید کورمال کورمال به دنبال هدف خود باشید یا در سفینهای دیگر، دشمن قدرتمندی وجود دارد که شکست او به سادگی میسر نیست و یا در سفینهای دیگر میزان اکسیژن زودتر به پایان میرسد و البته سفینهای که همه این شرایط را یک جا پیش روی شما قرار میدهد.
ساخت ابزار در Void Bastards به دو بخش کلی قطعات اولیه و ابزار اصلی تقسیم میشود. برای ساخت ابزار اصلی مانند سلاحهای مختلف یا آیتمهایی که در پیشبرد کار به شما کمک میکنند، نیاز به قطعات اولیه وجود دارد که این قطعات از دو راه به دست میآیند. این قطعات یا در سفینههای دیگر وجود دارند و یا اینکه با مواد خام اولیه که از طریق بازیافت لوتهای به درد نخور به دست میآیند، آنها را میسازیم. مواد خام هم در پنج دسته مختلف از مواد زیستی تا انرژی الکتریکی طبقهبندی میشوند و هر آیتم به درد نخور خاص، بعد از بازیافت تبدیل به یکی از این مواد خام میشود.
بعد از هر بار مردن، مجرم جدیدی در اختیار ما قرار میگیرد و هر مجرم یکی دو ویژگی خاص خودش را دارد، مثلاً یک مجرم در هنگام دویدن صدایی ایجاد نمیکند یا مجرم دیگری به دلیل تواناییهای خاص خود به راحتی از دست دزدان فضایی فرار میکند. یکی از نقاط قوت اصلی Void Bastards هم خود را در اینجا نشان میدهد، اینکه بعد از هر بار مردن برخلاف اکثر عناوین Roguelike لازم نیست که همه چیز را از صفر شروع کنیم و همه ابزاری که با شخصیت قبلی ساخته بودیم، از همان ابتدا در دسترس است ولی مواد خام، مهمات، پول، غذا، میزان سوخت و تواناییهای گسترش یافته شخصیت، به حالت اولیه باز میگردد.
مکانیک تیراندازی چندان پیچیده نیست و در حد هدف بگیر و تیر بزن است. مخفیکاری هم به عنوان یک گزینه در بازی وجود دارد اما امکانات چندانی برای آن تعریف نشده و به طور کلی گزینه اصلی برای پیشبرد بازی به حساب نمیآید. فراوانی سلاحها و آیتمها به نسبت خوب است اما مشکل در جاییست که در یکی از ماجراجوییهای خود، مهمات سلاحهایتان به پایان میرسد و هیچ امکانی برای نبرد بدون سلاح در Void Bastards وجود ندارد و تنها راه، فرار از مکان حاضر و بازگشت به سفینه خودتان است.
Void Bastards بدون شک یک عنوان خارقالعاده نیست و حتی اولین اثری نیست که دست به تلفیق دو ژانر شوتر اول شخص با Roguelike زده اما پکیج کلی ارائه شده، تجربه جذابی است که ارزش تکرارپذیری بالایی دارد. اگر از حس و حال خاص bande-dessinée ها لذت میبرید و به دنبال یک تجربه اکشن متفاوت هستید که میشود هر روز مدتی را پای آن صرف کرد و هر بار با تجربه جدیدی رو به رو شد، حتماً Void Bastards را امتحان کنید.
- گیم پلی جذاب
- جلو های بصری خوب
- موسیقی نسبتا خوب
- مشکل در دوربین