توسعه دهندگان بازی های مستقلی که هر روزه بازیهای مختلفی را در ژآنر های استراتژیک منتشر می کنند هر دفعه بازی هایی را در هر ماه منتشر می سازند که چه از لحاظ گرافیک چه گیم پلی و چه داستانی بسیار مورد توجه قرار می گیرند. ساختار های جدید در توسعه بازی راه را برای توسعه راحت تر در بخش مکانیکی بازی فراهم کرده و بیشتر توسعه دهندگان وقت خود را صرف بهبود وضعیت گیم پلی و داستان های بازی می کنند که در نهایت به نفع گیمر ها تمام می شود. امروز با نقد یکی از این بازی ها به نام Tears of Avia در خدمت شما کاربران گرامی سایت IRG Review هستیم. با ما همراه باشید.
وقتی شروع به نقد و بررسی بازی های بزرگ شرکت های مستقل می کنیم باید سطح انتظارات خودمان را پایین نگه داریم. اصولا استاندارد هایی در طراحی بازی های وجود دارد که در توان ساخت بعضی از شرکت های بزرگ نیست. به طور مثال ساخت جزییات زیاد با موتور های گرافیکی و یا رعایت اصول پردازش های گرافیکی از مباحثی است که در کمپانی های مستقل به آن توجهی نمی شود و اکثر این موارد با انتخاب یک موتور گرافیکی ساده به شکلی بسیار معمولی بازی را توسعه می دهند.
در مورد بازی Tears of Avia باید گفت که تمام عناصر بازی و در حقیقت سطح پرداخت به جزییات ساخت بازی همگی در لولی بالا قرار دارند ول در زمینه بررسی بازی سازی باید گفت که در خیلی از موارد بازی بسیار ناامید کننده ظاهر می شود. همانطور که از وجهه بازی معلوم است بازی به شکلی نیمه انیمه ای و ماجراجویی طراحی شده است. داستان های بازی در غالب انیمیشن های پیش پا افتاده با افکت های ژاپنی به صورت متحرک ساخته شده اند و اکثر دیالوگ های بازی به شکلی نوشتاری در کنار قابی از تصاویر شخصیت های بازی نشان داده می شوند.
داستان بازی از آنجایی شروع می شود که در شهری دورافتاده در ژاپنی ردی از آثار مخربی در کنار ساختمان هایی که به قبرستان شهر بسیار نزدیک هستند دیده می شود. در روز بعد تعدادی از افرادی که اصلا در سال های گذشته مرده بوده اند در شهر روئیت می شوند. در این هنگام شما همراه با دوستتان یوریجور به سمت قبرستان می روید و متوجه می شوید که افراد بسیاری که مرده اند جنازه هایشان به شکلی رعب انگیز از زیر خاک بیرون می آیند و به شکلی تسخیر شده به فرمان کسی گوش می دهند. یکی از پیر های شهر به شما می گوید که این تازه ابتدای کار است و شیطانی اصلی در پشت ماجرا قرار دارد که به زودی به سمت شهر روانه خواهد شد. برای اینکه بتوانید روند رسیدن این موجود پلید به شهر و همچنین تسخیر مردگان را متوقف کنید نیاز دارید تا اشیای خاصی را جمع آوری کنید.
زیرا با بررسی هایی که در قبرستان انجام می دهید متوجه می شوید که شیی خاصی در قبرستان به صورت شکسته وجود دارد و این اشیا با نام اشک آویا در بازی معرفی می شوند. شم ا باید به دنبال بقیه تکه های این اشک باشید تا بتوانید با سر هم کردن آن بار دیگر درگاه خروج ارواح را از دنیای مردگان به شهر خودتان ببندید. برای همین تعداد مختلفی از شخصیت هایی که در ادامه داستان قهرمان های بازی می شوند در این راستا و در هنگام تلاوت داستان بازی به شما معرفی می شوند. یکی از مواردی که بسیار در بازی Tears of Avia قابل توجه است استفاده از دیالوگ های بسیار بلندبالا برای معرفی شخصیت ها و داستان های بازی است و به راحتی می توان گفت که بیش از پنجاه درصد از بازی مربوط به داستان آن است و بقیه تایم را در گیم پلی بازی می گذرانید.
اشکال طراحی شده در بازی از محیط ها گرفته تا شخصیت های بازی همگی جنبه ای انیمه مانند دارند. هرچند که خود شخصیت های بازی به شکل انیمه صحبت می کنند ولی محیط بازی در بسیاری از موارد به شکل سه بعدی طراحی شده است. برای اینکه بتوانید بازی را به خوبی متوجه شوید بسیاری از قسمت ای گیم پلی بازی را باید به شخصه دیسکاور کنید. به عنوان مثال در بازی Tears of Avia نقشه کلی وجود دارد که باید با توجه به ماموریت ها خودتان را به قسمت های مختلف شهر برسانید. جدا از آن ساختمان های مختلفی که در شهر وجود دارند همگی می توانند فروشگاه ها و منابعی برای پیدا کردن سرنخ های بازی ها باشند. شخصیت های مختلف بازی با سلاح های مختلفی مجهز هستند که برای هر مرحله بازی به انتخاب خودش قهرمان شما را انتخاب می کند که قبل از آن به احتمال زیاد فرآیندی از داستانی طولانی مدت در رابطه با رابطه های عاطفی بین بقیه قهرمان های بازی برای شما نشان داده می شود.
با اینکه بسیاری از گیم تایم بازی به صحبت کردن افراد در بازی سپری می شود ولی می توان گفت که صداگذاری جذابی بر روی بازی انجام شده است. هرچند که صداگذاری فقط به صورت ژاپنی در Tears of Avia صورت گرفته است ولی به طور کل احساسات بیان دیالوگ ها را می توان از تن صدا ها تشخیص داد.
در مجموع باید گفت که بازی Tears of Avia از آن دسته بازی هایی است که کاربرانی به آن علاقه پیدا می کنند که بخواهند یک بازی طولانی را در یک گیم پلی یکنواخت و فقط به خاطر داستان اصلی آن بازی انجام دهند. زیرا اکثر بازی به دیالوگ ها و داستان های بین قهرمانان آن سپری خواهد شد و همچنین در قسمت گیم پلی بازی یکنواختی در انجام بازی ها و پازل های بازی قابل مشاهده است که امتیاز منفی برای بازی Tears of Avia محسوب می شود.
- داستانی وسیع
- کارکتر های زیاد و جذاب
- دیالوگ های جذاب ژاپنی
- طرح های نیمه خوب
- گیم پلی کم نسیت به داستان بازی